D Dilato skrev:
Var sitter säkringarna till handsken, är det tre separata dvärgar i centralen?
Om du tittar på första bilden i TS inlägg så ser du att det sitter en trepolig dvärgbrytare bredvid JFBn, det lär vara den som matar trefasuttaget.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om du tittar på första bilden i TS inlägg så ser du att det sitter en trepolig dvärgbrytare bredvid JFBn, det lär vara den som matar trefasuttaget.
Så dom två 10A dvärgarna på själva boxen är i princip redundanta så länge det är 10A på den trepoliga i centralen..

Mätte inte direkt men max 40cm mellan handske och skåp. Handsken har 3 dvärgbrytare i skåpet ja. Ytterligare max 1 m till höger sitter mätarskåpet. Vad för kabel de är och hur grov den är vet jag inte,bara att de 2 under den kabeln jag pekar på är tunnare och är kopplad 3 fas mot pannan.ja kablarna går upp vid takvinkel och är klamrade. De som kopplade in pannan (elektriker) har satt skåp och handske, sen om det är utfört 100 korrekt och genom alla böcker man kan lusläsa vet jag inte- vet bara att det inte strulat på 13år.

• Elcentral med säkringar och jordfelsbrytare på vägg, kablar syns, ojämn vitmålning, installationsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med denna information så säger även jag att det går bra att säkra upp till 16 A. Inga kontroller behövs så länge anläggningen i övrigt är inom marginalerna.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Glenn12 skrev:
De som kopplade in pannan (elektriker) har satt skåp och handske,
Det som sticker ut i övrigt är valet av 10 A från blötsnö. Är det sannolikt att det finns en anledning till att elektrikern valde det?

G Glenn12 skrev:
Mätte inte direkt men max 40cm mellan handske och skåp. Handsken har 3 dvärgbrytare i skåpet ja. Ytterligare max 1 m till höger sitter mätarskåpet. Vad för kabel de är och hur grov den är vet jag inte,bara att de 2 under den kabeln jag pekar på är tunnare och är kopplad 3 fas mot pannan.ja kablarna går upp vid takvinkel och är klamrade. De som kopplade in pannan (elektriker) har satt skåp och handske, sen om det är utfört 100 korrekt och genom alla böcker man kan lusläsa vet jag inte- vet bara att det inte strulat på 13år.
Är det verkligen ett fackmannaamässigt installerat skohorn till höger om trefasuttaget? 😅

Sorry... dålig impulskontroll här...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och vad är det för fel med materialen då , ett svar på det är inte fel. Hur vet du att inte kabeln som går till vänster är klamrad, kan du se runt kanten på fotot. Det med dom andra vet du inget heller, om klammer finns längre upp. Ingen som vet nu. Tänk till lite innan du skriver om att allt är fel enligt dig och efter någon bok som du alltid hänvisar till för att friskriva dig själv. Det sitter ett vanligt uttag på höger sida, är det fel med att ha säkring 10 amp för det, och inte ge det max 16 amp. Vad jag kan se så är lådan med uttag i, en orginal del med allt kopplat och inte något hempul. så var inte så konsekvent med att racka ner på allt och inget, om det inte är befogat.

Buntband används ofta i mätarskåp för att hålla ihop ett knippe med kablar, många gånger finns det inte plats att sätta klammer och enligt erfarenhet och annat, så bör det vara ca 30 cm mellan klammer och inget fel, vad finns ovanför som inte syns då. Ingen som vet. En fråga har du kopplat ett mätarskåp.
Det blev lite olyckligt så att vi svarade samtidigt. Hade jag sett ditt svar hade jag formulerat mig lite annorlunda, men bara lite.

För övrig ser jag ingenting jag vill ändra på i mina svar.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det blev lite olyckligt så att vi svarade samtidigt. Hade jag sett ditt svar hade jag formulerat mig lite annorlunda, men bara lite.

