Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var det att jag använde ordet "äldre" som tog så illa?
Inte alls. Jag hugger nog på ordet "hobby" för även om jag försöker fila mina kedjor själv är det inget som jag på minsta sätt förknippar med en hobby utan snarare som något nödvändigt ont. Lite som att klippa tånaglarna eller borsta tänderna. 😉

fråga hur man löser det för egen maskin.
Frågan var "Är det bara att vara envis, röja allt och sedan börja klippa området med gräsklipparen tills rotsystemet till slut ger upp? Eller finns det någon bättre metod?". Jag ser inte att den enbart handlar om att lösa det själv så att själv röja för att därefter hyra in en betesputs några gånger under de kommande åren kanske är en utomordentlig lösning.

Jag är totalt värdelös på att slipa kedjor för hand. Så jag har köpt på mig ett gäng kedjor som räcker en dag, tar två minuter att byta. Och när kedjorna tagit slut brukar det vara lagom att åka hem och äta middag. Och när jag är mätt och belåten tar jag fram kedjeslipen från Clas Ohlson för ett par hundringar och vässar kedjorna. Tar en stund men betydligt mindre tidsåtgång än om jag hade filat för hand i skogen med tveksamt resultat. Nu blir varje tand perfekt med rätt vinkel och allt. 😀

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Inte alls. Jag hugger nog på ordet "hobby" för även om jag försöker fila mina kedjor själv är det inget som jag på minsta sätt förknippar med en hobby utan snarare som något nödvändigt ont. Lite som att klippa tånaglarna eller borsta tänderna. 😉
Ok, jag tänker att det är självvald verksamhet som man kan välja bort om man vill, därav termen "hobby". Det är alltså fritidspyssel som kan bytas ut mot under hundralappen och några klick på nätet om man vill.

Alfredo Alfredo skrev:
Frågan var "Är det bara att vara envis, röja allt och sedan börja klippa området med gräsklipparen tills rotsystemet till slut ger upp? Eller finns det någon bättre metod?". Jag ser inte att den enbart handlar om att lösa det själv så att själv röja för att därefter hyra in en betesputs några gånger under de kommande åren kanske är en utomordentlig lösning.
Eller de där getterna.

Ok, jag tänker att det är självvald verksamhet som man kan välja bort om man vill, därav termen "hobby". Det är alltså fritidspyssel som kan bytas ut mot under hundralappen och några klick på nätet om man vill.
Då är vi inne på en ganska bred definition om vad som är en hobby. För min del vill jag gärna se ett nöje i det också. Materialvård hör inte dit (vet alla som känner mig).

Men jag har en kompis som samlar på snickerimaskiner. Han skulle säkert kunna lägga in pysslet med maskinerna under "hobby". Men dit hör inte jag. Noll intresserad av maskinerna, bara intresserad av vad jag kan använda dem till.

Nu ska jag faktiskt gå ut och kapa en bärlina på altanen med motorsågen. Har vi tur så kör jag i ett par skruvar och då bör jag nog slipa upp kedjan igen. Jag lovar att återkomma om jag mot förmodan finner något nöje i detta. I så fall får jag väl ompröva min ståndpunkt.

Getter är nog fasen ingen dum idé i sammanhanget. Problemet är väl bara att hålla kvar dem på rätt ställe...

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Slaghack och betesputs på 1000 kvm tomtmark? Äger du möjligen en gård? Kanske äger du skog också och arbetar där med motorsåg?
Det kan ju finnas någon i närheten av TS som har sådana maskiner för det är ett snabbt o bra sätt lösa problemet.
Det är så mycket enklare och säkrare såga med vass kedja så därför bör man fila än nöta ut slöa kedjor, det kan man göra på enstaka stubbar man vill ha jäms med marken men det är inte bästa sättet för TS här tycker jag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.