19 841 läst ·
63 svar
20k läst
63 svar
1000 frågor !!, smakråd önskas.
Man borde kanske tänka mindre på vad som var populärt under vilket årtionde och mer på vad man faktiskt gillar själv. Personligen så tycker jag inte att bård är speciellt vackert, men om smak ska man inte träta.
Något som åtminstone jag upplever är att stående rektangulära plattor får takhöjden att verka större men på bekostnad av bredden, badrummet kommer att kännas mindre än vad det är. Bryter man istället av med en "pelare" så upplever jag att badrummet verkar större, det blir någonting som delar av väggen för ögat. Även en klinkerssarg ger en mjukare övergång mellan golv och vägg och lurar ögat till att tro att golvytan är lite större än vad den faktiskt är. Eller ja, lurar mina ögon åtminstone.
Att bygga tidslöst tror jag är väldigt svårt, trender kommer och går och kunde man ana vad som blir populärt om tjugo år så vore man en rik man. Om något så bör man väl sträva efter att bygga "minimalistiskt" med enkelt vitt kakel, enfärgat utan en massa mönster eller färger och sedan trendinreda med delar som är lätta(re) att byta ut, handdukar, korgar prydnadssaker, speglar och skåpluckor osv.
Något som åtminstone jag upplever är att stående rektangulära plattor får takhöjden att verka större men på bekostnad av bredden, badrummet kommer att kännas mindre än vad det är. Bryter man istället av med en "pelare" så upplever jag att badrummet verkar större, det blir någonting som delar av väggen för ögat. Även en klinkerssarg ger en mjukare övergång mellan golv och vägg och lurar ögat till att tro att golvytan är lite större än vad den faktiskt är. Eller ja, lurar mina ögon åtminstone.
Att bygga tidslöst tror jag är väldigt svårt, trender kommer och går och kunde man ana vad som blir populärt om tjugo år så vore man en rik man. Om något så bör man väl sträva efter att bygga "minimalistiskt" med enkelt vitt kakel, enfärgat utan en massa mönster eller färger och sedan trendinreda med delar som är lätta(re) att byta ut, handdukar, korgar prydnadssaker, speglar och skåpluckor osv.
Nu har jag planerat golvet färdigt. Jag har roddat om lite från första tanken och nu blir det 4mm fogbredd så då räcker plattorna (förhoppningsvis :x) helt okapade rakt över. Kanske inte så smart taktik, vi får se. 
Imorgon är jag förhoppningsvis klar. Jag lägger upp en bild i så fall.
Imorgon är jag förhoppningsvis klar. Jag lägger upp en bild i så fall.
Jag skulle nog bara kakla så långt det verkligen riskerar att stänka, och sedan måla vitt (eller någon annan kulör) med våtrumsfärg.
Så, kanske en meter kakel över badkarskanten, eller upp till duschhuvudet om det finns ett sådant. Lägre i resten av utrymmet.
Vi har fö inte något kakel alls - eller tätskikt för den delen - bara vit puts, med då har vi förstås duschkabin. Och så får man ju försöka att pricka toaletten och inte träffa väggen bakom.
Så, kanske en meter kakel över badkarskanten, eller upp till duschhuvudet om det finns ett sådant. Lägre i resten av utrymmet.
Vi har fö inte något kakel alls - eller tätskikt för den delen - bara vit puts, med då har vi förstås duschkabin. Och så får man ju försöka att pricka toaletten och inte träffa väggen bakom.
OK. åter till frågan om väggarna.
Jag har grunnat lite och tänkt fram följande alternativ:
En "pelare" centrerad bakom duschblandaren.
En "pelare" centrerad bakom toastolen, och blir då även centrerad mitt i fönstret.
Två bilder som på en aning illustrerar.
Jag har grunnat lite och tänkt fram följande alternativ:
En "pelare" centrerad bakom duschblandaren.
En "pelare" centrerad bakom toastolen, och blir då även centrerad mitt i fönstret.
Två bilder som på en aning illustrerar.
Sen skulle man förutom en såååå standard bård på 3/4 höjd även tänka sig den längst ner eller upp.
Ner för att imitera klinkersockel
Eller så uppe vid taket.
Ner för att imitera klinkersockel
Eller så uppe vid taket.
Och den sista varianten tycker jag har en mycket bra finess.
Kaklet är kraftigt off-white, taket betydligt vitare. Det innebär att kaklet kan upplevas nikotingult, och genom att sätta den färgade plattan högst gör ju att man bryter av mellan vitt och nästan vitt.

Kaklet är kraftigt off-white, taket betydligt vitare. Det innebär att kaklet kan upplevas nikotingult, och genom att sätta den färgade plattan högst gör ju att man bryter av mellan vitt och nästan vitt.

Administrator
· Skåne
· 8 695 inlägg
Jag vet inte om du har skrivit det någon annanstans, men är badrummet stort eller litet? Jag vet att du med kaklet kan uppnå olika effekter med hur rummet ska kännas. Ett stort rum upplevs t ex mindre om du lägger en mörkare bård längst ner (har jag läst i en badrumsbok av Terence Conran), kanske kan vara bra att ta med i beräkningen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 252 inlägg
Varför tar du inte en halvplatta golvklinker istället? Linjera den med golvplattorna så får du en skarpt övergång mellan väggplattor och golv.Mikael_L skrev:
Av den mycket enkla anledningen att jag inte har något över (jag har 8 plattor över) och det finns inte mer att köpa. Jag köpte de 4 sista kartongerna.Johan Gunverth skrev:
Förvisso skulle jag kunna kolla vad avkapet skulle kunna räcka till, men jag tror det blir svårt hur som.
Men att sätta en färgad väggplatta för att imitera en sockel, som jag visade på bild, ser alltså inget snyggt ut, enligt min mening. Men jag visade iaf upp det, då det är en tanke jag bollat med.