Alfredo Alfredo skrev:
Dessutom tar även bytet några minuter eller så.
Om man tränar lite så går själva bytet fortare än så.... Hittade en film nu på en som tränat rätt mycket på det, den filmsnutten är på 20 sekunder, och då hinner han byta kedja och stå och se nöjd ut i ett par sekunder efteråt....

Och underhållsfila en kedja tar inte så lång tid, jag tar aldrig tid när jag gör det men typ 5 minuter, har man stensågat så tar det lite längre tid.

Sen beror det på hur länge man kör innan man behöver fila / byta kedja, kör man så länge att den tar ungefär lika bra som om man hade haft en vanlig cykelkedja istället så förstår jag att man byter istället för att fila, för en sån kedja är i stort sett omöjlig att få bra igen.
Eller om man kör kedjan ungefär lika mycket i sten / jord / grus som man kör i trä... 🤔🤔🤔

Men kör man bara i trä, och filar vid varje tankning, eller varannan så är det nog svårt att få det till att det blir billigare med nya kedjor

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Billigt! Är de bra?
De sågar det lilla jag behöver såga som småhusägare varje år.

F fribygg skrev:
Man fixar nog inte skärpning av 5 sånna på en timme utan slipmaskin så om man inte är bekymrad över slöseriet och miljöförstöringen det innebär att byta frekvent kanske man kan tjäna in kostnaden på annat arbete.
Du verkar ju ha skogarbete som hobby. Då tycker jag du ska fila dina kedjor regelbundet, låter som en rimligt del av en sån hobby. Och numera torde man väl kunna få diamantfilar för småpengar på samma sätt som man kan köpa diamantstenar till sin köksknivar som gör de rostfria köksknivarna extremt vassa även i händerna på en amatör som jag själv. (Jag fick aldrig till det med gamla tiders skräpbrynen. Var tvungen att köpa en elektrisk roterade våtslipsten på loppis för att få liv i gamla knivar. Den står oanvänd numera när diamantsten löser det med några manuella drag.)

Filar efter behov, skiljer ju en del vad man sågar.
Kedjor brukar bytas när halva tanden är nedfilad.

Intet Intet skrev:
Även om kedjan kostar knappt hundra kronor blir det ändå väldigt dyrt att byta istället för att fila. De minuterna det tar är välbetalda. Ca: tio kronor i minuten.
Ja det är åratals sedan vi köpte kedjor senast. Senaste köpet, på temat, var faktiskt en liten simpel kedjeslip. Har man (jag) underhållsslipat dem ett tag så är det rätt så najs att köra dem i slipen och få rätsida på alla grader och höjder igen.

Samtidigt förstår jag att det handlar väl om omfattning. Om jag nu hade en liten tomt och en sladdsåg från Biltema eller liknande och kör någon vedklabbe och en syrenbuske på våren, så är det mycket möjligt att jag skulle resonera likadant.

Dock tror jag inte att jag skulle applicera den erfarenheten på en hel industri. Jag ser en scen framför mig där Claes stövlar ut i skogen och avbryter en processor i arbetet, klättrar upp i hytten för att förklara för föraren att det är ingen idé att slipa kedjorna.
"DET ÄR BÄTTRE ATT KÖPA NYTT!", hinner han skrika för att överrösta maskin innan han blir utsparkad ur hytten 😂

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Guzzi Guzzi skrev:
Dock tror jag inte att jag skulle applicera den erfarenheten på en hel industri. Jag ser en scen framför mig där Claes stövlar ut i skogen och avbryter en processor i arbetet, klättrar upp i hytten för att förklara för föraren att det är ingen idé att slipa kedjorna.
"DET ÄR BÄTTRE ATT KÖPA NYTT!", hinner han skrika för att överrösta maskin innan han blir utsparkad ur hytten 😂
Men kära du lugna ned fantasin lite. Jag har en trädgård som jag har anlagt i över 20 års tid. De verktyg som främst behövs i det här stadiet för trädgårdens underhåll är sekatör, grensåg och häcksax. Jag bedriver inte skogsbruk i trädgården. Och de aspar, björkar och annat sly som hade tagit sig in på tomten när jag flyttade in är sedan länge borta.

