1 542 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
12V utomhuslampor/spotar
Behöver mer belysning utomhus runt garaget (som är sammanbyggt med huset) och fick idén att köra 12V för att (lagligt) kunna dra allt själv och slippa ta hit en elektriker. Tanken är att använda ett 12V aggregat på ~25W och på det köra 8-10 diodspottar (tex biltemas 2.5W MR16).
Kör idag 4*2.5W GU10 på fasaden och är mycket nöjd med ljusstyrkan.
Problemet är att hitta lampor/armaturer att stoppa dessa i. Vill ha dels spottar för infällning i takskägget och dels något att sätta på fasaden. De enda jag hittar (förutom E socklar) är GU10 (=230V).
Tips på var jag kan hitta det jag söker?
Andra tankar är också välkomna. Kommer jag få problem med spänningsfall i kablarna om jag drar för långt?
Kör idag 4*2.5W GU10 på fasaden och är mycket nöjd med ljusstyrkan.
Problemet är att hitta lampor/armaturer att stoppa dessa i. Vill ha dels spottar för infällning i takskägget och dels något att sätta på fasaden. De enda jag hittar (förutom E socklar) är GU10 (=230V).
Tips på var jag kan hitta det jag söker?
Andra tankar är också välkomna. Kommer jag få problem med spänningsfall i kablarna om jag drar för långt?
Nä, det har jag inga planer på utan snarare något sådant här: http://www.biltema.se/sv/Kontor---T...ng/Nataggregat-och-Laddare/Nataggregat-312-V/Jacro skrev:
Borde ju palla 8*2,5W lampor.
Socklar är ju en idé, lite pyssel med att få det snyggt runtomkring bara. Dock hittade jag an armatur på Hornbach från en 12V serie som dessutom är anpassad för utomhusbruk (dock såg det ut som att de tyckte att den skulle ligga på marken). 2 eller 300/st (excl. lampa) kostade den och det kan jag nog leva med.
Klicka här för att svara