För övrig ser jag ingenting jag vill ändra på i mina svar.
Det med bara lite är nog en personlig smaksak för dig, utan kasta ut några pinnar. men det ska till mycket om du ska ändra dig radikalt, totalt överbevisad. Inte bra, du lindar runt en hel del för att komma till nollan och få nästan rätt, inte bra det heller. När du ser en tråd och ett svar har kommit från någon som är rätt, varför då komma in som en bok. Du är inte ensam om den boken, utan det finns flera. Ser jag att en läsning och svar är rätt, läser jag bara utan att skriva något, det kan förvilla en TS rätt mycket och då kommer ännu mer och ska förklara med något. Det är inte bara till dig jag vänder mig med texten, utan många andra som ska gå in med olika vinklar. Var lite återhållsamma med det, så mår forumet bättre
Men jag kan inte förbjuda någon att skriva, det är fritt forum och alla får i princip skriva vad dom vill, men tänk till lite.

Om man nu uppgraderar till 16A i centralen så är ju dessutom 10A säkringarna i handsken inte längre redundanta då de skyddar de två Schukouttagen med 10A.

Bara ett förtydligande ifall det inte var uppenbart för alla läsare.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med bara lite är nog en personlig smaksak för dig, utan kasta ut några pinnar. men det ska till mycket om du ska ändra dig radikalt, totalt överbevisad. Inte bra, du lindar runt en hel del för att komma till nollan och få nästan rätt, inte bra det heller. När du ser en tråd och ett svar har kommit från någon som är rätt, varför då komma in som en bok. Du är inte ensam om den boken, utan det finns flera. Ser jag att en läsning och svar är rätt, läser jag bara utan att skriva något, det kan förvilla en TS rätt mycket och då kommer ännu mer och ska förklara med något. Det är inte bara till dig jag vänder mig med texten, utan många andra som ska gå in med olika vinklar. Var lite återhållsamma med det, så mår forumet bättre
Men jag kan inte förbjuda någon att skriva, det är fritt forum och alla får i princip skriva vad dom vill, men tänk till lite.
Vad du svamlar, ska man skratta eller gråta?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vad du svamlar, ska man skratta eller gråta?
Undra vem som svamlar, du nu med inlägget. Klart tar du åt dig, med den profil du har så var så god, det bjuder jag på. Du är inte ensam om det jag skrev i inlägg # 23 så där är inget nytt under solen.

A
Hej tänkte bara nämna att här skulle vattenkokar-metoden fungera bra att kontrollera lägsta kortslutningström om det går att säkra upp.

Uttaget verkar ligga under jordfelsbrytare så då blir den dimensionerande strömmen ik1min (L-N) och det är det vattenkokar-metoden mäter.

Sedan behöver även kabelns belastningsförmåga kontrolleras men om det är en 5g2,5 ska det mycket till för att det inte ska gå att köra 16A på den.

Bara som kuriosa för den som kan tycka det är intressant så mätte jag lägsta kortslutningström ik1min hos en privatperson i en punkt jag skulle förlägga kabel från med vattenkokar-metoden.

Uppmätt värde blev 0,74 ohm. När jag senare mätte med installationsprovaren fick jag 0,72 ohm. Inte stor skillnad alls. Man ska inte underskatta vattenkokar-metoden. En billig och bra installationsprovare 😎

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Hej tänkte bara nämna att här skulle vattenkokar-metoden fungera bra att kontrollera lägsta kortslutningström om det går att säkra upp.

Uttaget verkar ligga under jordfelsbrytare så då blir den dimensionerande strömmen ik1min (L-N) och det är det vattenkokar-metoden mäter.

Sedan behöver även kabelns belastningsförmåga kontrolleras men om det är en 5g2,5 ska det mycket till för att det inte ska gå att köra 16A på den.
Behöv nog ingen kokarmodell på detta, så det är inte så lite överkurs på det du skriver.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det som sticker ut i övrigt är valet av 10 A från blötsnö. Är det sannolikt att det finns en anledning till att elektrikern valde det?
blötsnö?

Purre
En M20-förskruvning brukar ha maximal storlek på 13-14mm, kabeln ser ut att vara i närheten av den storleken iaf så med det antagandet bör det vara en 5G2,5 kabel av någon modell.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.