I år har jag använt min eldrivna motorsåg två gånger, dels för att såga upp det gamla surkörsbärsträd som vinterns blötsnö tog ned och dels för att såga upp några björkstammar jag fick av grannen som ved. Och gissa vad, den där kedjan för 60 kr funkar utmärkt för båda sysslorna. Ungefär som de flesta småhusägare och som jag tänker sannolikt gäller även för TS när aspslyet väl är borta.

Mitt råd till TS: Köp en billig motorsåg och några billiga kedjor och utrota aspen på de där 1000 kvm. Sen kan de som arbetar med skogsbruk eller har det som hobby på egen mark fila sina kedjor och finna glädje eller försörjning i det.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men kära du lugna ned fantasin lite. Jag har en trädgård som jag har anlagt i över 20 års tid. De verktyg som främst behövs i det här stadiet för trädgårdens underhåll är sekatör, grensåg och häcksax. Jag bedriver inte skogsbruk i trädgården. Och de aspar, björkar och annat sly som hade tagit sig in på tomten när jag flyttade in är sedan länge borta.

I år har jag använt min eldrivna motorsåg två gånger, dels för att såga upp det gamla surkörsbärsträd som vinterns blötsnö tog ned och dels för att såga upp några björkstammar jag fick av grannen som ved. Och gissa vad, den där kedjan för 60 kr funkar utmärkt för båda sysslorna. Ungefär som de flesta småhusägare och som jag tänker sannolikt gäller även för TS när aspslyet väl är borta.
Tja, vi vet ju inte riktigt vad du menar med "Och ingen utom någon äldre man som har det som hobby filar väl sågkedjor idag?"
Då ligger det ju nära till hands att påpeka att jag vet ganska många som definitivt inte har det som hobby som slipar sina kedjor (själv befinner jag mig väl i gränslandet).

Men som jag antog så var det väl omfattningen som spelade in här, att ingen med just dina behov slipar kedjor. Vilket jag också bekräftar... att då skulle jag kanske resonera likadant.

EDIT: Eller nej förresten, det skulle jag inte. Men det gör man ju som man vill med. Men att ha sig själv som norm är inte alltid succéartat.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Guzzi Guzzi skrev:
Tja, vi vet ju inte riktigt vad du menar med "Och ingen utom någon äldre man som har det som hobby filar väl sågkedjor idag?"
Då ligger det ju nära till hands att påpeka att jag vet ganska många som definitivt inte har det som hobby som slipar sina kedjor (själv befinner jag mig väl i gränslandet).
Ja, det här är ett konsumentforum och mina inlägg är skrivna med den utgångspunkten. De är alltså inte skrivna med utgångspunkten att jag ger förslag till skogsbrukare.

Men förstår jag dig rätt, du har just motorsågar som hobby? Och kanske är lite äldre och man? Och du finner en glädje eller nästan en stolthet i att fila motorsågskedjor? Som jag skrev?

Guzzi Guzzi skrev:
Men som jag antog så var det väl omfattningen som spelade in här, att ingen med just dina behov slipar kedjor. Vilket jag också bekräftar... att då skulle jag kanske resonera likadant.
Ja, vanliga konsumenter och småhusägare. Inte de som äger lantegendomar, bedriver skogsbruk eller har skogsbruk som hobby.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har försökt med dessa men de tar inte aspsly som har förvedats ett antal år. Man måste såga sig igenom dem.

Och ingen utom någon äldre man som har det som hobby filar väl sågkedjor idag? Man köper nya, de kostar ju inget.
Klart man filar motorsågskedjor o dessutom ska man köpa kvalitet, stor skillnad på en meec från Jula o t.ex en från Husqvarna.

Och tips till TS är köp en riktig röjsågsklinga o kapa ganska nära marken o sen klipp med en slaghack eller betesputs en sommar eller tre och och sänk höjden efter 1a året så går det bra nöta ned stubbarna.

Claes Sörmland
P ptlf skrev:
Klart man filar motorsågskedjor o dessutom ska man köpa kvalitet, stor skillnad på en meec från Jula o t.ex en från Husqvarna.

