Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 824 inlägg
Vi ska nog inte var såå elaka 
Elsäkerhetsverket kan och ska bara svara på frågor kring föreskrifterna, och där står numera inte speciellt mycket. Det finns bara detaljregler kring när JFB och jordade uttag krävs och inte krävs. Så i dom allra flesta fallen kan dom bara hänvisa till elinstallatör eller standarden.
Det var skillnad på blå bokens tid - då svarade dom på betydligt fler frågor. Det folk som fanns då verkar inte vara kvar, för när dom idag svarar på frågor om standarden så verkar det ofta bli fel...
Elsäkerhetsverket kan och ska bara svara på frågor kring föreskrifterna, och där står numera inte speciellt mycket. Det finns bara detaljregler kring när JFB och jordade uttag krävs och inte krävs. Så i dom allra flesta fallen kan dom bara hänvisa till elinstallatör eller standarden.
Det var skillnad på blå bokens tid - då svarade dom på betydligt fler frågor. Det folk som fanns då verkar inte vara kvar, för när dom idag svarar på frågor om standarden så verkar det ofta bli fel...
Jag tyckte iofs att man oftast fick svaret "vad säger blå boken"Bo.Siltberg skrev:
Dom vet ju lika som elektriker att vissa utföranden går att göra utan att för den delen göra anläggningen osäker men kan inte säga rakt ut att "gör så du" för det är inte skrivet i stjärnorna liksom.
Man vad som är bäst, då när det fanns en bok eller nu är ju frågan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 824 inlägg
Nä, hur man ska tillämpa reglerna i praktiken svarar dom ju inte på ens idag - det är elinstallatörens ansvar att se till. Detta även om det ännu inte finns installationsmateriel för att uppfyller nya regler med
. Kompletterande skyddsutjämning i badrum har varit en sådan fråga, som dessutom getts nya tolkningar.
Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
Jag har kört 13A säkring i många lägenheter som jag har bott i även 16A då jag hade en grane tidigare som visade mig hur man kunde göra.
Varför jag är nyfiken på den här tråden är att många har idag ganska kraftiga datorer tillsammans med en hemmabio eller stereo av bättre kvalitet.
Men alla säkringar från 10-16A sägs ju klara upp till 500V alltså 2 vägguttag med en effekt på ca 1000watt upp till 1600watt för 16A säkringen.
En dator drar säkert 1000watt om det är en fet speldator och har man också en hemmabio så blir det ganska så hög effektförbrukning och hur tänker elsäkerhetsverket om man kör många apparater i samma rum samtidigt?
I min gamla lägenhet så kunde jag inte köra diskmaskinen samtidigt som datorn var igång i vardagsrummet.
Men den elinstallationen, var inte korrekt utförd.
Varför jag är nyfiken på den här tråden är att många har idag ganska kraftiga datorer tillsammans med en hemmabio eller stereo av bättre kvalitet.
Men alla säkringar från 10-16A sägs ju klara upp till 500V alltså 2 vägguttag med en effekt på ca 1000watt upp till 1600watt för 16A säkringen.
En dator drar säkert 1000watt om det är en fet speldator och har man också en hemmabio så blir det ganska så hög effektförbrukning och hur tänker elsäkerhetsverket om man kör många apparater i samma rum samtidigt?
I min gamla lägenhet så kunde jag inte köra diskmaskinen samtidigt som datorn var igång i vardagsrummet.
Nä stora förbrukare som diskmaskinen ska alltid ha sin egen säkring.
Nuförtiden är det mest startströmmar från reaktiva komponenter som ibland ställer till det när de behöver ladda upp och ur. Det kan få säkringar att lösa ut fast inget fel finns.
Att byta passdel och säkra upp är inget man ska pyssla med. Det är byggt och dimensionerat för den säkring som sitter i.
Nuförtiden är det mest startströmmar från reaktiva komponenter som ibland ställer till det när de behöver ladda upp och ur. Det kan få säkringar att lösa ut fast inget fel finns.
Att byta passdel och säkra upp är inget man ska pyssla med. Det är byggt och dimensionerat för den säkring som sitter i.
Så du har själv bytt till större passdel (16A)?H Hårdrockarn skrev:
Det finns en anledning till varför man inte kan stoppa i större säkringar utan vidare, fundera på det.
