Hej
Min 3 fas vattenpump brände idag och har demonterat allting och kopplat på en ny pump som är inkopplad i väggen med 1 fas.
Har mätt upp kablarna och det går 400 volt i 3 fas kablarna som är avstängda.
Tryckventilen går på 3 fas så nu måste jag manuellt sätta på och stänga av 1 fas pumpen då ventilen inte är aktiv.
Kan jag koppla in 1 fas på denna ventil och få den att lira tillsammans med pumpen?
Min 3 fas vattenpump brände idag och har demonterat allting och kopplat på en ny pump som är inkopplad i väggen med 1 fas.
Har mätt upp kablarna och det går 400 volt i 3 fas kablarna som är avstängda.
Tryckventilen går på 3 fas så nu måste jag manuellt sätta på och stänga av 1 fas pumpen då ventilen inte är aktiv.
Kan jag koppla in 1 fas på denna ventil och få den att lira tillsammans med pumpen?
Redigerat:
Tryckswitchen har 3 poler in och ut för faserna så där kan man nyttja bara 1 in och ut.men då nollan (blå) saknas åtminstone på bild så får man fixa till detta. Normalt har en brunnspump för borrade hål ingen nolla utan den använder virtuell nolla dvs samlingspukten av de 3 faserna. Så hitta en nolla från ingående på switch eller byt ut kabel till 1 fas med nolla och jord.
Jag ska sätta dit en 1 fas kabel som styr ventilen och pumpen men vilken ordning skall jag sätta kablarna? Det är det jag behöver veta, gör gärna en skiss eller förklara på vilken bokstav jag ska sätta respektive färg från 1 fas. Kablarna är blå, brun och jord.H håbbe1961 skrev:Tryckswitchen har 3 poler in och ut för faserna så där kan man nyttja bara 1 in och ut.men då nollan (blå) saknas åtminstone på bild så får man fixa till detta. Normalt har en brunnspump för borrade hål ingen nolla utan den använder virtuell nolla dvs samlingspukten av de 3 faserna. Så hitta en nolla från ingående på switch eller byt ut kabel till 1 fas med nolla och jord.
Tack!
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Tryckbrytaren är en vanlig strömbrytare som reagerar på vattentrycket, inga konstigheter.
Terminalerna R, S och T är inkommande sida (även om det inte spelar någon roll). Så från din enfasmatning, koppla L till R och N till S, men ordningen spelar ingen roll.
U, V och W är utgående sida. Där kopplar du din enfaspump till U och V. Ordningen spelar ingen roll.
Skyddsjordsledaren ska sammankopplas utanför denna tryckbrytare. Det ska finnas en separat plint för detta i tryckbrytaren.
Terminalerna R, S och T är inkommande sida (även om det inte spelar någon roll). Så från din enfasmatning, koppla L till R och N till S, men ordningen spelar ingen roll.
U, V och W är utgående sida. Där kopplar du din enfaspump till U och V. Ordningen spelar ingen roll.
Skyddsjordsledaren ska sammankopplas utanför denna tryckbrytare. Det ska finnas en separat plint för detta i tryckbrytaren.
Såhär blev det och det funkar 🙂👍Bo.Siltberg skrev:
Tryckbrytaren är en vanlig strömbrytare som reagerar på vattentrycket, inga konstigheter.
Tack för hjälpen!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Ja, det är precis som jag skrev.
Det jag inte skrev är att det finns ett alternativ.
En enfaspump drar ju i princip 3 ggr högre ström än en trefaspump, och tryckvakten är en känd felkälla.
Så för att skydda kontakterna på tryckvakten kan man parallellkoppla de tre kontakterna. Dvs man bryter endast fasen och byglar de tre terminalerna på ingången och likadant på utgången. Då fördelas strömmen mellan dem.
Om det verkligen är motiverat i detta fall vet jag inte. Det blir ju en besvärligare inkoppling som i sig ökar risken för att något går fel.
En enfaspump drar ju i princip 3 ggr högre ström än en trefaspump, och tryckvakten är en känd felkälla.
Så för att skydda kontakterna på tryckvakten kan man parallellkoppla de tre kontakterna. Dvs man bryter endast fasen och byglar de tre terminalerna på ingången och likadant på utgången. Då fördelas strömmen mellan dem.
Om det verkligen är motiverat i detta fall vet jag inte. Det blir ju en besvärligare inkoppling som i sig ökar risken för att något går fel.
Och för att undvika brända kontakter på tryckströmbrytaren brukar man sätta en kontaktor som styrs av tryckbrytaren och pumpströmmen kopplas in av kontaktorn. En kontaktor klarar belastningen många ggr bättre än tryckbrytaren.
Tänkte bara följa upp tråden för de som kanske sitter i samma sits någon gång i livet!Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är precis som jag skrev.
Tackar för din tid och dina tips 🙂
Så långt har jag ej kommit.E elmont skrev:
När jag hade 3fas så har jag en säkerhetsbrytare som löser ut om något händer som var monterad innan tryckvakten
Ska jag skaffa något liknande eller vad tänkte du?
Klicka här för att svara