Skånepöjk
Kallrasskyddet sitter ivägen för en nippel.
Kallrasskyddet sitter alltså precis vid spirorörets kant och blockar för att kunna trycka in saker i spiroröret.
Kallrasskyddet går inte att få bort.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Man brukar också ha ett dragavbrott så ventilationen funkar trots slang, då trär man inte slangen rakt över

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Kallrasskyddet är en separat del, gjord för att 125 mm spirorör ska stoppas in i det.. (Jag har inhandlat exakt ett sådant idag, så det har jag koll på..) slangen kan vara av en sådan dimension att den är avsedd att träs på nån form av nippel/övergång och då passar den rimligtvis inte direkt på ett spirorör..

Inhandla en rak övergång (sån med tätning på båda sidorna utvändigt) så tror jag slangen passar på den..

Skånepöjk
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Vad tror ni, skulle man kunna köpa en lite större slang och dra åt lite extra med slangklämman?

typ denna [länk]

... 152mm slang till 125mm spirorör...
Nej

Skånepöjk
Violina Violina skrev:
Kallrasskyddet är en separat del, gjord för att 125 mm spirorör ska stoppas in i det.. (Jag har inhandlat exakt ett sådant idag, så det har jag koll på..) slangen kan vara av en sådan dimension att den är avsedd att träs på nån form av nippel/övergång och då passar den rimligtvis inte direkt på ett spirorör..

Inhandla en rak övergång (sån med tätning på båda sidorna utvändigt) så tror jag slangen passar på den..
Då behöver jag ha skarv som jag kan dra på utsidan av spiroröret för på insidan sitter kallrasskyddet inslaget direkt i kanten... så kan inte skarva på något på insidan av spiroröret..
Är nog som du säger, slangen är inte till för att sitta direkt på spiroröret.
Problemet är ju fortfarande att insidan av mitt spirorör är blockat av kallrasskyddet...
Hahaha alltid är det något som jävlas

Då behöver jag ha skarv som jag kan dra på utsidan av spiroröret för på insidan sitter kallrasskyddet inslaget direkt i kanten... så kan inte skarva på något på insidan av spiroröret..
Är nog som du säger, slangen är inte till för att sitta direkt på spiroröret.
Problemet är ju fortfarande att insidan av mitt spirorör är blockat av kallrasskyddet...
Hahaha alltid är det något som jävlas
Nej, men spiroröret ska stickas in I kallrasskyddet, ända fram till "luckan" :)

Så du får ha en bit spirorör och sedan en övergång och sedan slangen

Skånepöjk
Violina Violina skrev:
Nej, men spiroröret ska stickas in I kallrasskyddet, ända fram till "luckan" :)
Aha så det finns något som passar inuti kallrasskyddet...?
Det vore ju trevlish.
Får bli en sväng förbi Bauhaus i veckan!
Hade hoppats på att det fanns fler dimensioner av slangar att välja på. Så störigt när det fattas 5mm =)

B
Alltså, är det jag som är puckad?

125mm spirorör Fresh, slang Fresh 127mm.
Helt omöjligt att få på, är det fel saker jag har?
en vanlig skarvnippel in i röret, som då är mindre som du trär slangen på och nyper med slangklämma

Skånepöjk
B Boan skrev:
en vanlig skarvnippel in i röret, som då är mindre som du trär slangen på och nyper med slangklämma
sitter ett kallrasskydd ivägen för en skarvnippel

B
B
sitter ett kallrasskydd ivägen för en skarvnippel
Du har ju flera cm i till kallrasskyddet, som dessutom öppnar utåt...

Räcker ju att du får in gummilisten

Skånepöjk
B Boan skrev:
Du har ju flera cm i till kallrasskyddet, som dessutom öppnar utåt...

Räcker ju att du får in gummilisten
kallrasskyddet sitter kant i kant. Men kanske kan få in en nippel där trotts att spirorörets dimension invändigt krympt med kallrasskyddets dimension.
kolla på bilden så ser du att jag måste ha en nippel som passar kallrasskyddet isfl.

Skånepöjk
Se bilder

• Närbild på skarven av en byggkonstruktion med synlig slitage och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skadad vägg där en böjd ventilationskanal delvis kommer fram genom ett hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.