Hallo!

Ik ben een timmerman uit Nederland en ben gefascineerd door oude Zweedse waterpassen.
Ik heb onlangs een oude GGB (Gustav Georg Carlsson) waterpas gekocht in Eskilstuna, waarschijnlijk uit 1950-1960.

Ik heb hem voorzichtig uit elkaar gehaald en vond onder andere originele ampullen met een oranje vloeistof, die dun en bijna olieachtig lijkt. Alle zes de flesjes bevatten nog steeds evenveel vloeistof en lijken volledig intact.
Rond de ampullen zat een krijtachtige kit en zelfs een klein stukje krantenpapier, waarschijnlijk om te voorkomen dat de klei aan het frame zou blijven plakken tijdens de montage. Fantastisch vakmanschap!

Ik ben bezig om het frame (1 meter lang) recht te zetten en de libellen opnieuw aan te passen, zodat dit fijne gereedschap nog vele jaren mee kan.

Ik ben erg benieuwd of iemand hier dit soort oranje vloeistof herkent in oude Zweedse waterpassen? En of er nog meer verhalen of tips zijn over hoe je zulke oude instrumenten het beste kunt bewaren?

Alvast bedankt! Groeten uit Nederland,

Koen Bergwerf.

• Gammal grön vattenpass av märket GGB, verktyg och trasor på blommigt tyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal GGB vattenpassdel med orange ampull, omgiven av krita och metallverktyg på blommigt tygunderlag.
    Skapa konto
  • Närbild av en hand som håller en gammal vattenpassampull med orange vätska inuti, sannolikt från en Gustav Georg Carlsson vattenpass.
    Skapa konto
  • En hand håller i en gammal vattenpassampull med orange vätska i metallhölje, del av en svensk GGB-vattenpass från 1950–60-talet.
    Skapa konto
  • Gammal vattenpassdel med tidningsremsa och inskriptionen "PATENT 12/1 62", placerad på en blåvit duk.
    Skapa konto
  • Gammal vattenpassdel, inkluderar ampull med orange vätska och metallbeslag, placerad på en blåvit rutig duk.
    Skapa konto
  • Delar av en gammal vattenpassampull med orange vätska, placerad på en blå- och vitrutigt tygbakgrund.
    Skapa konto
  • Hand håller ampull med orange vätska från gammal svensk vattenpass, omgiven av två metallbitar på blå-vit-rutig bakgrund.
    Skapa konto
  • Gamla komponenter från en GGB vattenpass, inklusive justeringsdelar och ampullhållare, placerade på en blåvitrutig duk.
    Skapa konto
  • Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Jag är en snickare från Nederländerna som är fascinerad av gamla svenska vattenpass.
Nyligen har jag köpt en gammal GGB (Gustav Georg Carlsson) vattenpass från Eskilstuna, troligen från 1950–1960.

Jag har tagit isär den försiktigt och hittade bland annat originalampuller med en orange vätska, som verkar vara tunn och nästan oljeliknande. Alla 6 libeller har fortfarande samma mängd vätska och verkar vara helt intakta.
Runt ampullerna fanns ett kritliknande tätningsmaterial och till och med en liten bit tidningspapper, troligen för att hindra leran från att fastna i ramen när den monterades. Fantastiskt hantverk!

Jag håller på att räta ut ramen (1 meter lång) och justera libellerna igen så att detta fina verktyg kan användas i många år framöver.

Jag är väldigt nyfiken på om någon här känner igen denna typ av orange vätska i gamla svenska vattenpass? Och om det finns fler historier eller tips kring hur man bäst bevarar sådana gamla instrument?

Tack på förhand! Hälsningar från Nederländerna,

Koen Bergwerf

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag fick ett liknande vattenpass, helt i metall. Det är väldigt likt detta. Aldrig funderat över om det står något på det. Men det är gammalt. Eller det ser gammalt ut i alla fall...

• Gilla
Koen Bergwerf
  • Laddar…
Koen Bergwerf Koen Bergwerf skrev:
Dat was leuk om te horen. Maak wat foto's, dan kunnen we het misschien vergelijken.
Det var trevligt att höra, ta lite bilder så att vi kanske kan jämföra.

Tyvärr är jag dålig på Nederlands taal. Jag förstår litet men det är allt.
Unfortunately I am bad at Nederlands taal. I understand a bit and that is all.

Libellerna är fastsatta med gips. Om en libell gick sönder kunde man köpa en ny som reservdel och sätta fast den med nytt gips.
The tubes are muonted in gypsum. If a tube broke you could buy a new as spare part and mount it in new gypsum.

Vätskan är alkohol av något slag.
The fluid is alcohol of some sort.

Jag tror jag har ett GGB vattenpass någonstans men det fattas en libell.
I think I have a GGB lever somewhere but it is missing a tube.

• Gilla
Koen Bergwerf
  • Laddar…
You can write me in English or swedish, I'll use translate to make myself be able to read it all 👍🏼😉

H heimlaga skrev:
Tyvärr är jag dålig på Nederlands taal. Jag förstår litet men det är allt.
Unfortunately I am bad at Nederlands taal. I understand a bit and that is all.

