En bra och intressant diskussion!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Vårat hus på 205m2 (21°) + 80m2 källare (15°) beräknas dra 6000kWh + hushållsel 4-5000kWh. Nu har vi inte bott i huset mer än 5 månader så statistiken får komma till julen, men än så ligger vi på banan.
Bergvärme och lågenergilampor över allt. Framför allt energimedvetenhet. Ingen fasadbelysning på 3kW med andra ord
Bergvärme och lågenergilampor över allt. Framför allt energimedvetenhet. Ingen fasadbelysning på 3kW med andra ord
Vi gör av med 12500 kwh per år. 1.5 plans tegelhus på 150 kvm i skåne byggt 1963, dåliga fönster och dålig isolering, två barn och en tvättmaskin som går "dygnet runt". Gick ner från ca 26000 kwh till 12500 efter vi installerat jordvärme (Thermia 5.5 kwh med 320 slang). Rena sparbössan.wertok skrev:Som pelletsräv höll jag på att sätta i halsen när jag satt och diskuterade värmekostnader med en kompis i helgen. Han säger att de göra av med 13.000 kwh/år inklusive hushållsel. De har en Panasonic pump, troligtvis 5-10 år gammal. Huset är i Skåne och 170-180 kvm stort. De är bara två st och ekonomiska med både belysning och värme, tror de håller ca. 20 grader inomhus. Huset är ett välisolerat 70-tals hus.
Om jag antar att de gör av med ca. 5.000 kwh till hushållsel så blir det 8.000 kwh kvar till värme, är värmepumpar så jädrans effektiva eller driver han med mig eller har han tur med sin mätare?
Snabb jämförlese så gör jag av med 30.000 kwh på pellets minus verkningsgraden, sen tillkommer hushållsel ca. 7.000 kwh. Summa summarum kanske 30.000 kwh totalt och då är vårt hus 50 kvm mindre men iofs 30 år äldre. Men en sån hiskelig skillnad kan det väl knappt va?
eldar bara i kaminen hemma vi låg förra året på 7600kwh inkl. garage på 60kvm ca +8 året innan fick vi ha på värme växlaren å låg då på ca 15000kwh ...det som gjorde att förbrukningen gick ner va att jag installerade två spiro rör med en fläkt på vinden in i skorstenen ut i varje rum ...behöver aldrig använda el värme ..sen detta att alla säger släck alla lampor kan jag ej hålla med om tänk så här en vanlig glödlampa drar 11w (lågenergi) å va gott det hade varit med popkorn säger frugan å micrar sig en påse =3min på 1250w=3750w så istället för popkorn kan vi ha lampan tänd i 340 tim...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nej du smogge, 3 min på 1250W = 3750 Wattminuter = 62,5 Wh. Vilket håller en 11W lampa tänd i knappt 6 timmar (eller 340 minuter).smogge skrev:
Sen undrar jag hur popcornen egentligen ser ut efter 3 minuter på 1250W full effekt...
11500 kWh, varav:
4700kWh värme (22°C) o varmvatten
1800kWh ventilationsaggregat
5000kWh hushållsel (fru och tre barn hemma på heltid)
146m2 nybyggd enplansvilla, jordvärmepump med frånluftsåtervinning
"utan ventilation hade man nog varit nere kring 7-8000kWh"
4700kWh värme (22°C) o varmvatten
1800kWh ventilationsaggregat
5000kWh hushållsel (fru och tre barn hemma på heltid)
146m2 nybyggd enplansvilla, jordvärmepump med frånluftsåtervinning
"utan ventilation hade man nog varit nere kring 7-8000kWh"
Hur tänker du då? ventilationen säger du att den är 1800kWh hur skulle ytterligare 1900-2900 kWh försvinna utan Vent? Antar att du har FTX eftersom du skriver aggregatet.Jani skrev:
Det låter inte sannolikt vad har du för verkningsgrad på växlaren?
