20 064 läst ·
33 svar
20k läst
33 svar
13 ampere proppar
Så här skriver ELFA i sin katalog.
Diazedsäkringar, fabrikat IFÖ, typ gG enligt IEC-norm 60269-3-1. Ersätter både tröga och snabba säkringar. Karaktäristiken kan sammanfattas som trög i överströmsområdet och snabb i kortslutningsområdet. Säkringarna har hög brytförmåga, god selektivitet, effektiv strömbegränsning och låga effektförluster.
Diazedsäkringar, fabrikat IFÖ, typ gG enligt IEC-norm 60269-3-1. Ersätter både tröga och snabba säkringar. Karaktäristiken kan sammanfattas som trög i överströmsområdet och snabb i kortslutningsområdet. Säkringarna har hög brytförmåga, god selektivitet, effektiv strömbegränsning och låga effektförluster.
Fråga 1:
Att byta proppsäkringar, är ju inte behörighetskrävande. Men hur är det nu om någon okunnig person lyckas stoppa in en 13A-propp på en plats med 10A-proppbotten?
Är detta straffbart?
Vilken blir brottsrubriceringen?
Och hur strängt kommer rätten att dömma om det framkommer att vederbörande bara provat att sätta i en säkring eftersom han lärt sig att det man kan göra utan verktyg, kan inte bli fel, på något farligt sätt?
Fråga 2:
Är det obligatoriskt med normalt färgseende (avseende förmågan att åtskilja svart och röd), för att man ska få byta proppar i en gruppcentral?
Att byta proppsäkringar, är ju inte behörighetskrävande. Men hur är det nu om någon okunnig person lyckas stoppa in en 13A-propp på en plats med 10A-proppbotten?
Är detta straffbart?
Vilken blir brottsrubriceringen?
Och hur strängt kommer rätten att dömma om det framkommer att vederbörande bara provat att sätta i en säkring eftersom han lärt sig att det man kan göra utan verktyg, kan inte bli fel, på något farligt sätt?
Fråga 2:
Är det obligatoriskt med normalt färgseende (avseende förmågan att åtskilja svart och röd), för att man ska få byta proppar i en gruppcentral?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Nu har jag aldrig använt just 13 A men jag förutsätter att det funkar som övriga smältsäkringar, en säkring med lägre märkström går i en passdel med högre märkström men inte tvärt om, säkringar med större märkström har större diameter i "spetsen".
Det går allt så att sätta en 10A säkring i en 16A passdel men inte en 16A (och jag förutsätter även 13A) i en 10A passdel.
Vad gäller kravet på färgseende så är det ju också stämplat på änden av säkringen (samt på porslinet på sidan tror jag), färgen är väl bara till för att underlätta (den som inte ser färgen får anstränga sig lite mer och läsa texten...)
/U
Det går allt så att sätta en 10A säkring i en 16A passdel men inte en 16A (och jag förutsätter även 13A) i en 10A passdel.
Vad gäller kravet på färgseende så är det ju också stämplat på änden av säkringen (samt på porslinet på sidan tror jag), färgen är väl bara till för att underlätta (den som inte ser färgen får anstränga sig lite mer och läsa texten...)
/U
Det förundrar mig lika mycket varje gång, folk undrar vilket straff det kan bli om man bryter mot "reglerna". Det som jag skulle undra över är vilka "skador" som kan bli följden av att inte följa "reglerna".
För mig skulle det vara betydligt jobbigare om nått av mina barnbarn skulle skadas än att jag skulle få semester på statens bekostnad i nått år.
För mig skulle det vara betydligt jobbigare om nått av mina barnbarn skulle skadas än att jag skulle få semester på statens bekostnad i nått år.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jo, problemet med 13 A diazed är att dom passar i en 10 A passdel.
Det är knappast straffbart, men inte 100% riskfritt, att säkra upp på detta sätt eftersom det inte finns några skydd mot det, dvs någon som inte kan läsa kan sätta dit en 13 A säkring eftersom den råkar passa. Därmed tror jag heller inte att det krävs varken syn, hörsel eller intelligens för att få byta en säkring.
Det är knappast straffbart, men inte 100% riskfritt, att säkra upp på detta sätt eftersom det inte finns några skydd mot det, dvs någon som inte kan läsa kan sätta dit en 13 A säkring eftersom den råkar passa. Därmed tror jag heller inte att det krävs varken syn, hörsel eller intelligens för att få byta en säkring.
På den frågan finns det inget enkelt svar, det beror som vanligt på omständigheterna. men risken för en olycka ökar. Man ska komma ihåg att det är ingen slump som har avgjort vilka säkringar som ska avsäkra respektive ledningsareor. Det är högst troligt att dom som har satt gränserna har större insikt i faromomenten än dom som häckar på nått forum.
En påverkande faktor är vad orsaken till att den gamla proppen pajat. Om det är en grupp som inte har någon egentlig överlast men däremot råkat ut för en tillfällig kortslutning så lär det inte ha nån betydelse. Om man däremot skruvar i 13A för att man tröttnat på att det inte går att köra diskmaskin + kaffebryggare samtidigt på samma 10A-grupp så är risken för varmgång större...
På ungefär samma sätt som en 13A dvärg skyddar bättre i överlastområdet än en 10A gL/gG ligger Diazed 13A endast ca 9% över 10A i intervallet 5s -> 5min och sedan lika eller bättre till.
Därför är det inte tekniskt fel att dessa delar samma passdelsdiameter, men som alltid på detta forum ska vi inte rekommendera detta till de som lätt börjar glida åt fel håll.
Nästa gång kan det gälla något som kräver mer eftertanke och därför passar tumregler på säkra sidan bra här.
Själv ser jag det som galet om man inte klarar sig med ganska långt under maxuttag på grupper som inte är avsedda för fasta laster som man har kontroll över. Bättre att bygga ut lite isåfall, särskilt om det ligger last över långa tider givetvis.
Därför är det inte tekniskt fel att dessa delar samma passdelsdiameter, men som alltid på detta forum ska vi inte rekommendera detta till de som lätt börjar glida åt fel håll.
Nästa gång kan det gälla något som kräver mer eftertanke och därför passar tumregler på säkra sidan bra här.
Själv ser jag det som galet om man inte klarar sig med ganska långt under maxuttag på grupper som inte är avsedda för fasta laster som man har kontroll över. Bättre att bygga ut lite isåfall, särskilt om det ligger last över långa tider givetvis.