Libellerna är fastsatta med gips. Om en libell gick sönder kunde man köpa en ny som reservdel och sätta fast den med nytt gips.
The tubes are muonted in gypsum. If a tube broke you could buy a new as spare part and mount it in new gypsum.

Vätskan är alkohol av något slag.
The fluid is alcohol of some sort.

Jag tror jag har ett GGB vattenpass någonstans men det fattas en libell.
I think I have a GGB lever somewhere but it is missing a tube.
Kan du ta en bild(er) på ditt vattenpass?

Farstatjej90
Jag tror ditt är betydligt äldre.
Det jag har står det Luna på.
Det är helt i metall i alla fall.

• Röd metallvattenpass med texten "Luna", liggande på en grå yta.
    Skapa konto
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror ditt är betydligt äldre.
Det jag har står det Luna på.
Det är helt i metall i alla fall.
Det är verkligen en nyare modell, den är förmodligen också gjord av gjuten aluminium som min. Det fina med de äldre modellerna är att den kan jämnas ut igen (om den har fallit en gång till exempel)

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Det är verkligen en nyare modell, den är förmodligen också gjord av gjuten aluminium som min. Det fina med de äldre modellerna är att den kan jämnas ut igen (om den har fallit en gång till exempel)
Hur gammal är den du har och hur gammal är den jag har tror du?

Jag har det officiella patentet på min modell av vattenpass från 1947, jag kunde hitta det i ett svenskt arkiv. Så mitt är förmodligen från +/- 1950-1960. Jag vet inte när de bytte ut modellen till din med fasta klockor. Men det finns bilder här och där och lite information på internet.

Farstatjej90
Jag har det officiella patentet på min modell av vattenpass från 1947, jag kunde hitta det i ett svenskt arkiv. Så mitt är förmodligen från +/- 1950-1960. Jag vet inte när de bytte ut modellen till din med fasta klockor. Men det finns bilder här och där och lite information på internet.
Man kan skruva ur denna jag har. Det sitter skruvar.

Man kan skruva ur denna jag har. Det sitter skruvar.
så den är fortfarande justerbar?

Hej!

Jag är en snickare från Nederländerna som är fascinerad av gamla svenska vattenpass.
Nyligen har jag köpt en gammal GGB (Gustav Georg Carlsson) vattenpass från Eskilstuna, troligen från 1950–1960.

Jag har tagit isär den försiktigt och hittade bland annat originalampuller med en orange vätska, som verkar vara tunn och nästan oljeliknande. Alla 6 libeller har fortfarande samma mängd vätska och verkar vara helt intakta.
Runt ampullerna fanns ett kritliknande tätningsmaterial och till och med en liten bit tidningspapper, troligen för att hindra leran från att fastna i ramen när den monterades. Fantastiskt hantverk!

Jag håller på att räta ut ramen (1 meter lång) och justera libellerna igen så att detta fina verktyg kan användas i många år framöver.

Jag är väldigt nyfiken på om någon här känner igen denna typ av orange vätska i gamla svenska vattenpass? Och om det finns fler historier eller tips kring hur man bäst bevarar sådana gamla instrument?

Tack på förhand! Hälsningar från Nederländerna,

Koen Bergwerf
Hallo!

Ik ben een timmerman uit Nederland en ben gefascineerd door oude Zweedse waterpassen.
Ik heb onlangs een oude GGB (Gustav Georg Carlsson) waterpas gekocht in Eskilstuna, waarschijnlijk uit 1950-1960.

Ik heb hem voorzichtig uit elkaar gehaald en vond onder andere originele ampullen met een oranje vloeistof, die dun en bijna olieachtig lijkt. Alle zes de flesjes bevatten nog steeds evenveel vloeistof en lijken volledig intact.
Rond de ampullen zat een krijtachtige kit en zelfs een klein stukje krantenpapier, waarschijnlijk om te voorkomen dat de klei aan het frame zou blijven plakken tijdens de montage. Fantastisch vakmanschap!

Ik ben bezig om het frame (1 meter lang) recht te zetten en de libellen opnieuw aan te passen, zodat dit fijne gereedschap nog vele jaren mee kan.

Ik ben erg benieuwd of iemand hier dit soort oranje vloeistof herkent in oude Zweedse waterpassen? En of er nog meer verhalen of tips zijn over hoe je zulke oude instrumenten het beste kunt bewaren?

Alvast bedankt! Groeten uit Nederland,

Koen Bergwerf.
Jag har också den här 30 cm-kopian, jag har ännu inte hittat exakt den här på internet med de små Eskilstuna-bokstäverna och de fyrkantiga hålen till vänster och höger. Jag kunde inte spara luftbubblorna och installerade moderna. Jag har använt den ett tag nu och den fungerar perfekt och exakt!

• Närbild av en vintage 30 cm vattenpass med Eskilstuna-bokstäver och fyrkantiga hål på sidorna.
    Skapa konto
  • Vattenpass med "Eskilstuna"-text, fyrkantiga hål på sidorna och en central monterad libell.
    Skapa konto
  • Vattenpass från Eskilstuna med fyrkantiga hål på sidorna, placerat på ett skrivbord nära en datormus och röd tejp.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.