En följdfråga på en gammal tråd.

I den här tråden diskuteras lösningar för att transformera 230V till 115V istället för att byta startmotor (för snöslunga från staterna). Jag köpte en Ariens från US och den har elstart.

http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/181051-snoslunga-fran-staterna.html

GW110SLASH16SLASH3P.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett förslag i tråden är bygg-arbetsplats-trafo från UK, som är både förhållandevis billiga och tål lite effekt. Om jag läser rätt är det sådana här pluggar som gäller. Är det en "vanlig" cee 2 pol stickpropp, samma som man hittar i Sverige eller kör britterna något eget?

Var får man tag i en US-hona för sladdmontage?

Det är en cee plugg med gul färg och ett annat klockslag på styrklacken jämfört med våra blå och röda klockan 6
Klockslaget på styrklacken visar vilken spänning och frekvens som donet används till. Detta skapar oförväxelbarhet.

Ditt don är klockan 4

Redigerat:
Beställ tex via Elkedjan eller någon annan fysisk elbutik

En sån stickpropp har jag liggande nånstans, satt på en sladdlampa från England. En amerikanskt uttag är lättast att få hem därifrån, känner ingen som ska dit?

Redigerat:
Verkar vara enklast att köpa cee-stickkontakten via ebay från UK.

Då var fråga nr 2 ett US-anpassat skarvuttag för sladdmontage. Det är ju denna jag ska trycka in i min snöslunga. Jag lyckas inte ens googla, vad heter skarvuttag på engelska?

F
Tack jag såg dem, men jag vill ha jordad och gärna lägst IP44.

Nu när du börjat med de fina CEE-donen kan du inte skaffa två hanar och en hona, om det går att få till ett byte även i slungans ände blir det ju mer än bra. Och så kan du börja köra andra import elverktyg med trafon också.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.