useless useless skrev:
Behöver man besikta det?
Ja det behöver du göra men kanske inte varje år.

H Hårdrockarn skrev:
Hur ofta behöver man göra det då? Jag har aldrig gjort det.

H Hårdrockarn skrev:
Vem ska utföra besiktningen?
Hur ska besiktningen gå till?
I vilken föreskrift står det, (kap., §, st)?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
SECB så klart. Statens ElCentralsBesiktning.
5 år efter installation, därefter 3 år och sedan en gång om året.
Beror på slutsiffran i elmätaren vilken månad det ska utföras. :)

• Haha
  • Gilla
Wheelabrator och 9 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Mitt elskåp är då inte besiktigat på över 10år.
Jag vet dock inte hur det är med besiktningen om det är så att dom bara besiktar jordfelsbrytare eller om dom kollar både och?

H Hårdrockarn skrev:
Mitt elskåp är då inte besiktigat på över 10år.
Jag vet dock inte hur det är med besiktningen om det är så att dom bara besiktar jordfelsbrytare eller om dom kollar både och?
Vem är "dom"?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nu har du nog blandat ihop det med för gemene mans hus. Det är endast vad jag vet företag med verksamhet i olika lokaler, som det ska besiktas. Och det försäringsbolagen som kräver det för att försäkra företagets lokar och maskiner. Har aldrig varit med om att krav från ett försäkringsbolag ställts, förbesiktning av fastigheten för att få en försäkring. Sen att det är bra inför ett köp av fastighet med att besikta enkom EL. Då dessa s.k besiktingar som det skrivs om att, som ska vara ett argument vad fastigheten är OK,
""" besiktat """ är bara skit och försök till att få det att se bra ut. Finns ingen besiktningsperson som skriver att """ allt OK inga fel finns """ Dom friskriver sig totalt för allt som inte ögat kan se.

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu har du nog blandat ihop det med för gemene mans hus. Det är endast vad jag vet företag med verksamhet i olika lokaler, som det ska besiktas. Och det försäringsbolagen som kräver det för att försäkra företagets lokar och maskiner. Har aldrig varit med om att krav från ett försäkringsbolag ställts, förbesiktning av fastigheten för att få en försäkring. Sen att det är bra inför ett köp av fastighet med att besikta enkom EL. Då dessa s.k besiktingar som det skrivs om att, som ska vara ett argument vad fastigheten är OK,
""" besiktat """ är bara skit och försök till att få det att se bra ut. Finns ingen besiktningsperson som skriver att """ allt OK inga fel finns """ Dom friskriver sig totalt för allt som inte ögat kan se.
Jag tror du missade att hela inlägget hade extrema spår av ironi.

Finns det ens något svenskt företag/institut/organisation/statligt verk/etc som förkortas "SECB" och som heter "Statens ElCentralsBesiktning"?

Edit:
Eller så citerade du fel inlägg och fel person.
Om det är någon du i så fall ska citera och skriva den aktuella texten till är @Hårdrockarn

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jag hpppas verkligen att du råkade kommenta fel inlägg, i annat fall rekommenderar jag Specsavers. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.