apotekarnes
Igår höll jag på att koka sönder pannan pga ett strömavbrott. Jag var och handlade när strömmen gick och när jag kom hem var panntemperaturen lite drygt 125 grader och med en fin glödbädd som fortsatte höja temperaturen stadigt. Syrventil är helt meningslöst eftersom vi har eget vatten (som ju inte funkar vid strömbortfall).

Jag fick improvisera, hämtade vatten med hink i brunnen och hällde manuellt genom kylspiralen och skottade ur hela pannan med spade. Det verkar som att alla givare och styrelektroniken är ok. För ett år sedan hände ungefär samma grej, men då pajade både ett par givare och hela styrboxen av hettan.

Nu har jag bestämt mig för att göra en batteribackup som ser till att pannan kan brinna färdigt vid ett strömavbrott. Vi äger ett offgrid-fritidshus, så jag har redan ett större fritidsbatteri som jag tänkt använda. Jag har två alternativ:

1. Jag har mitt 12v batteri på underhållsladdning och en inverter påkopplad. Jag sätter upp ett kopplingsskåp med ett växlande relä som använder nätspänningen (230v) som manöverspänning. Så länge 230v finns kommer reläet använda nätspänningen till pannan, och vid strömavbrott växlar reläet över till invertern istället.

2. Snålvariant. 12v batteri underhållsladdas konstant och driver pannan genom en inverter. Jag är dock osäker på hur det funkar att ladda ett batteri samtidigt som man tar ut effekt från samma batteri. FInns det nån risk här?

Tänker jag rätt här eller borde jag göra på något annat sätt?
 
Det låter som du håller på bygga en UPS. Alt 1 är en offline UPS, Alt 2 är en online UPS.
Kanske det är enklare att köpa en UPS från butik?
 
Jag köpte en duglig APC Ups för under en tusing ny, den håller laddomat o cirklumpen igång 1tim vid ström avbrott. Finns större att köpa om man har behov av det.
 
apotekarnes
Jo kanske det, men nu är det ju så att jag redan har ett 105Ah-batteri som står på konstant underhållsladdning och billiga UPS:er verkar inte ligga på mer än ca 10-15Ah vilket är för lite för detta ändamål. Jag räknar med att fläkt & pump kommer att dra ca 10A (på 12v-sidan) och jag vill ha kräm för minst tre timmar.

Jag har ju som sagt allt jag behöver liggande hemma redan. Det enda som ev. behöver köpas in är ett relä (kopplingsskåp har jag nog också om jag letar lite). Det jag tänker är att alternativ 2 kanske är lite onödigt då jag konstant skulle köra AC-> DC-> AC, med effektförlust och högre belastning på alla delar i systemet. Det lutar just nu åt att beställa två såna här (en för fas & en för nolla):
https://www.sagro.se/sv/artiklar/ko...MIwML8pbKp3gIVUqmaCh0VUgAgEAQYBCABEgKiOvD_BwE

Man kanske behöver tre stycken och switcha även jord?

edit:
hittade en ännu bättre produkt. Relä som växlar tre kontakter och dessutom för normskena:
https://www.proswede.nu/product.htm...MIwML8pbKp3gIVUqmaCh0VUgAgEAQYAiABEgJv3fD_BwE
 
Redigerat:
apotekarnes
G guggen skrev:
Jag köpte en duglig APC Ups för under en tusing ny, den håller laddomat o cirklumpen igång 1tim vid ström avbrott. Finns större att köpa om man har behov av det.
Har du nån länk?
 
Det finns en risk med att ha belastning på batteriet under laddning. Det beror på laddaren om man riskerar att förstöra batteriet. En modern batteriladdare mäter strömmen och ligger med en hög laddspänning tills strömmen sjunkit under ett visst värde. Därefter sänks laddspänningen till underhållsladdning. Det som kan hända är att belastningen gör att laddaren aldrig sänker till underhållsladdning utan ligger kvar på hög laddspänning varvid batteriet förstörs. Jag vet av egen erfarenhet att en inverter på tomgång kan räcka för att laddaren skall förstöra batteriet.

