Tycker man inte det är kul att fila sågkedjor eller förstöra klingor rekomenderar jag slyklinga.

Screenshot_20260708-091333_Chrome.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
blackarrow blackarrow skrev:
Tycker man inte det är kul att fila sågkedjor eller förstöra klingor rekomenderar jag slyklinga.

[bild]
Jag har försökt med dessa men de tar inte aspsly som har förvedats ett antal år. Man måste såga sig igenom dem.

Och ingen utom någon äldre man som har det som hobby filar väl sågkedjor idag? Man köper nya, de kostar ju inget.

• Wow
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och ingen utom någon äldre man som har det som hobby filar väl sågkedjor idag? Man köper nya, de kostar ju inget.
Skulle tro att de allra flesta manuellhuggare filar sågkedjor.

• Gilla
hjalmar17 och 4 till
  • Laddar…
Om det var jag som skulle göra det där jobbet så hade jag gjort följande.

Besprutat all markvegetation med glyfosat så det dör bort.

Efter ca 3 veckor när allt på marken är dött skulle jag fälla asparna på valfritt sätt. Sen gå resten av den här sommaren och början av nästa och köra glyfosat på allt grönt som ploppar upp varannan vecka eller vid behov

Då kommer du få död på aspbeståndet och annat ogräs som växer där, sen till hösten är det bara att göra markberedning och så gräs.

Jag har försökt med dessa men de tar inte aspsly som har förvedats ett antal år. Man måste såga sig igenom dem.
Man får väl slipa den skarp med vinkelslipen. Snabbt och enkelt.

Men är det inte slöseri med tid att köra med en slö kedja eller hur många kedjor är det okay att slänga på en helg i trädgården?

En bekant, månskensbonde, gillar att köpa nytt och såga med slöa kedjor.
Svårbegripligt för oss som kan fila en sågkedja.

Ungdomarna i det nya kunskapsamhället kan ingenting längre. 🤔

Hur gör ni med köksknivarna?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…

Det beror väl på, en Husqvarna Xcut eller Oregon brukar kosta 200kr och en Biltemakjedja eller motsvarande en hundring,
Kan man tjäna 800kr/h på ett lindrigare sätt än att fila eller slipa 4 Husqvarnakjedjor fattar jag att man väljer bort att vässa själv om man inte alls bryr sej om miljön och avfallshanteringen frekventa nyköp av kjedjor orsakar.

Redigerat:
  • Gilla
  • Laddar…
Vad tråkigt att ta bort allt det där bara för att göra en grasmatta. Det är ju fantastiskt vildvuxet och bra för djur och natur.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Och ingen utom någon äldre man som har det som hobby filar väl sågkedjor idag?
Bara vid varje tankning om man nu inte kör med hårdmetallkedjor.

• Gilla
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bara vid varje tankning om man nu inte kör med hårdmetallkedjor.
Claes kan nog inte fila..

• Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
hsd
Det är lätt när man har lärt sig att fila
Filar själv både kjedja och röjklinga

F fribygg skrev:
Det kan inte jag heller. Knappt. Men jag gör det ändå 😉

Brukligt är ju att fila vid varje tankning. Röjsågsklingan brukar räcka att man fixar på kvällen. I alla fall på min hobbynivå.
Men Claes är faktiskt den andra personen jag stött på som har den idén, så han är inte ensam.

Guzzi Guzzi skrev:
Det kan inte jag heller. Knappt. Men jag gör det ändå 😉

Brukligt är ju att fila vid varje tankning. Röjsågsklingan brukar räcka att man fixar på kvällen. I alla fall på min hobbynivå.
Men Claes är faktiskt den andra personen jag stött på som har den idén, så han är inte ensam.
Även om kedjan kostar knappt hundra kronor blir det ändå väldigt dyrt att byta istället för att fila. De minuterna det tar är välbetalda. Ca: tio kronor i minuten.

Intet Intet skrev:
Även om kedjan kostar knappt hundra kronor blir det ändå väldigt dyrt att byta istället för att fila.
Dessutom tar även bytet några minuter eller så.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Jag håller mig till köksknivarna. Sågar så lite med motorsåg att jag kan byta kedja när den blir slö. Tror jag betalade 60 kr för kedjan sist.

Vi hade en lokal småbrukare som slipade kedjor förr men han är inte med oss längre. Och han var ju dyrare än vad en ny kedja kostar numera så affären går inte riktigt ihop, inte ens som svartarbete.

Redigerat:
Tror jag betalade 60 kr för kedjan sist.
Billigt! Är de bra?

Man fixar nog inte skärpning av 5 sånna på en timme utan slipmaskin så om man inte är bekymrad över slöseriet och miljöförstöringen det innebär att byta frekvent kanske man kan tjäna in kostnaden på annat arbete.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.