Grundläggande ellära är inte din grej, och inte den du hörde det av heller verkar det som.H Hårdrockarn skrev:
Ojoj, här var det inte många rätt, ja faktiskt inget enda.H Hårdrockarn skrev:Jag har kört 13A säkring i många lägenheter som jag har bott i även 16A då jag hade en grane tidigare som visade mig hur man kunde göra.
Och mycket tydligt ingen koll alls på hur något funkar, eller hur man räknar.
Gruppledningar med kablar eller enkelledare i rör på 1,5 mm2 som nästan alltid säkras med 10A, kan ibland tåla 13A säkring, mycket sällan 16A (men det går att hitta sådana fall där det skulle vara OK, kanske en gång på tusen eller tiotusen).
Ibland, men väldigt sällan, kan man inte säkra med mer än 6A.
Och det är helt enkelt fullständigt idiotiskt att byta till större säkring om man inte är kunnig på ledningsdimensionering och har kollat eller mätt, och sen räknat.
Om du vet någon som har bytt från 10A säkring till 16A för att den strömmen behövs och kört så en tid, så kan du berätta att han bör ta dit en elektriker och byta kablarna för de har antagligen rätt kass isolering idag.
Nädå, alla säkringar är inte för 500V, Hagers är på nominellt 400V, och Schneider resi 9 på 230V som exempel.
Men det spelar dock absolut ingen roll, för det är bara 230V som du har, skulle inte spela någon roll om säkringen var godkänd för en miljon volt, du har fortfarande bara 230V i din elcentral.
Och här går det inte alls att ens förstå vad du menar eller hur du räknar.H Hårdrockarn skrev:
Först och främst är det 230V, punkt slut.
Och en 10A säkring kan då belastas med 2300W, en 13A med nästan 3kW och en 16A med 3700W, men det sista fallet kräver normalt sett 2,5 mm2 area på ledningarna, vilket det i princip aldrig är om det är säkrat med 10 eller 13A efter installationen.
Formeln för effekt är P= U*I, dvs spänningen (alltid 230) gånger strömmen, väldigt enkel formel.
Antalet uttag spelar ingen alls roll, mer än att den totala effekten för alla uttag till den säkringen inte får bli mer än det jag skrev här uppe, dvs till en 10A kan det vara en last på 1100W i ett uttag och 1200W i ett annat, som går på samma säkring, och det kommer fungera.
Och elsäkerhetsverket har inga tankar alls om vilka och hur många apparater du kör samtidigt i ett rum.
Men den elektriker som installerar hos dig (eller din fastighetsägare) bör ibland ta sig en funderare över detta så det blir bra. I praktiken är det kök och tvättstuga, där man snabbt inser att det inte räcker med en enda grupp (dvs en enda säkring) till allt.
Om du kör speldatorn på 500V så går den dubbelt så fort. Prova så får du se.H Hårdrockarn skrev:Men alla säkringar från 10-16A sägs ju klara upp till 500V alltså 2 vägguttag med en effekt på ca 1000watt upp till 1600watt för 16A säkringen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 830 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 830 inlägg
Jag gissar att hårdrockarn menar 500 W, inte 500 V. Det är dock en gissning. Skulle datorn dra 1000nW så motsvarar det lite drygt 4A, så varför man skulle behöva vänta säkring från 10A till 13A eller 16A förblir ett mysterium.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 830 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 830 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Även en fet speldator drar inte 1000W kontinuerligt. Bitcoin mining kan nog göra det även om man bara kör det på en vanlig PC, med något extra grafikkort för mining algoritmerna.
Men det är alltså inget problem du kan lugnt köra två datorer som drar 1000W var på en 10A säkring, och det går troligen att brygga en kanna kaffe samtidigt, för det ger bara en måttlig överlast i typ 5 minuter, det klarar säkringen.
Men det är alltså inget problem du kan lugnt köra två datorer som drar 1000W var på en 10A säkring, och det går troligen att brygga en kanna kaffe samtidigt, för det ger bara en måttlig överlast i typ 5 minuter, det klarar säkringen.
Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
1000watt brukar precis vara gränsen på en 10A säkring.Fairlane skrev:
Men i ett vardagsrum så har man i regel ganska många apparater idag och samlar man en full skarvsladd där stereon drar ca 1000watt och datorn också en hel del så kommer man upp i ganska hög effekt.
Men jag börjar nog med att testa en 13A då den brukar kunna köras i samma bottenplatta som en 10A.