/Patrik
Hur tänker du då? ventilationen säger du att den är 1800kWh hur skulle ytterligare 1900-2900 kWh försvinna utan Vent? Antar att du har FTX eftersom du skriver aggregatet.Pasta skrev:[quote author=Jani link=1144847226/0#21 date=1145338705]11500 kWh, varav:
4700kWh värme (22°C) o varmvatten
1800kWh ventilationsaggregat
5000kWh hushållsel (fru och tre barn hemma på heltid)
146m2 nybyggd enplansvilla, jordvärmepump med frånluftsåtervinning
"utan ventilation hade man nog varit nere kring 7-8000kWh"
Det låter inte sannolikt vad har du för verkningsgrad på växlaren?
/Patrik[/quote]
Han skriver att han har jordvärme med frånluftsåtervinning. detta tolkar jag som att han har ett frånluftsagrigat som värmer köldbäraren, annars bodre har ha skrivit att han har jordverme & separat fråljuftsåtervining.
en FTX äe mycke efektivare än dessa agrigat (sök på FLM på ww.nibe.se)
Hur tänker du då? ventilationen säger du att den är 1800kWh hur skulle ytterligare 1900-2900 kWh försvinna utan Vent? Antar att du har FTX eftersom du skriver aggregatet.Pasta skrev:[quote author=Jani link=1144847226/0#21 date=1145338705]11500 kWh, varav:
4700kWh värme (22°C) o varmvatten
1800kWh ventilationsaggregat
5000kWh hushållsel (fru och tre barn hemma på heltid)
146m2 nybyggd enplansvilla, jordvärmepump med frånluftsåtervinning
"utan ventilation hade man nog varit nere kring 7-8000kWh"
Det låter inte sannolikt vad har du för verkningsgrad på växlaren?
/Patrik[/quote]
Jag ventilerar ut motsvarande 5000kWh/år, som dock värms upp med värmepump med en årsverkningsgrad på ca. 4, så ventilationsbytet kostar mig ca. 1200 (5000/4)+ 1800 kWh (driveffekten för aggregatet), dvs 3000kWh.
Ja, jag har ett flm 30 frånluftsaggregat , ett ftx aggregat hade inte varit ekonomiskt försvarbart i mitt fall.
Hur tänker du då? ventilationen säger du att den är 1800kWh hur skulle ytterligare 1900-2900 kWh försvinna utan Vent? Antar att du har FTX eftersom du skriver aggregatet.Jani skrev:[quote author=Pasta link=1144847226/0#22 date=1145377875][quote author=Jani link=1144847226/0#21 date=1145338705]11500 kWh, varav:
4700kWh värme (22°C) o varmvatten
1800kWh ventilationsaggregat
5000kWh hushållsel (fru och tre barn hemma på heltid)
146m2 nybyggd enplansvilla, jordvärmepump med frånluftsåtervinning
"utan ventilation hade man nog varit nere kring 7-8000kWh"
Det låter inte sannolikt vad har du för verkningsgrad på växlaren?
/Patrik[/quote]
Jag ventilerar ut motsvarande 5000kWh/år, som dock värms upp med värmepump med en årsverkningsgrad på ca. 4, så ventilationsbytet kostar mig ca. 1200 (5000/4)+ 1800 kWh (driveffekten för aggregatet), dvs 3000kWh.
Ja, jag har ett flm 30 frånluftsaggregat , ett ftx aggregat hade inte varit ekonomiskt försvarbart i mitt fall.[/quote]
Menar du att din FLM förbrukar 1800kWh och ger inget tillbaka?
Om den inte påverkar ditt COP varför då installera den?
En frånluftsfläkt drar normalt ca 100W det ger ca 880kWh per år hur kan FLM förbruka 1800 kWh?
11500 - 3000 = 8500 inte 7000-8000
Om man får göra avkall på viktiga komfortfunktioner som ventilation för att spara energi så kan du även passa på att stänga av värmepumpen då sparar du 6500 kWh kanske blir lite kallt men i alla fall.
Att fru och barn är hemma på heltid är inte säkert att det ökar energiförbrukningen däremot flyttas förbrukningen från tappvarmvatten och hushållsel till ökad värmeförbrukning om dom inte skulle vara hemma.