Hur mycket ström behöver du? Jag skulle också säga att den enklaste lösningen är att köpa en billig UPS. Dessa har som du märkt inte så stora batterier. Men det går att öppna den och dra ut ett par kablar till ett större batteri. Det är då ett par saker att tänka på. Det ena är att UPS:en kanske inte är dimensionerad för att gå mycket längre än originalbatteriet räcker. Du bör alltså överdimensionera den. Det andra är att batterierna ofta inte är galvaniskt skilda från nätspänningen. Det behövs alltså beröringsskydd på polerna. Det tredje är att de brukar ha en högre spänning internt än 12V. Så du behöver med den lösningen i alla fall skaffa nya batterier.

Angående kapaciteten. Alla UPS:er jag skruvat isär har haft 7 Ah kapacitet med 12, 24 eller 48V spänning.
 
Ok, så du ligger på 120w, jag ligger på runt 15 för cirka och kanske max 50 för laddomatpumpen.
Har ett halvstora men har hållit på med allt från små till 200ah prylar i andra sammanhang.
 
apotekarnes
A Avemo skrev:
Det finns en risk med att ha belastning på batteriet under laddning. Det beror på laddaren om man riskerar att förstöra batteriet. En modern batteriladdare mäter strömmen och ligger med en hög laddspänning tills strömmen sjunkit under ett visst värde. Därefter sänks laddspänningen till underhållsladdning. Det som kan hända är att belastningen gör att laddaren aldrig sänker till underhållsladdning utan ligger kvar på hög laddspänning varvid batteriet förstörs. Jag vet av egen erfarenhet att en inverter på tomgång kan räcka för att laddaren skall förstöra batteriet.

Hur mycket ström behöver du? Jag skulle också säga att den enklaste lösningen är att köpa en billig UPS. Dessa har som du märkt inte så stora batterier. Men det går att öppna den och dra ut ett par kablar till ett större batteri. Det är då ett par saker att tänka på. Det ena är att UPS:en kanske inte är dimensionerad för att gå mycket längre än originalbatteriet räcker. Du bör alltså överdimensionera den. Det andra är att batterierna ofta inte är galvaniskt skilda från nätspänningen. Det behövs alltså beröringsskydd på polerna. Det tredje är att de brukar ha en högre spänning internt än 12V. Så du behöver med den lösningen i alla fall skaffa nya batterier.

Angående kapaciteten. Alla UPS:er jag skruvat isär har haft 7 Ah kapacitet med 12, 24 eller 48V spänning.
Tack för lektionen! Permanentdrift via inverter verkar vara en dålig idé.
Jag är en sån där knasboll som mycket hellre bygger grejer själv istället för att köpa färdigt. Jag har redan rotat fram en normkapsling och kabel i verkstaden. Reläet som jag länkade till tidigare är beställt, så snart har jag en 105 Ah UPS färdig. Tror till och med att jag kommer att koppla in reglercentralen och circkulationspumpen till golvvärmen på den. Det blir lite av "två flugor i en smäll" eftersom batteriet ändå står på underhållsladdning, när vi inte är i stugan. Och är vi i stugan eldar vi ju inte.
 
Du bör ha två reläer dvs ett som kopplar in 12 V sidan till invertern och ett som växlar på förbrukarsidan 230 V. Och jag hoppas du inte kopplar skyddsjorden via reläerna om det var det du menade när du skrev jorden förut.

För 12 V sidan kan du med fördel använda typen du hade i länken likt relä för bilar etc och även lägga det så du nyttjar NO kontakterna när du kör reservdriften, är alltid bättre att koppla med NO och aktivt relä om man inte har mer avpassade grejer.
 
apotekarnes
GK100 GK100 skrev:
Du bör ha två reläer dvs ett som kopplar in 12 V sidan till invertern och ett som växlar på förbrukarsidan 230 V. Och jag hoppas du inte kopplar skyddsjorden via reläerna om det var det du menade när du skrev jorden förut.

