T
Eller så kan du sprida ut dom mörkare plattorna i hela badrummet lite på måfå, kan bli rätt så fräckt!

Lite nyfiken så jag undrar hur hade du tänkt göra med kaklet på den vägg dörren befinner sig? Hur stämmer längden på kakelplattorna i förhållande till dörröppningen och hörnbitarna? Hört att det är ganska vanligt med en kapad platta ovanför dörren och att man på så sätt anpassat hörnbitarna och de plattor som möter dörrfodret/hörnlisten/dörrsmygen?

Vad är vanligast och vad brukar vara vedertaget?

Mikael_L
tank77 skrev:
Eller så kan du sprida ut dom mörkare plattorna i hela badrummet lite på måfå, kan bli rätt så fräckt!
Jag har faktiskt nuddat vid den tanken.
Har du kaklat något badrum så? Blev det i så fall bra?

Nilinjo skrev:
Lite nyfiken så jag undrar hur hade du tänkt göra med kaklet på den vägg dörren befinner sig? Hur stämmer längden på kakelplattorna i förhållande till dörröppningen och hörnbitarna? Hört att det är ganska vanligt med en kapad platta ovanför dörren och att man på så sätt anpassat hörnbitarna och de plattor som möter dörrfodret/hörnlisten/dörrsmygen?

Vad är vanligast och vad brukar vara vedertaget?
Ja dit har jag inte kommit än i tankarna. Men det är ju rätt mycket pyssel att skära ut vinklar ur en platta, så det kan säkert bli en rad med kortare plattor ovanför dörren, eller kanske t.o.m två rader, ifall den avkapade raden skulle få alltför små plattor.
Det är en för övrigt ett karmyttermått på 89cm och plattorna är 30cm, så det kan nog bli att ovanför karmen blir det 2 hela och en något smalare platta, och sen hela plattor pbs om karmen fram till hörnen i badrummet. Den som lever får se. :)

Mikael_L skrev:
Jag har faktiskt nuddat vid den tanken.
Har du kaklat något badrum så? Blev det i så fall bra?

Ja dit har jag inte kommit än i tankarna. Men det är ju rätt mycket pyssel att skära ut vinklar ur en platta, så det kan säkert bli en rad med kortare plattor ovanför dörren, eller kanske t.o.m två rader, ifall den avkapade raden skulle få alltför små plattor.
Det är en för övrigt ett karmyttermått på 89cm och plattorna är 30cm, så det kan nog bli att ovanför karmen blir det 2 hela och en något smalare platta, och sen hela plattor pbs om karmen fram till hörnen i badrummet. Den som lever får se. :)
Rent spontant måste du ha det bra ställt med 30 cm plattor och 90 dörr? Om du utgår från mitten av dörröppningen, har en fog där, så blir det ca halv platta mot dörrfodret ner mot golvet. Hur blir dina hörnbitar då jämfört rummets två andra hörn?

Jag har själv 40 cm plattor och 90 cm dörr och det ställer till det lite om jag vill att hörnbitarna ska harmonera med de övriga: :( Vad brukar bli snyggast? någolunda lika hörn eller lika plattor på var sida dörren?

Redigerat:
Hemmakatten
Jag tycker du ska ha enfärgat kakel på väggarna, eller den variant som tank77 gav tips om. Att ha en "pelare" bakom dusch och toastol tycker jag inte, dels för att badrummet är för litet, dels för att "pelare" känns som "ute" och passé.

Mikael_L
Hur ska jag bära mig bäst åt för att skära plattorna här, mellan vägg-hörnet och fönstret.
Avståndet (röda pilen) är ca 94 cm, kaklet är 10x30, och tre rader täcker ca 91 cm brett.

En 3 cm smal remsa närmast hörnet verkar nästan oundviklig ... :(

Jag kan också tillägga att detta kakel blir inte så jättesnyggt skuret med knäcken, det blir lite taggigt.

• kakel-fonst-horn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Börja med en knapp halv platta vid väggen för att kompensera om väggen inte är rak. Fast detta är ju beroende på hur brett fönstret är och hur långt det är till nästa hörn!

Mikael_L
Och sen hela plattor över och under fönstret, med några dubbelskärningar närmast fönstret??
Eller en "generalskarv" längs med både högre och vänstra sidan av fönstret?

T
Vänta nu lite, vad hände?

Vad har du för mått på fönsterväggen, höjden kan kvitta eftersom du redan har satt en vägg så som det ser ut!

Mikael_L
Hela väggen är 198 cm bred, mätt från absoluta hörnet, i tätskiktsnivå, sas. Det är endast ett fönster på väggen att ta hänsyn till (tja en duscharmatur och en toavattenanslutning, med det gör ju ingen direkt skillnad).
Åt höger är det 46cm mellan hörn och fönster (där hörnlisten vid fönstersmygen ska ta vid, jag tänker kakla in smygen också).
Åt vänster är det 95 cm mellan vägghörnet (det hörn som det redan är kaklat mot) och fönster.
Och fönstret är således 57 cm brett.
Plattorna är 29, x cm breda, men det bygger ca 302 mm med mina 3 mm fogar, kan jag mäta på den vägg jag börjat sätta.

Och som en tanke så verkar undersida fönster liva exakt med ovankant av ett kakelskift, dvs där hörnlisten kommer passa bra. :)

Men ovankant fönster kommer givetvis inte liva med något skift, det blir att kapa plattor.

Mikael_L
Om det inte var ett fönster så borde jag egentligen ha en 8-9 cm bred platta vid varje hörn, och sen hela plattor mellan.
Och jag skulle kanske köra på det (hela plattor mellan väggrna, och bara låta fönstret "göra ett hål"), och få en dubbelskärning på två plattor ovan fönstret.
Och då blir plattorna till höger om fönstret, närmast fönstret 7cm breda.

Och inget kakelmönster får någon symmetri runt fönstret. Men det blir å andra sidan såpass osymmetriskt att ingen kommer misstänka att man försökt men misslyckats. ;)

Mikael_L
Nu börjar ytterligare ett HSB-badrum ta form. :D

Mikael_L
Den här plattan blir rolig att fixa ...

• bh-120504-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Med en vettig kakelborr ska det inte vara några problem :thumbup:

Och för övrigt har HSB slutat med bård i kaklade badrum, jag är inne på min 177:e lägenhet åt HSB i rad, suck! (3 separata byggen) Och alla med kaklade badrum, 15x15 och 20x33. Blankt eller matt efter hyresgästs val och utan bård!

Lite OT men "Intresse-klubben antecknar" eller? :cool:

Redigerat:
Nej till bård, ingen bård! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.