/Patrik
Hur har du fått fram siffran 5000 kWh/år för ventilationen? Normenlig ventilation på 145 m2 innebär ca 175 m3/h. Räknat på 20 grader inne och en årsmedeltemp på 6 gr drar ventilationen ut varmluft motsvarande ca 7700 kWh/år.
Har du årsverkningsgrad på 4? Mycket bra värde i så fall!
Har du årsverkningsgrad på 4? Mycket bra värde i så fall!
Hur tänker du då? ventilationen säger du att den är 1800kWh hur skulle ytterligare 1900-2900 kWh försvinna utan Vent? Antar att du har FTX eftersom du skriver aggregatet.Pasta skrev:[quote author=Jani link=1144847226/0#24 date=1145425876][quote author=Pasta link=1144847226/0#22 date=1145377875][quote author=Jani link=1144847226/0#21 date=1145338705]11500 kWh, varav:
4700kWh värme (22°C) o varmvatten
1800kWh ventilationsaggregat
5000kWh hushållsel (fru och tre barn hemma på heltid)
146m2 nybyggd enplansvilla, jordvärmepump med frånluftsåtervinning
"utan ventilation hade man nog varit nere kring 7-8000kWh"
Det låter inte sannolikt vad har du för verkningsgrad på växlaren?
/Patrik[/quote]
Jag ventilerar ut motsvarande 5000kWh/år, som dock värms upp med värmepump med en årsverkningsgrad på ca. 4, så ventilationsbytet kostar mig ca. 1200 (5000/4)+ 1800 kWh (driveffekten för aggregatet), dvs 3000kWh.
Ja, jag har ett flm 30 frånluftsaggregat , ett ftx aggregat hade inte varit ekonomiskt försvarbart i mitt fall.[/quote]
Menar du att din FLM förbrukar 1800kWh och ger inget tillbaka? FLM-en höjer min ingående temp på Köldbärarvätskan 2°C, vilket medför högre verkningsgrad och uteffekt på VP, därmed mindre elpatron och bättre årsmedelverkningsgrad
Om den inte påverkar ditt COP varför då installera den?Den påverkar COP, bl.a. därför installerades den
En frånluftsfläkt drar normalt ca 100W det ger ca 880kWh per år hur kan FLM förbruka 1800 kWh? OK, jag räknade kanske lite högt, fläkt 110W, cirkpump 60W, totalt 170W och 1500kWh/år
11500 - 3000 = 8500 inte 7000-8000 8500 är ju inte så illa heller
Om man får göra avkall på viktiga komfortfunktioner som ventilation för att spara energi så kan du även passa på att stänga av värmepumpen då sparar du 6500 kWh kanske blir lite kallt men i alla fall.Det var inte lite ironi i mitt uttalande om att stänga av ventilationen
Att fru och barn är hemma på heltid är inte säkert att det ökar energiförbrukningen däremot flyttas förbrukningen från tappvarmvatten och hushållsel till ökad värmeförbrukning om dom inte skulle vara hemma.
/Patrik
[quote author=BJohan link=1144847226/0#26 date=1145438014]Hur har du fått fram siffran 5000 kWh/år för ventilationen? Normenlig ventilation på 145 m2 innebär ca 175 m3/h. Räknat på 20 grader inne och en årsmedeltemp på 6 gr drar ventilationen ut varmluft motsvarande ca 7700 kWh/år. ojdå, är det så mycket, ja då kostar ventilationen mig (7700/4)+1500 = 3400kWh
Har du årsverkningsgrad på 4? Mycket bra värde i så fall! Inga elpatrontimmar och driftsfall +2/38 vid DUT (-20°C).
Har du årsverkningsgrad på 4? Mycket bra värde i så fall! Inga elpatrontimmar och driftsfall +2/38 vid DUT (-20°C).
Hur mycket bedömer du att FLM ger på ditt COP?Jani skrev:Menar du att din FLM förbrukar 1800kWh och ger inget tillbaka? FLM-en höjer min ingående temp på Köldbärarvätskan 2°C, vilket medför högre verkningsgrad och uteffekt på VP, därmed mindre elpatron och bättre årsmedelverkningsgrad
Om den inte påverkar ditt COP varför då installera den?Den påverkar COP, bl.a. därför installerades den
/Patrik