För 12 V sidan kan du med fördel använda typen du hade i länken likt relä för bilar etc och även lägga det så du nyttjar NO kontakterna när du kör reservdriften, är alltid bättre att koppla med NO och aktivt relä om man inte har mer avpassade grejer.
Tänkte inte på att en inverter även drar ström obelastad, så naturligtvis behöver jag koppla bort den via ett relä.Tack för tipset. Det jag menade med jord är att eftersom en inverter har ett jordat uttag, varför inte använda den skydsjorden istället för husets jord när batteridrift är inkopplat? Känns korkat att mixtra med fas/nolla från inverter och skyddsjord från husets elcentral. reläet jag hittade växlar ju dessutom 3 poler.
https://www.proswede.nu/product.htm...MIwML8pbKp3gIVUqmaCh0VUgAgEAQYAiABEgJv3fD_BwE
 
Nej du ska inte koppla jorden via reläet för valomkoppling nät/inverter där lägger du bara fas och nolla. Att reläet är trepoligt kan du isf dra nytta av genom att lägga manöver för reläet som kopplar in 12 V via NC kontakt på det. Man kan resonera kring hur du ska göra med skyddsjorden men grundläggande är att du inte går via reläer eller brytare och ser till att det är helt funktionellt vid nätdrift. Sen kan du ev förbinda jorden som kommer från uttaget på invertern med övriga jorden från nätmatningen. Inverterns jord är ofta bara ett mittutag på utgångstrafon i den och ska den kunna ha någon funktion får du då knyta den till ordinarie jord i ditt fall eller köra bara via stickpropp mot invertern utan omkoppling efter som de normalt ska användas.
 
Invertern har ett jordat uttag. Men den har inte ett jordtag. Om du tänker efter en gång till så inser du nog att invertern inte har en lågohmig kontakt med sann jord inbyggd i sig. Att bara ansluta pumpens jord till inverterns jordade uttag är detsamma som att inte jorda alls.

Jag kom på en detalj till. En billig inverter som står på tomgång går sönder efter ett par år. Ett företag där jag tidigare jobbade behövde en lösning med reservkraft och gjorde precis som du tänker göra. Den första lärdomen var den tidigare omtalade att batterierna blev förstörda snabbt. Vi var tvungna att göra om lösningen på levererade skåp för att batterierna så snabbt blev förstörda. Sedan fick vi göra om lösningen i samma skåp en gång till därför att invertrarna gick sönder så ofta. Så både för inverterns och batteriets skull bör du bryta matningen mellan inverter och batteri.
 
apotekarnes
GK100 GK100 skrev:
Nej du ska inte koppla jorden via reläet för valomkoppling nät/inverter där lägger du bara fas och nolla. Att reläet är trepoligt kan du isf dra nytta av genom att lägga manöver för reläet som kopplar in 12 V via NC kontakt på det. Man kan resonera kring hur du ska göra med skyddsjorden men grundläggande är att du inte går via reläer eller brytare och ser till att det är helt funktionellt vid nätdrift. Sen kan du ev förbinda jorden som kommer från uttaget på invertern med övriga jorden från nätmatningen. Inverterns jord är ofta bara ett mittutag på utgångstrafon i den och ska den kunna ha någon funktion får du då knyta den till ordinarie jord i ditt fall eller köra bara via stickpropp mot invertern utan omkoppling efter som de normalt ska användas.
Smart där!
Så jag använder min ordinarie jord och får en pol ledig på reläet. När min vanliga fas/nolla ligger på är en pol till invertern bryten. När nätspänningen försvinner, skiftar reläet mellan nät och inverter och sluter samtidigt kretsen till invertern så den startar. Blir kanske någon sekunds strömlöshet, men det spelar ingen roll. Reglercentalen på pannan startar bara om och kommer igång igen. Dags att börja mecka lite i pannrummet imorgon

Tack för alla tips!
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Smart där!
Så jag använder min ordinarie jord och får en pol ledig på reläet. När min vanliga fas/nolla ligger på är en pol till invertern bryten. När nätspänningen försvinner, skiftar reläet mellan nät och inverter och sluter samtidigt kretsen till invertern så den startar. Blir kanske någon sekunds strömlöshet, men det spelar ingen roll. Reglercentalen på pannan startar bara om och kommer igång igen. Dags att börja mecka lite i pannrummet imorgon

Tack för alla tips!
Skulle rekommendera att du inte drar batterimatningen till invertern via det reläet det är bättre du skaffar ett 12 V relä likt i din länk tidigare och kör manövern till spolen för det genom tredje polen på ditt andra som kopplar 230 V sidan. Då får du en bra slutande kontakt till batterisidan på invertern och slipper de ev problem det kan ge att koppla lite större likströmmar via den andra typen relä du har.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.