3 401 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
1-pol eller 2-pol vridströmbrytare
Tänkte sätta in en vridströmbrytare till värmepumpen (luft/luft). Sitter idag med vanlig stickpropp långt ifrån pumpen, men jag vill ha en strömbrytare på ett mer lämpligt ställe. Behöver man bryta både fas + noll med en 2-pols brytare eller räcker det att bryta fas - med en 1-pols brytare.
en 2-polig är det du ska ha. och om den dessutom sitter så den inte kan övervakas medan man servar värmepumpen (t.ex. bredvid centralen) så ska den vara låsbar
sen så funderar jag lite hur man gör på de pumpar där innerdelen nätansluts via en RKK som hänger ut, ibland med stickpropp och ibland utan, det är ju inte särskilt snyggt med en säkerhetsbrytare inomhus, så på en av mina pumpar (en mitsubishi SRK20)har jag satt en 2-polig eljo trend bredvid innerdelen, men jag misstänker att det inte är OK då den inte är synlig om man står och servar ytterdelen, men den är dock synlig om man servar innerdelen.. så det är ju lite svårtolkat...
vad säger du angående detta elmont?
har jag gjort galet eller kan det godtas?
vad säger du angående detta elmont?
har jag gjort galet eller kan det godtas?
Galet, brytaren ska ju vara låsbar, men vanligt, man kan ju sätta säkerhetsbrytaren vid centralen. Och bara nått lågprismärke av L/L har stickpropp fabriksmonterat och är därmed "godkänd" för stickproppsmatning.
jo jag tänkte nästan det men trodde kanske att man kunde se innerdelen som en dela av värmepumpen och att brytaren därmed var synlig vid service..
visst kan jag sätta den vid centralen men i mitt fall matas den från en 3-fas elementgrupp så det blir inte så praktiskt.
den andra pumpen jag har, en Toshiba RAS10 har nätanslutningen till ytterdelen, och där satte jag en kapslad vridbrytare bredvid, vilket ju är godkänt men såklart hade en låsbar vart bättre.
visst kan jag sätta den vid centralen men i mitt fall matas den från en 3-fas elementgrupp så det blir inte så praktiskt.
den andra pumpen jag har, en Toshiba RAS10 har nätanslutningen till ytterdelen, och där satte jag en kapslad vridbrytare bredvid, vilket ju är godkänt men såklart hade en låsbar vart bättre.
Klicka här för att svara