Elsäkerhetsverkets "Frågor och Svar" är ungefär lika värdefullt som det som kommer ut ur min bebis rumpa!Steamboy skrev:
Ett annat bra exempel på detta är denna fråga:
El i våtutrymmen
Helt idiotiskt att bara svara på vad som står i Elsäkerhetsverkets föreskrifter då det finns så mycket annat man måste följa!Fråga:
Vi har köpt en villa där våtutrymmena byggdes om 2004. Nu har vår elektriker upptäckt att eluttagen inte är jordade och att det saknas jordfelsbrytare för golvvärmen.
Säljaren påstår att det inte förelåg några krav på detta 2004.
Svar:
Fram till och med den 30 juni 2004 gällde föreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5. Den så kallade blå boken. Därefter kunde man, under en övergångstid fram till 2006 använda ELSÄK-FS 1999:5 parallellt med de nya föreskrifterna ELSÄK-FS 2004:1.
Följde man ELSÄK-FS 2004:1 så fanns kravet på jordade uttag i våtutrymmen samt att uttag och golvvärme ska skyddas av jordfelsbrytare i SS 436 47 53 som ett sätt att uppfylla föreskrifternas krav på god elsäkerhetsteknisk praxis. Följde man ELSÄK-FS 1999:5 så fanns inte motsvarande krav på jordfelsbrytarskydd av golvvärme. Man bör alltså ha klart för sig vilken föreskrift man följt vid installationen.
Lagstöd för detta finns i avsnitt 753.413.1 i SS 436 47 53 samt i avsnitt 701.7 i ELSÄK-FS 1999:5.
I fallet med golvvärme så har det aldrig varit tillåtet att lägga 230V golvvärme utan jordfelsbrytare. Och detta är inte pga någon paragraf, utan för att golvvärmetillverkarna har det som krav (och har alltid haft det, iaf de stora tillverkarna) i installationsanvisningarna.
Nja, inte riktigt första men en tidig tråd i mitt medlemsskap (byggdes mest på missförstånd i retorik). Jag sa mitt då vad jag tycker om SS, elsäkerhetsverket och annat samt i andra trådar vad jag tycker om SEF och EIO samt deras inblandade i en elektrikers yrkesutövande, så det här släpper jag.Patrik_Hed skrev:
Sidan är uppdaterad efter lite påtryckning 
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/13-ampere-diazedsakring/
Elsäkerhetsverket är inte helt omöjliga att ha att göra med...
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/13-ampere-diazedsakring/
Elsäkerhetsverket är inte helt omöjliga att ha att göra med...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Glufsglufs skrev:
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Klickade bara på länken "sidansvarig", så kom det upp ett formulär, så det var inte så svårt egentligen
Möjligen att dom kollar upp vem man är, men det vet jag ingenting om...
Det är ju så att Elsäkerhetsverket, liksom andra myndigheter, aldrig kan svara på annat än det som de har lagrum för. De är en myndighet och inga konsulter. Att en eller flera tillverkare, beställare eller försäkringsbolag ställer högre krav än föreskrifter och standarder är inget ovanligt. Elsäkerhetsverket tillsynar enbart efter sina föreskrifter, inget annat.Rrrrr skrev:Elsäkerhetsverkets "Frågor och Svar" är ungefär lika värdefullt som det som kommer ut ur min bebis rumpa!
Ett annat bra exempel på detta är denna fråga:
El i våtutrymmen
Helt idiotiskt att bara svara på vad som står i Elsäkerhetsverkets föreskrifter då det finns så mycket annat man måste följa!
I fallet med golvvärme så har det aldrig varit tillåtet att lägga 230V golvvärme utan jordfelsbrytare. Och detta är inte pga någon paragraf, utan för att golvvärmetillverkarna har det som krav (och har alltid haft det, iaf de stora tillverkarna) i installationsanvisningarna.
Nä så är det såklart. Fast på en sån viktig fråga om JFB i badrum så borde de kanske slänga med på slutet att "Även om det var tillåtet med 230V golvvärme utan jordfelsbrytare 2004, så var det mest troligt förbjudet enligt tillverkarens anvisningar".
Eller helt enkelt "Vi kan bara svara vad som är tillåtet enligt våra föreskrifter, beakta att det kan finnas andra regler som måste följas. tex tillverkarens anvisningar"
Eller helt enkelt "Vi kan bara svara vad som är tillåtet enligt våra föreskrifter, beakta att det kan finnas andra regler som måste följas. tex tillverkarens anvisningar"
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Så kan de ju skriva, då har de "ryggen fri" och behöver inte heller kolla upp vad som gäller hos andra distanser. Dessutom får den som frågar en tankeställare om att även kolla upp vad som gäller hos t.ex. tillverkaren.Rrrrr skrev:
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 824 inlägg
Japp 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 824 inlägg
Upptäckte precis att jag t.o.m fick ett svar på mail:
Den internationella standard som ligger till grund för konstruktionen av diazedsäkringar och dess bottenplattor har den lilla oegentligheten att en 13 A diazed och en 10 A passar i samma bottenplatta. Eftersom det inte är möjligt att förbjuda försäljning av 13 A säkringar så måste anläggningsinnehavaren själv ansvara för att faktorer som till exempel belastningsförmåga och utlösningsvillkor är uppfyllda innan man byter till en annan storlek på säkring, oavsett om den passar i bottenplattan eller ej. Man kan alltså inte, som du mycket riktigt skriver, reservationslöst byta till 13 A.
Den internationella standard som ligger till grund för konstruktionen av diazedsäkringar och dess bottenplattor har den lilla oegentligheten att en 13 A diazed och en 10 A passar i samma bottenplatta. Eftersom det inte är möjligt att förbjuda försäljning av 13 A säkringar så måste anläggningsinnehavaren själv ansvara för att faktorer som till exempel belastningsförmåga och utlösningsvillkor är uppfyllda innan man byter till en annan storlek på säkring, oavsett om den passar i bottenplattan eller ej. Man kan alltså inte, som du mycket riktigt skriver, reservationslöst byta till 13 A.
Fick också svar, men inte så utförligt, bara att det nu är tillrättat o.s.v.
Mitt meddelande till dom var iofs också ganska kort, typ att det funkar inte i alla lägen att göra så och att t.o.m. 10A är gränsfall ibland på 1,5mm².
Mitt meddelande till dom var iofs också ganska kort, typ att det funkar inte i alla lägen att göra så och att t.o.m. 10A är gränsfall ibland på 1,5mm².
Där ser man. Kul att forumet kan påverka elsäkerhetsverket på det här sättet. En tänkvärd aspekt på det hela är att fundera över hur farligt det är för organisationer och personer med stor auktoritet att över huvudet taget uttala sig om saker. Både med tanke på den här tråden och den som handlar om Byggahus egen "expert" på elområdet. Är nog böjd att hålla med Rrrr tidgare jämförelse med bäbisars bakdel i den frågan! ;-)