13000 kwh/år?

5k läst  45 svar

1. wertok
    Medlem Nivå 8
    Som pelletsräv höll jag på att sätta i halsen när jag satt och diskuterade värmekostnader med en kompis i helgen. Han säger att de göra av med 13.000 kwh/år inklusive hushållsel. De har en Panasonic pump, troligtvis 5-10 år gammal. Huset är i Skåne och 170-180 kvm stort. De är bara två st och ekonomiska med både belysning och värme, tror de håller ca. 20 grader inomhus. Huset är ett välisolerat 70-tals hus.

Om jag antar att de gör av med ca. 5.000 kwh till hushållsel så blir det 8.000 kwh kvar till värme, är värmepumpar så jädrans effektiva eller driver han med mig eller har han tur med sin mätare?

Snabb jämförlese så gör jag av med 30.000 kwh på pellets minus verkningsgraden, sen tillkommer hushållsel ca. 7.000 kwh. Summa summarum kanske 30.000 kwh totalt och då är vårt hus 50 kvm mindre men iofs 30 år äldre. Men en sån hiskelig skillnad kan det väl knappt va?

2. F
    Medlem Nivå 3

Re: 13000 kwh/år?

14200 kWh blev vår totala elförbrukning för 2005, 135 kvm enplansvilla byggd 1987.
    Har en Toshiba RAS-10 Luftvärmepump som står för all värme ner till minus 18-20 grader.

3. C
    Medlem Nivå 14

Jag förbrukar 11600kWh förra året & jag har ett hus på 235m2
    kör med bergvärme & super låg temp system
    huset är från 1969 & är till lägs isolerat på vinden & halva fasaden
    Jag bor i Sörmland

Bor man i Skåne så kan man få mycke hjälp av en luft/luft värmepump!

4. wertok
    Medlem Nivå 8

Nu skäms alla storförbrukare och vågar inte säga vad dom förbrukar eller?

Eller är vekligheten såpass "bitter" för mig att du kan värma upp 235 kvm med 4-5.000 kwh?

5. C
    Medlem Nivå 14

5500Kw är värme & varmvatten om jag räknat rätt.
    men 35m2 är garage & där håller jag bara 15,5 grader, mot 21,5 som jag har i övriga huset

6. S
    Medlem Nivå 1

Bor i Skåne, hus från -67, 1,5 plan 150 kvadratmeter, ej tilläggsisolerat, direktverkande el. Övre plan (50 kvadratmeter) värmer vi bara till ca 17 grader eftersom det just nu bara används till lekrum och förvaring.

Vi gör av med ca. 23000 kWh/år, varav jag uppskattar att 13000 går till uppvärmning (baserat på den uppmätta elförbrukningen under den period då alla element är avstängda samt antagandet att det går ungefär lika mycket hushållsel hela året). Övre plan värmer vi bara till 17-18 grader eftersom det just nu bara används till lekrum och förvaring.

Jag kollar en del på luft/luft-värmepumpar men är tveksam pga icke optimal planlösning samt ev. störande ljud.

7. S
    Medlem Nivå 6

Som jag skrev i tråden bredvid http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31311/30#30 så gör mina föräldrar av med 13000KWh (totalt) efter pumpinstallation. Detta på breddgrader så att vi hade ca -30 grader i cirka en vecka i vinter, och kring -20 ett tag.

Tidigare 1,5 m3 olja + 14500 KWh.

Min mamma säger att de har det varmare inne nu än förrut, och jämnare temp. Så de är nöjda.

8. S
    Medlem Nivå 1

Ja du wertok, detta med elförbrukning verkar en del satt som sitt livsprojekt.....dvs kwh-jägare :)
    Jag vill påpeka att jag säger inte att folk ljuger men iblande känns de som den ena vill vara värre än den andra vad gäller att förbruka minst antal kwh
    Att förbruka 13' kwh/år inkl hh-el, bara att gratulera, lyckats bra med isoleringen samt en väl anpassad pump för de 170-180 kvm som värms upp.......spontant känns de väldigt lite.......
    Själv har jag en förbrukning på ca 14000kwh/år inkl.hh-el med min bergvärmepump
    och värmer då ca 160kvm, huset är iofs gammalt (1945) med kassa fönster men har inte mycket att klaga på där. Enligt den info jag tagit del av är bergvärmepumpar effektivare än luft/luft......eller någon som har annan åsikt om de?

Mitt tips till dig, kör din pellets och lyssna inte så mycket på andras förbrukning......

9. 2
    Medlem Nivå 11

O man bör även få se fakturorna från elbolaget innan man blir alltför imponerad.. ;)

10. M
    Moderator · Nivå 17

Ca 18000 kw 2004/2005 inkl hushållsel. Två personer 110m2 enplan. Södra norrland. Direktel och öppenspis.

2005/2006 kommer att bli högre beroende på byggnadsarbete och uttorkning av betongplatta. Lär hamna mellan 20 och22' Kwh

11. E
    Medlem Nivå 8

7000kwh ca 300 kvadratmeter i blekinge...........................ops glömde nämna att jag har vedpanna me ju ;)

12. 0
    Medlem Nivå 5

272 M2 varav 40 M2 garage med 16 grader övriga boendeyta (232) 21.5 grader ger oss en elförbrukning totalt på 15000 kWh denna långa vinter. Stort badkar + vattenmantlad kamin där jag eldar ca 5 M3 ved. Huset nybyggt.

13. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Jag förstår inte vad som skulle vara skumt med det ursprungliga exemplet. Två personer som är sparsamma med hushållselen - bara där försvinner många kilowatth jämfört med vad dom flesta av oss nyttjar. Här hemma går det tex åt minst 10000kwh till saker som inte är värme och vatten. Om vi tex halverar vår hushålls el (vilket antagligen är lätt om man bara vill) hamnar vi på samma siffror som i detta exempel (och vi bor i Stockholm men värmer förnärvarande en liknande yta). Luftpumpen funkar antagligen väldigt bra där nere i Skåne också.

14. 2
    Medlem Nivå 11

Jodå de går spara mycket där..

Vi ligger på 3300 kWh/år 2 vuxna o en 3 åring i en 1 1/2 planare med källare o totalt 215 m2... Det är enbart hushållsel sen tillkommer pellets för 7000:-/år oxå

15. C
    Medlem Nivå 14

Min låga förbrukning beror på flera saker. den största är att jag ingt kompromissat när det gäller uppbyggnaden av värmesystemet!!!
    Jag har stoppat i större radiatorer än vad man normalt har på min breddgrad, deta gör att jag håller ner framlednigns tempen & ökar verkningsgraden på värmepuimpen.
    sen har jag valt en pump & borr hål som kan ge mer än vad huset behöver!
    & sist men inte minst sp har jag änget "nåra" timmar til att trima in värmepump & radiatorsystem så det funkar optimalt i mitt hus, sitället för att köra på standardinställnignar.

Höll på glömma att jag också har instalerat inne givare till systemet , så värmepumnpen kan käna av om inomhus tempen stiger & då själv spara energi, utan att inomhus tempen varierar!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: