T
Mikael_L skrev:
Så det ser sååå 2000-tal ut ... :)
Ja, bra mycket bättre än 90-tal:p

Eller så kör man en en fräck fondvägg med antingen mosaik eller stora 30x60 plattor i granit.

Mikael_L
Nu har jag inventerat det färgade kaklet och hittar bara en kartong + några extra plattor.
Så om jag inte gömt någon kartong på ett bra ställe så jag ska veta var den är :o så minns jag nog fel att vi hade 2 lådor.
Och i så fall sjönk frihetsgraderna rejält på vad som går att åstadkomma.

Antingen en 10 cm hög bård runt i rummet, inget mer.
Eller en lodrät pelare, en platta bred (30 cm) från golv till tak.
Eller något annat som inbegriper att det sitter mindre kluster av plattor på en eller flera ställen.

Så jag lutar trots allt år bård nu då.
Men det skulle kanske vara snyggast att ha den högst upp mot taket.
Eller ev längst ner, för att simulera klinkersockel.

Mikael_L
Lite vad jag menar är att alla riktigt fräcka grepp resulterar bara i att man får ett badrum som måste göras om efter 10 år.
Vad är tidlöst egentligen?

Mikael_L
Men jag hoppar lite tillfälligt till golvklinkret ...

Plattorna mäter exakt 147mm och här väldigt rakt och vasst skurna kanter.

Bör fogen vara 3mm här då?

Behöver man tänka på något (eller göra något) så att man inte upplever kanterna på plattorna som vassa även för fötter och städredskap sen?

• bh-120325-04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
2-3 mm är snyggast!

Mikael_L
OK, tack, då kör jag med tre mm för att inte göra det onödigt svårt för mig, nybörjaren.

Vad skulle fu valt för färg på fogen? Nära plattans egen färg? (Det ska ju alltså inte bli något jättefancy badrum det här. Vi ska kunna både duscha, skita och borsta tänderna, men behöver inte skryta :))

Jag avråder från stående. Det kommer att göra att ytan känns mindre och högre i tak och det är sällan något man vill uppnå i normalstorqa badrum.

T
Mikael_L skrev:
OK, tack, då kör jag med tre mm för att inte göra det onödigt svårt för mig, nybörjaren.

Vad skulle fu valt för färg på fogen? Nära plattans egen färg? (Det ska ju alltså inte bli något jättefancy badrum det här. Vi ska kunna både duscha, skita och borsta tänderna, men behöver inte skryta :))
Vanlig grå klinkerfog blir alldeles utmärkt till den plattan!

Mikael_L
Jag har en liten fundering på golvbrunnen också. Men jag tror jag redan vet vad jag bör välja.

Jag antar att jag bör få sluken som i första bilden, i första hand.
det går nog också bra att rodda ihop det som andra bilden också.

Men att få korset mellan 4 plattor precis i mitten av brunnen (ingen bild över detta) verkar inte gå utan att det blir små löjliga och fula skärningar i någon kant av rummet.

• bh-120325-02.jpg
    Skapa konto
  • bh-120325-03.jpg
    Skapa konto
Mikael_L skrev:
...
Plattorna mäter exakt 147mm och här väldigt rakt och vasst skurna kanter.

Bör fogen vara 3mm här då?
...
Det är nog tanken, ja. Snyggt blir det också.

T
Mikael_L skrev:
Jag har en liten fundering på golvbrunnen också. Men jag tror jag redan vet vad jag bör välja.

Jag antar att jag bör få sluken som i första bilden, i första hand.
det går nog också bra att rodda ihop det som andra bilden också.

Men att få korset mellan 4 plattor precis i mitten av brunnen (ingen bild över detta) verkar inte gå utan att det blir små löjliga och fula skärningar i någon kant av rummet.
Nu ska du ha badkar om man tittar på slukristen men till en dusch är den slukristen värdelös då själva ramen har en upphöjning som stoppar det sista vattnet att rinna ner i brunnen.

Snygg, men ej funktionell!

Edit: Nedersta bilden är lämpligast och snyggast och du behöver bara skära en platta med vinkelslipen eller dyligt verktyg!

Mikael_L
tank77 skrev:
Edit: Nedersta bilden är lämpligast och snyggast och du behöver bara skära en platta med vinkelslipen eller dyligt verktyg!
Ahh, tvärtom mot vad jag trodde ansågs snyggast. :)
Och sitter det under ett badkar så ser man inte mycket av det ändå. ;)

Men nu är det så att vi förbereder badrummet både med och utan badkar. Nu i början med små barn och endast ett badrum så blir det ett badkar där. Sen är det nästan troligt att badkaret åker ut i framtiden och det blir endast dusch.
Jag har satt blandaren på en rekommenderad mellanhöjd för att just passa både dusch och badkar.

Men vad menar du med att slukristen stoppar vatten?
Sätter jag inte den i höjd så att översta delen linjerar med klinkrets yta, och sätter sen lite fog på den yttersta flänsen av slukristramen, mot plattorna?

T
Svårt att förklara men ramen är lite välvd och detta gör att det sista vattnet efter dushen har svårt att sig över. I annat får fall får man lägga den slukristen enbra bit under klinkret!

Varför byta om du gillade det gamla HSB stuket?

Mikael_L
Där vi bygger nu är det HSB-stuket, men vi bygger nytt hus nu. Nytt badrum mao.

Förövrigt, var inte enkel bård 80-tal.
Specialplattor, med små motiv och 3-dimensionella grejer på (ibland som bård) -90 tal
Områden med mosaik, och stående pelare bakom handfat, toa och i dusch av annan platta -2000-tal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.