Och tips till TS är köp en riktig röjsågsklinga o kapa ganska nära marken o sen klipp med en slaghack eller betesputs en sommar eller tre och och sänk höjden efter 1a året så går det bra nöta ned stubbarna.
Slaghack och betesputs på 1000 kvm tomtmark? Äger du möjligen en gård? Kanske äger du skog också och arbetar där med motorsåg?

Ja, det här är ett konsumentforum och mina inlägg är skrivna med den utgångspunkten. De är alltså inte skrivna med utgångspunkten att jag ger förslag till skogsbrukare.

Men förstår jag dig rätt, du har just motorsågar som hobby? Och kanske är lite äldre och man? Och du finner en glädje eller nästan en stolthet i att fila motorsågskedjor? Som jag skrev?
Japp, äldre man. Har definitivt varken motorsågar eller kedjeslipning som hobby. Finns inget här att känna någon stolthet över, för jag är som sagt ganska så dålig på det.

Nu tror jag att du får lugna ner din fantasi lite också. Du kom med ett påstående som ett antal av oss fann lite roande. Jag tror att du, med din gedigna forumerfarenhet, har råd att bjuda på det.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Man behöver inte vara skogshuggare till yrket för att såga rätt mycket med motorsåg. Räcker att man har en vedpanna och behöver fixa ved till den. Skulle jag köpa nya kedjor istället för att fila skulle det blivit väldigt dyrt. Sen tar det inte så många minuter heller och så himla svårt är det inte. Har man inte tummen mitt i handen så lär man sig det, om inte annat så lär man ju sig efter sina misstag så till slut blir det rätt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Slaghack och betesputs på 1000 kvm tomtmark?
Man behöver ju inte äga prylarna själv. Med lite tur finns en bonde i närheten som är villig att hjälpa till.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Man behöver inte vara skogshuggare till yrket för att såga rätt mycket med motorsåg. Räcker att man har en vedpanna och behöver fixa ved till den. Skulle jag köpa nya kedjor istället för att fila skulle det blivit väldigt dyrt. Sen tar det inte så många minuter heller och så himla svårt är det inte. Har man inte tummen mitt i handen så lär man sig det, om inte annat så lär man ju sig efter sina misstag så till slut blir det rätt.
Har man vedpanna och ordnar egen ved så faller man vanligen in i gruppen jag som beskrev: Äldre män som har motorsågar som hobby. D v s de som slipar motorsågskedjor bland konsumenter.

(Fasiken vad detta var känsligt bland forumets motorsågsgubbar. Var det att jag använde ordet "äldre" som tog så illa?)

(EDIT: För att visa att jag är lite förstående för kedjeslipgubbarna måste jag berätta att jag har ägnat semestertid denna vecka åt att köpa reservdelar till en gammal Stiga Multiklipp från 2000-talets början, lagat den och dessutom avrostat luftfiltret med citronsyra och målat om det svart med motorfärg. Det finns naturligtvis inget som helst rationellt eller ekonomiskt i att hålla ett gammalt lik som detta vid liv men även jag har passerat de 50...)

Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Man behöver ju inte äga prylarna själv. Med lite tur finns en bonde i närheten som är villig att hjälpa till.
Nu när vi är inne på det så finns det ju de här.

Såg en sådan på en mässa en gång och tänkte "vad i hela friden ska man med en sådan till"? Säkerhetsavstånd 400 meter. Sedan har jag förstått att i USA anses marken i princip vara klar att bygga på när man gått över med en sådan. I Sverige såg jag faktiskt en för ett tag sedan där man återställer jordbruksmark. Kan tänka mig att den kan vara bra om man ska ha bort rötter från energiskog och liknande.

Till TS så skulle jag säga att köp en enkel motorsåg och gå över det där. Eller hör om någon i bekantskapskretsen har en röjsåg att låna ut. Eller det borde väl gå att hyra en dag?
Även om asp kan vara envis så är det inte parkslide. Med tiden kommer du ha kämpat ner den.

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Ja, man kan ju köpa in tjänster från företag som arbetar med detta. Det är ju ett alternativ till att starta en tråd på BH och fråga hur man löser det för egen maskin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.