H Hårdrockarn skrev:
1000watt brukar precis vara gränsen på en 10A säkring.
Men i ett vardagsrum så har man i regel ganska många apparater idag och samlar man en full skarvsladd där stereon drar ca 1000watt och datorn också en hel del så kommer man upp i ganska hög effekt.
Men jag börjar nog med att testa en 13A då den brukar kunna köras i samma bottenplatta som en 10A.
Läs på din ellära...🙄

• Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
O
H Hårdrockarn skrev:
1000watt brukar precis vara gränsen på en 10A säkring.
Nej. P = UI, dvs: 2300 watt = 230 volt * 10 ampere. Så inte ens i närheten.

• Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
H Hårdrockarn skrev:
stereon drar ca 1000watt
Jag tvivlar starkt på att du har en stereo som drar 1000 Watt kontinuerligt. möjligen en tiondel av det.

• Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tvivlar starkt på att du har en stereo som drar 1000 Watt kontinuerligt. möjligen en tiondel av det.
Okej så Harman kardon 990 ger alltså inte så mycket menar du?
Sen så syftar jag inte bara på stereon i sig som drar ström utan det är om jag har igång datorn samtidigt som det kan bli problem.

Fotografen Fotografen skrev:
Läs på din ellära...🙄
Det är lite därför som jag frågar i en forum tråd för att få svar.
Jag har aldrig påstått att stereon själv skulle dra över 2000watt!
Utan min fråga handlar mer om det räcker med en 10A säkring för alla mina apparater om dom körs samtidigt?

Fairlane
H Hårdrockarn skrev:
Det är lite därför som jag frågar i en forum tråd för att få svar.
Fast det är flera som försökt förklara för dig att 1000 W inte motsvarar 10 A. 1000/230 = 4,35 A.
Dvs en 10A säkring är inte på gränsen som du skrev efter flera förklaringar.
H Hårdrockarn skrev:
Jag har aldrig påstått att stereon själv skulle dra över 2000watt!
Utan min fråga handlar mer om det räcker med en 10A säkring för alla mina apparater om dom körs samtidigt?
Lämpligare är då att dela upp det på flera säkringar, inte bara öka på säkringen. Säkringen finns av ett skäl, och att öka på den för att kunna driva fler saker utan att se till att ledningar etc är rätt dimensionerade är galet. Annars kan du byta ut säkringen mot en spik så kan du köra riktigt tung last utan att riskera att säkringen går. Du kanske får brand istället, men spiken ger sig nog inte.

• Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
H Hårdrockarn skrev:
Enligt Harman Kardon själva är den på 2x150 Watt. Den har säkert uppemot 1000 Watt i dynamisk uteffekt, men det är under väldigt korta tidsperioder och påverkar inte säkringen (strömmen till de topparna tas från en inbyggd kondensatorbank).

Eftersom du uppenbarligen har ganska dålig koll så är mitt tips att du inte ger fler råd om när/hur man kan byta till större gruppsäkringar.

• Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det är flera som försökt förklara för dig att 1000 W inte motsvarar 10 A. 1000/230 = 4,35 A.

Lämpligare är då att dela upp det på flera säkringar, inte bara öka på säkringen. Säkringen finns av ett skäl, och att öka på den för att kunna driva fler saker utan att se till att ledningar etc är rätt dimensionerade är galet. Annars kan du byta ut säkringen mot en spik så kan du köra riktigt tung last utan att riskera att säkringen går. Du kanske får brand istället, men spiken ger sig nog inte.
Att sätta en spik i säkringsskåpet är olagligt!
Det finns flera trådar som handlar om att säkra upp från 10A till 13A.

• Haha
Skandiamannen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt Harman Kardon själva är den på 2x150 Watt. Den har säkert uppemot 1000 Watt i dynamisk uteffekt, men det är under väldigt korta tidsperioder och påverkar inte säkringen (strömmen till de topparna tas från en inbyggd kondensatorbank).

Eftersom du uppenbarligen har ganska dålig koll så är mitt tips att du inte ger fler råd om när/hur man kan byta till större gruppsäkringar.
Fast det står ju på apparaten att själva strömförbrukningen är upp till ca 1000watt.
2x150watt kan vilken stereo apparat som helst vara på.

Fairlane Fairlane skrev:

Hur menar du att man ska kunna dela upp strömmen från säkring i säkringsskåpet om jag inte tar hit en elektriker och drar om kablarna?
10A=1,5 kvadratskabel 13A=1,5 kvadratskabel 16A=2,5 kvadratskabel.
Antalet watt säger inte mycket utan det är Ampare och volt som är det viktiga.

H Hårdrockarn skrev:
Fast det står ju på apparaten att själva strömförbrukningen är upp till ca 1000watt.
"upp till". Det betyder att den i värsta fall drar drygt 4A i någon sekund. En 10A porslinssäkring tål 20A i 500 sekunder.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hårdrockarn skrev:
Att sätta en spik i säkringsskåpet är olagligt!
Hur är det med lagligheten för dig att säkra upp till 16A? Du minns ditt inlägg "Jag har kört 13A säkring i många lägenheter som jag har bott i även 16A då jag hade en grane tidigare som visade mig hur man kunde göra."
H Hårdrockarn skrev:
Det finns flera trådar som handlar om att säkra upp från 10A till 13A.
Och vad säger dessa trådar?

1. Det kan vara ok, men man måste räkna på det
2. Det är ett lämpligt sätt att göra för någon som inte kan grundläggande ellära

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Så du har själv bytt till större passdel (16A)?
Det finns en anledning till varför man inte kan stoppa i större säkringar utan vidare, fundera på det.

Grundläggande ellära är inte din grej, och inte den du hörde det av heller verkar det som.
Nej jag utförde inte bytet av 16A säkring själv utan det gjorde min dåvarande granne som hade en byggfirma.

O
H Hårdrockarn skrev:
Den klarar av all leverera 150 watt vid 8 ohm, och 300 watt vid 4 ohm. Precis som @useless påpekar så är det inte kontinuerligt utan enbart i topparna vid maximalt effektuttag. Om vi räknar med 2 x 300 watt och 60% effektivitet så blir det faktiskt 1000 watt. Så helt tokig är det inte.

Det jag undrar är om du har ett riktigt problem eller om du bara tänker?

I praktiken är det så att startströmmen oftast är ett större problem än belastningsströmmen. Det vill säga att många moderna prylar, t.ex. en kraftig speldator och förstärkare, har kraftiga kondensatorer i sin nätaggregat. När de startas fungerar de i princip som kortslutningar och drar stora strömmar. Om många apparater då startar samtidigt kommer säkringen att gå mer eller mindre direkt för normala säkringar.

A avh67f skrev:
Nä stora förbrukare som diskmaskinen ska alltid ha sin egen säkring.

Nuförtiden är det mest startströmmar från reaktiva komponenter som ibland ställer till det när de behöver ladda upp och ur. Det kan få säkringar att lösa ut fast inget fel finns.

Att byta passdel och säkra upp är inget man ska pyssla med. Det är byggt och dimensionerat för den säkring som sitter i.
Min diskmaskin har bara 10A säkring I säkringsskåpet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.