Jag har försökt med dessa men de tar inte aspsly som har förvedats ett antal år. Man måste såga sig igenom dem.blackarrow skrev:
Och ingen utom någon äldre man som har det som hobby filar väl sågkedjor idag? Man köper nya, de kostar ju inget.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 657 inlägg
Om det var jag som skulle göra det där jobbet så hade jag gjort följande.
Besprutat all markvegetation med glyfosat så det dör bort.
Efter ca 3 veckor när allt på marken är dött skulle jag fälla asparna på valfritt sätt. Sen gå resten av den här sommaren och början av nästa och köra glyfosat på allt grönt som ploppar upp varannan vecka eller vid behov
Då kommer du få död på aspbeståndet och annat ogräs som växer där, sen till hösten är det bara att göra markberedning och så gräs.
Besprutat all markvegetation med glyfosat så det dör bort.
Efter ca 3 veckor när allt på marken är dött skulle jag fälla asparna på valfritt sätt. Sen gå resten av den här sommaren och början av nästa och köra glyfosat på allt grönt som ploppar upp varannan vecka eller vid behov
Då kommer du få död på aspbeståndet och annat ogräs som växer där, sen till hösten är det bara att göra markberedning och så gräs.
Man får väl slipa den skarp med vinkelslipen. Snabbt och enkelt.Claes Sörmland skrev:
Men är det inte slöseri med tid att köra med en slö kedja eller hur många kedjor är det okay att slänga på en helg i trädgården?Claes Sörmland skrev:
En bekant, månskensbonde, gillar att köpa nytt och såga med slöa kedjor.
Svårbegripligt för oss som kan fila en sågkedja.
Ungdomarna i det nya kunskapsamhället kan ingenting längre. 🤔
Hur gör ni med köksknivarna?
Det beror väl på, en Husqvarna Xcut eller Oregon brukar kosta 200kr och en Biltemakjedja eller motsvarande en hundring,Claes Sörmland skrev:
Kan man tjäna 800kr/h på ett lindrigare sätt än att fila eller slipa 4 Husqvarnakjedjor fattar jag att man väljer bort att vässa själv om man inte alls bryr sej om miljön och avfallshanteringen frekventa nyköp av kjedjor orsakar.
Redigerat:
Vad tråkigt att ta bort allt det där bara för att göra en grasmatta. Det är ju fantastiskt vildvuxet och bra för djur och natur.
Det kan inte jag heller. Knappt. Men jag gör det ändå 😉F fribygg skrev:
Brukligt är ju att fila vid varje tankning. Röjsågsklingan brukar räcka att man fixar på kvällen. I alla fall på min hobbynivå.
Men Claes är faktiskt den andra personen jag stött på som har den idén, så han är inte ensam.
Även om kedjan kostar knappt hundra kronor blir det ändå väldigt dyrt att byta istället för att fila. De minuterna det tar är välbetalda. Ca: tio kronor i minuten.Guzzi skrev:
Jag håller mig till köksknivarna. Sågar så lite med motorsåg att jag kan byta kedja när den blir slö. Tror jag betalade 60 kr för kedjan sist.F fribygg skrev:
Vi hade en lokal småbrukare som slipade kedjor förr men han är inte med oss längre. Och han var ju dyrare än vad en ny kedja kostar numera så affären går inte riktigt ihop, inte ens som svartarbete.
Redigerat: