1 737 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Byt strömbrytare.
Jag skrev en post tidigare, men får ingen ordning på det hela så jag testar igen med lite mer information.
Jag har två strömbrytare som jag har bytt, varav den ena fungerar som den skall.
Uttag 1: Jag kopplade de två svarta kablarna i x1 och x1 -uttagen på strömbrytaren
och den gula, i L1 på det uttag som fungerar.
Uttag 2: På det andra uttaget kopplade jag de svarta kablarna på X1 och x1 och den gröna kabeln i L1. och det fungerade också, tills jag kopplade in uttaget som nu fungerar.
Således med ovan koppling, så fungerar uttag 1 men inte uttag 2, däremot fungerade uttag 2 fram tills att jag bytta uttag 1.
Någon som har några tips?
och ja jag har troligen inte erforderlig utbildning och insikt i ämnet så att jag undanber mig gärna alla som refererar till elsäkerhetsverket med motiveringen att jag inte vet och därför inte bör göra det.
Jag har två strömbrytare som jag har bytt, varav den ena fungerar som den skall.
Uttag 1: Jag kopplade de två svarta kablarna i x1 och x1 -uttagen på strömbrytaren
och den gula, i L1 på det uttag som fungerar.
Uttag 2: På det andra uttaget kopplade jag de svarta kablarna på X1 och x1 och den gröna kabeln i L1. och det fungerade också, tills jag kopplade in uttaget som nu fungerar.
Således med ovan koppling, så fungerar uttag 1 men inte uttag 2, däremot fungerade uttag 2 fram tills att jag bytta uttag 1.
Någon som har några tips?
och ja jag har troligen inte erforderlig utbildning och insikt i ämnet så att jag undanber mig gärna alla som refererar till elsäkerhetsverket med motiveringen att jag inte vet och därför inte bör göra det.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Så vida det inte är trappbrytare, så ska fas in på L på strömställaren. Förmodligen de två svarta. (Går en svart upp och en ner?)
De ska alltså in på samma plint.
Sedan så ska resp. tändtråd in en av utgångarna på strömställarna.
//Patrik
De ska alltså in på samma plint.
Sedan så ska resp. tändtråd in en av utgångarna på strömställarna.
//Patrik
Om du snackar trappkoppling så beror det helt på hur du kopplar beroende på om du har fas (svart) till båda brytarna eller bara den ena men som jag tolkat dig så verkar det som att det är fel som du har det nu....
Klicka här för att svara