Hej,
Jag är håller på bygga om mitt kök. Tyvärr är reglarna på en vägg (ej bärande). Önskar jag kunde riva det och göra om den väggen som man ska, men tyvärr så är grovköket som ligger på andra sidan tyvärr omgjord förra året.
Reglarna ligger på 60cc och är av dimenionerna 45x45mm (Ja det är ett hus från glada 70 talet.)
Tyvvärr går det nycket el på den vägge. Det är utfräst på vissa ställen för att komma ner.
Jag undrar lite. Om jag lägger nya reglar 70x45mm mellan de gamla reglerna och sytter en plyfab 12mm tjock. Räcker det?
Ett annat alternativ är att jag förstärker väggen med som tidigare men finlirar med glespaneler och reglar för att får träd bakom där ikeaskenan ska sitta pga av elen.
Vad tror ni?
Jag är håller på bygga om mitt kök. Tyvärr är reglarna på en vägg (ej bärande). Önskar jag kunde riva det och göra om den väggen som man ska, men tyvärr så är grovköket som ligger på andra sidan tyvärr omgjord förra året.
Reglarna ligger på 60cc och är av dimenionerna 45x45mm (Ja det är ett hus från glada 70 talet.)
Tyvvärr går det nycket el på den vägge. Det är utfräst på vissa ställen för att komma ner.
Jag undrar lite. Om jag lägger nya reglar 70x45mm mellan de gamla reglerna och sytter en plyfab 12mm tjock. Räcker det?
Ett annat alternativ är att jag förstärker väggen med som tidigare men finlirar med glespaneler och reglar för att får träd bakom där ikeaskenan ska sitta pga av elen.
Vad tror ni?
Redigerat:
45x70 stående mellan befintliga reglar (ta bort delar av de horisontella bitarna där reglarna ska stå de är ju ändå avkapade) sedan plywood på det.
Ett annat alternativ är att skruvlimma plywood direkt på befintlig vägg, det kommer också fungera.
Ett annat alternativ är att skruvlimma plywood direkt på befintlig vägg, det kommer också fungera.
Räcker det med 12mm plywood? Eller är det för svagt?MathiasS skrev:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Skillnaden är väl om man vill vara ordentlig och limma skivan mot reglarna. Det skulle styva upp väggen avsevärt med skruvlimmad skiva. OSB är vaxad så limmet fäster inte särskilt bra.MathiasS skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden