Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
Min gamla granne hade en egen byggfirma när han utförde arbetet.Fairlane skrev:
Hur är det med lagligheten för dig att säkra upp till 16A? Du minns ditt inlägg "Jag har kört 13A säkring i många lägenheter som jag har bott i även 16A då jag hade en grane tidigare som visade mig hur man kunde göra."
Och vad säger dessa trådar?
1. Det kan vara ok, men man måste räkna på det
2. Det är ett lämpligt sätt att göra för någon som inte kan grundläggande ellära
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
Du får väl ta dit en elektriker då?H Hårdrockarn skrev:
Det är en tumregel, inte någon sanning. Som Mikael skrev ovan så kan det ibland gå med 1,5 kvadrat och 16A och ibland duger det inte till att säkra med 10A. Det är mer komplicerat än att bara säga som ovan.H Hårdrockarn skrev:
Det är helt utbytbartH Hårdrockarn skrev:
P = effekt, mäts i Watt
U = spänning, mäts i volt, i detta fall kan du alltid räkna med 230 V
I = ström, mäts i Ampere
P=U*I
Har du P (antalet Watt) så är det trivialt att räkna ut strömmen. Det är därför det inte håller med "1000watt brukar precis vara gränsen på en 10A säkring.", det är bara att räkna, enkel matematik.
Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
Jag vet att en 10A säkring klarar mer än 1000watt!Fairlane skrev:
Du får väl ta dit en elektriker då?
Det är en tumregel, inte någon sanning. Som Mikael skrev ovan så kan det ibland gå med 1,5 kvadrat och 16A och ibland duger det inte till att säkra med 10A. Det är mer komplicerat än att bara säga som ovan.
Det är helt utbytbart
P = effekt, mäts i Watt
U = spänning, mäts i volt, i detta fall kan du alltid räkna med 230 V
I = ström, mäts i Ampere
P=U*I
Har du P (antalet Watt) så är det trivialt att räkna ut strömmen. Det är därför det inte håller med "1000watt brukar precis vara gränsen på en 10A säkring.", det är bara att räkna, enkel matematik.
Men frågan var inte bara stereon utan datorn och andra prylar som jag har i vardagsrummet.
Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
Ok, men du kan väl hålla med om att skrivningen "1000watt brukar precis vara gränsen på en 10A säkring." inte är så tydlig på den punkten?H Hårdrockarn skrev:
Det är inga problem. 2300 Watt kontinuerligt är väldigt mycket. Varken datorn eller stereon drar sina maximala angivna effekter konstant, så det går inte bara att läsa på typskyltarna och summera effekterna.H Hårdrockarn skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
Det låter utmärkt!useless skrev:
2300watt eller 250V och 10A ger 2500watt.
Oftast så är det effekttopparna som är problemet och startströmmen.
Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
Det låter bra att säkringarna är konstruerade så.
Mitt säkringsskåp är dock inte besiktat på länge.
Mitt säkringsskåp är dock inte besiktat på länge.
Redigerat: