4 528 läst ·
48 svar
5k läst
48 svar
10a till 16 amp i 3 fas handske
Troligtvis inte. Men det ska ändå kontrolleras. Jag har gjort det till en vana alltid kontrollera detta. Det tar så lite tid och så tryggas villkoren. Men vissa av mina kollegor tycker nog jag är för noggrann om du frågar dem🙂J jonaserik skrev:
Många ser nog på bilden och ser en central och ett uttag bredvid och tänker inga problem. Men det är ju motståndet i hela kretsen till transformatorn och tillbaka som gäller. Centralen kan ju sitta långt borta och som Daniel skrev ovan kan man ju fundera på varför den är säkrad med C10 från början. Det kanske inte finns 160A för att trippa en C16?
Samtidigt håller jag delvis med dig. Nu är vi i hemmet och inte på en arbetsplats. Vi ska göra det enkelt och riskbedöma. Bo har tex gjort detta ovan. Den matas via jfb så skydd mot elchock är tryggat.
Jag skulle nog ändå välja att kontrollera läget med L-N felfall. Men det är bara jag 🤔🙂
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Funderade också på blötsnön 🙂
Var meningen att göra en edit och klistra in länken till vattenkokar-metoden men jag glömde det.
Här finns den för de som är intresserade.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-man-maeter-foerimpedansen-med-en-vattenkokare.262384/
Var meningen att göra en edit och klistra in länken till vattenkokar-metoden men jag glömde det.
Här finns den för de som är intresserade.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-man-maeter-foerimpedansen-med-en-vattenkokare.262384/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
1. Men nu såg jag inte ditt svar innan jag postade, inte ens direkt efter utan först senare (en brist i forumet).J jonaserik skrev:
2. Ditt svar är fel. Jag skulle inte ha använt order "fel" om jag sett ditt inlägg, men nu gör jag det för att du klagar så mycket. Det visade sig efter mer uppgifter vara ok, men det visste ingen innan.
3. Ja, jag är som en bok, fakta ofta utan hälsnings- och artighetsfraser innan.
Att då komma med något som är klart fel är helt klart fel det med, så håll inne med dom kommentarerna så kommer du långt. Sen det med boken, det tar du alltid till för att rätt färdiga dig själv i allt och inget. Många gånger så handlar det om praktiska saker på forumet och där kanske du kommer till korta, inget ont i det, men sådan är verklightenBo.Siltberg skrev:
En DYI-förimpedansmätning kan göras med en 230V vattenkokare i 2-2.4 kW, en stickproppselmätare som kan visa momentan effekt samt helst multimeter som kan mäta spänning med högre upplösning än vad som visas med stickproppselmätaren.
Man mäter spänningen (mellan fas och nolla) när vattenkokare är avstängd och noterar spänningen - slår på vattenkokaren (med vatten) och läser av spänningen på nytt och noterar spänningen och samtidigt noterar effektförbrukningen.
med dessa mätningar kan man sedan räkna ut förimpedansen till punkten vid uttaget med effektlagen och Ohms lag och få ut en impedans. Impedansen skall sedan multipliceras med 1.5 för att skaffa marginal om ledningsnätet senare blir hårt nedlastad, kabeltemperaturen är högre och därmed är impedansen också högre.
Dimensionsmässigt skall man alltid räkna på 1-fasfallet med ström mellan fas och nolla (även på en 3-fas-uttag) då det är den svåraste fallet för att strömmen skall vara tillräckligt hög för att lösa ut säkringen inom brytningsvillkoret.
Se vidare https://sv.wikipedia.org/wiki/Förimpedans
Man mäter spänningen (mellan fas och nolla) när vattenkokare är avstängd och noterar spänningen - slår på vattenkokaren (med vatten) och läser av spänningen på nytt och noterar spänningen och samtidigt noterar effektförbrukningen.
med dessa mätningar kan man sedan räkna ut förimpedansen till punkten vid uttaget med effektlagen och Ohms lag och få ut en impedans. Impedansen skall sedan multipliceras med 1.5 för att skaffa marginal om ledningsnätet senare blir hårt nedlastad, kabeltemperaturen är högre och därmed är impedansen också högre.
Dimensionsmässigt skall man alltid räkna på 1-fasfallet med ström mellan fas och nolla (även på en 3-fas-uttag) då det är den svåraste fallet för att strömmen skall vara tillräckligt hög för att lösa ut säkringen inom brytningsvillkoret.
Se vidare https://sv.wikipedia.org/wiki/Förimpedans
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Och det behövs med en kabel på ca 5 meter, är nog lite överkurs på det, Om kabeln är upp mot 30 meter kan jag köpa det.X xxargs skrev:En DYI-förimpedansmätning kan göras med en 230V vattenkokare i 2-2.4 kW, en stickproppselmätare som kan visa momentan effekt samt helst multimeter som kan mäta spänning med högre upplösning än vad som visas med stickproppselmätaren.
Se vidare [länk]
Sista metern är nog inte det som dimensionerar utan om möjligheten finns att gå från 10 till 16 Ampere och ändå klara brytningsvillkoret och det mätningen kan göras på befintliga uttaget (dess 230V-uttag på sidorna) då vi har inte en aning i hur mycket ledning det finns innan det når anslutningen.
16 Ampere på 230V-sidan (något som måste fungera även vid 3-fasmatning när faserna är kopplad mot nollan som när man laddar en elbil med 3 faser (3 * 230V mot nollan med 3 st 230V likriktare som jobbar parallellt) är jobbig och ofta har man väldigt lite kvar i tillagd tillåten resistans i form av skarvkablars egna resistans och det mesta redan förbrukat innan det når uttaget innan man börja bryta mot brytningsvillkoret, medans är man kvar på 10 och 13 Ampere avsäkring så har man mer marginal.
det som tar bort väldigt mycket marginaler är den här 1.5 ggr ökning som säkerhetsmarginal av den faktiska uppmätta impedansen i sin beräkning.
det är inte bara sista biten utan hela vägen till orts-trafon som är med i beräkningen för att säkra att det är tillräcklig kortslutningsström så att säkringen bryter inom stipulerad tid. därför bör man mäta upp förimpedansen även på en tillsynes kort kabel till en uttag om man tänker säkra upp i strömstyrka.
16 Ampere på 230V-sidan (något som måste fungera även vid 3-fasmatning när faserna är kopplad mot nollan som när man laddar en elbil med 3 faser (3 * 230V mot nollan med 3 st 230V likriktare som jobbar parallellt) är jobbig och ofta har man väldigt lite kvar i tillagd tillåten resistans i form av skarvkablars egna resistans och det mesta redan förbrukat innan det når uttaget innan man börja bryta mot brytningsvillkoret, medans är man kvar på 10 och 13 Ampere avsäkring så har man mer marginal.
det som tar bort väldigt mycket marginaler är den här 1.5 ggr ökning som säkerhetsmarginal av den faktiska uppmätta impedansen i sin beräkning.
det är inte bara sista biten utan hela vägen till orts-trafon som är med i beräkningen för att säkra att det är tillräcklig kortslutningsström så att säkringen bryter inom stipulerad tid. därför bör man mäta upp förimpedansen även på en tillsynes kort kabel till en uttag om man tänker säkra upp i strömstyrka.
Tror den där faktorn 1,5 som nämns är något som funnits i en tidigare utgåva av SS 436 40 00? Hittar den ej där eller i handbok 421.
Gissar att det är 2/3 i formeln på 6D.6.4.3.7.3 när man mäter impedans men jag får inte riktigt ihop det formelmässigt med nuvarande formel.
Om någon vet skriv gärna.
Wikipedia-artikeln är bra men skulle behöva uppdateras lite. Begreppet förimpedans är ju numera borttaget också.
Gissar att det är 2/3 i formeln på 6D.6.4.3.7.3 när man mäter impedans men jag får inte riktigt ihop det formelmässigt med nuvarande formel.
Om någon vet skriv gärna.
Wikipedia-artikeln är bra men skulle behöva uppdateras lite. Begreppet förimpedans är ju numera borttaget också.
Jag har en hårfön. Den tycks vara dubbelisolerad, då den är märkt med en fyrkant i en annan fyrkant. Stickkontakten har enbar de två metallpiggarna, inga andra metallstift. Stickkontakten är utformad för att passa i ett jordat uttag.
Kan jag utan fara mitt, och familjens liv, stoppa kontakten i ett jordat uttag och blåsa håret?
Nu är jag väldigt nyfiken på om det går att få svar på en sådan fråga, utan romanslånga svar, om "ditten och datten". Samt bråk, och osämja.
Kan jag utan fara mitt, och familjens liv, stoppa kontakten i ett jordat uttag och blåsa håret?
Nu är jag väldigt nyfiken på om det går att få svar på en sådan fråga, utan romanslånga svar, om "ditten och datten". Samt bråk, och osämja.
Ja det kan du.A AG A skrev:Jag har en hårfön. Den tycks vara dubbelisolerad, då den är märkt med en fyrkant i en annan fyrkant. Stickkontakten har enbar de två metallpiggarna, inga andra metallstift. Stickkontakten är utformad för att passa i ett jordat uttag.
Passar kontakten i väggen så kan du använda den, så länge som det är 230V och inte något gammalt rakapparatsuttag.A AG A skrev:Jag har en hårfön. Den tycks vara dubbelisolerad, då den är märkt med en fyrkant i en annan fyrkant. Stickkontakten har enbar de två metallpiggarna, inga andra metallstift. Stickkontakten är utformad för att passa i ett jordat uttag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är för övrigt en fråga som inte ens är i närheten av vad denna tråd handlar om.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
I verkligheten, om man får frågan när man står där med kunden, då vill nog gärna hjärnan låsa sig lite så att man vill dra lite från höften istället. Vore man på plats i detta fall är det dock enkelt att ge klartecken för en uppsäkring. Annars får man faktiskt be om att få återkomma. Det finns väldigt detaljerade regler för ledningsdimensionering, och de ska följas. Att det i praktiken "fungerar" duger inte då man inte vet om det också "fungerar" vid ett jordfel.J jonaserik skrev:Att då komma med något som är klart fel är helt klart fel det med, så håll inne med dom kommentarerna så kommer du långt. Sen det med boken, det tar du alltid till för att rätt färdiga dig själv i allt och inget. Många gånger så handlar det om praktiska saker på forumet och där kanske du kommer till korta, inget ont i det, men sådan är verklighten