O
snaggletooth skrev:
Tillgängliga standarder (Installationsreglerna m.fl.)
Vems "installationsregler"? Så vitt jag vet är det som kallas "Svensk standard" bara en samling rekommendationer utan juridisk bärighet. Är det fel menar du?

SS 436 40 00, i vardagligt tal kallad installationsreglerna / elinstallationsreglerna. Jag menar precis det jag skriver, eller var jag otydlig? I övrigt får du nog förklara lite närmare vad DU menar...

O
Jag menar att jag alltid uppfattat SEK som en branchorganisation utan någon lagstiftande makt och att man högaktningsfullt kan skita i allt de säger, tycker, skriver eller standardiserar. Men det stämmer alltså inte? Har Elsäkerhetsverket i så fall delegerat denna makt eller vilken myndighet är det som står bakom SEF?

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Vad-har-ersatt-Bla-boken/

Regler för installationer finns i svensk standard, SS 436 40 00. Standarden har presumtion av föreskriften ELSÄK-FS 2008:1. Presumtion innebär att reglerna är förhandsgodkända av myndigheten om inte någon säkerhets*brist kan visas. (SS 421 01 01 är standarden för högspänning).

ELSÄK-FS 2008:1 säger En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller sakskada på grund av el.
Med god elsäkerhetsteknisk praxis avses tillämpning av dessa föreskrifter samt av den praxis i övrigt som har etable*rats på elsäkerhetsområdet genom kompletterande standarder eller andra bedömningsgrunder.
Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses anläggningen utförd enligt god elsäkerhets*tek*nisk praxis om inget annat visas. Om en anläggnings utförande helt eller delvis avviker från svensk standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet dokumenteras.

Dom som sitter i SEKs styrelse är folk från,
dock inte SEF
besök SEKs hemsida och läs på.

1. Tillverkare av elektroteknisk eller elektronisk utrustning
  2. Elproducenter, elnätföretag och elhandelsföretag
  3. Tjänsteproducenter som användare av elektroteknisk eller elektronisk utrustning
  4. Statliga myndigheter och statliga verk
  5. Anläggningsprojektörer, installatörer och industriella elanvändare
  6. Företag och organisationer verksamma med provning, certifiering och utbildning, besiktningsföretag samt teknik-, konsument- och yrkesorienterade föreningar och institut

O
Bo.Siltberg skrev:
Om en anläggnings utförande helt eller delvis avviker från svensk standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet dokumenteras.
På ren svenska: Man kan högaktningsfullt skita i SEK och deras påhitt så länge man följer elsäkerhetsverkets föreskrifter. Självklart är det mycket enklare att följa standarden än att inte göra det. Men det var inte vad frågeställningen handlade om.

Steamboy> Nu blev jag nyfiken. Om du inte använder svensk standard, vad använder du då istället?

Mikael_L
Steamboy skrev:
På ren svenska: Man kan högaktningsfullt skita i SEK och deras påhitt så länge man följer elsäkerhetsverkets föreskrifter. Självklart är det mycket enklare att följa standarden än att inte göra det. Men det var inte vad frågeställningen handlade om.
På sätt och vis, men vad knöligt ...

Hur ska du bestämma uppvärmning och strömvärden utan att använda någon standard, ska du empiriskt testa och bevisa varje installationsfall själv?

Hur ska du bedöma säkerheten mot att en lekman inte skadar sig då han själv byter en apparat?
Ska du själv gräva efter all statistik som samlats under de senaste 50 åren?

Hur ska du bedöma lämplig maxtid innan frånkoppling av farlig spänning? ska du utföra en försöksserie på ett stort antal frivilliga?

osv osv ...

SS 436 40 00 är inte till för att djävlas med oss, utan faktiskt för att underlätta, samt att öka den generella säkerheten.

Redigerat:
Dessutom finns nog inte mycket Svensk standard längre, utan dom flesta standarder vi har är baserade på internationella standarder, och det är oftast inga dåliga påhitt.

Tack Bo S. för som vanligt ett mkt utförligt svar. Man kan lätt bli bortskämd här...

Texten "Utlösningsvillkoret anses uppfyllt enligt starkströmsföreskrifterna
413.1.3 om uppmätt slingimpedans Zsmax, är mindre än eller lika med 2Uo/3Ia***"

hittade jag här http://www.marelco.se/pdf/4200271BA.pdf s49. Säger nog ingenting, men jag såg nu att på s90 och 91 fanns tabeller för kontroll av uppmätta värden.

[FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]
[/FONT][/FONT]

Ja, siffrorna i den tabellen stämmer ju bra med faktorn 2/3.

Ah, detta börjar bli som första tråden vår kära Glufs var med i. Det gick det hett till i den diskussionen, vill jag minnas.

//Patrik

Mikael_L
Har jag glömt ...

Länk?

Steamboy skrev:
Ja, men då ska du dokumentera skriftligt exakt vad du gjort för att anläggningen skall vara minst lika säker som om du gjorde den enligt standard.

Låter ju ganska jobbigt om du frågar mig...

Patrik_Hed skrev:
Ah, detta börjar bli som första tråden vår kära Glufs var med i. Det gick det hett till i den diskussionen, vill jag minnas.

//Patrik
Enligt BH´s egen sökfunktion så var detta första tråden han deltog i. Känns inte speciellt het

http://www.byggahus.se/forum/el/141098-byt-stroembrytare.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.