Vi har idag en altan som verkligen behöver renoveras och jag funderar på hur man bäst sätter fast stolparna som bär upp altanen i marken.

Idag sitter stolparna fast med små L-stolpskor och plintarna är väl i bästa fall 30cm djupa och konstruktionen känns inte stabil. 😬 Nästa gång någon beträder den är för att ta ner den.

Designmässigt vill vi gärna ha 150x150 stolpar som bär upp den nya, men hur ska man sätta fast dessa i backen?

Stabilast blir väl att gjuta ner dom och köra med NTR A och hoppas på att det inte murknar.

Ett annat alternativ är att hitta en redig stolpsko som passar till 150x150 stolpe, men de växer ju inte på träd direkt.

Någon som har tips på rejäla stolpskor alternativ tips på hur man annars fäster stolparna i marken?

P
D DuPer skrev:
Vi har idag en altan som verkligen behöver renoveras och jag funderar på hur man bäst sätter fast stolparna som bär upp altanen i marken.

Idag sitter stolparna fast med små L-stolpskor och plintarna är väl i bästa fall 30cm djupa och konstruktionen känns inte stabil. 😬 Nästa gång någon beträder den är för att ta ner den.

Designmässigt vill vi gärna ha 150x150 stolpar som bär upp den nya, men hur ska man sätta fast dessa i backen?

Stabilast blir väl att gjuta ner dom och köra med NTR A och hoppas på att det inte murknar.

Ett annat alternativ är att hitta en redig stolpsko som passar till 150x150 stolpe, men de växer ju inte på träd direkt.

Någon som har tips på rejäla stolpskor alternativ tips på hur man annars fäster stolparna i marken?
En sådan här kanske: Justerbar stolpsko av metall med två fyrkantiga plattor och en central pelare, används för att montera stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ att du ställer stolpen direkt på plinten med syllpapp i mellan..

Mitt sätt är garanterat inte "rätt o riktigt" enligt någon norm, men....

Jag byggde ett skärmtak som fungerade som carport i ett hus jag hade tidigare.
Stolparna blev rätt långa (runt 3m) så för att de inte skulle se klena/taniga ut ville jag som du komma upp lite i grovlek.
Det jag gjorde var att ta 3st 45x145 som skruvades ihop för att bilda en 145x135 stolpe. Sen sånna färdiggjutna plintar med järn som sticker upp ur som sitter med 45 mellanrum. Dessa järn blir då alltså klämda mellan de 3 reglarna. Det blir lite pill att träffa rätt med borren, men när man lyckats så drar man 2 långa M12 vagnsbult rakt igenom o klämmer ihop hela härligheten.

Detta byggdes -12, så det har stått i 12-13år nu iaf.....

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Rejäl skrev:
En sådan här kanske:[bild]
Alternativ att du ställer stolpen direkt på plinten med syllpapp i mellan..
Hmm... jag har funderat på dom men det känns inte som att dom skulle vara så stabila i sidled. Vill ju minimera den rörelsen.

Varför behöver altanen fästas i marken?

F fribygg skrev:
Varför behöver altanen fästas i marken?
För att golvet är ca 2,5m upp från market och jag tänker att det blir stabilare att sätta fast den. 😀

P
Plint med ingjutna stolpjärn/ plintjärn

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
7ender
Flera stolpskor på varje pelare?

Plintjärn, plattjärn eller någon profil t ex u- balk som du gjuter in i plintar.

P
D DuPer skrev:
Hmm... jag har funderat på dom men det känns inte som att dom skulle vara så stabila i sidled. Vill ju minimera den rörelsen.
Har man en såpass hög altan så behöver man staga stolparna med diagonaler för att det ska bli stabilt..

Z z_bumbi skrev:
Plintjärn, plattjärn eller någon profil t ex u- balk som du gjuter in i plintar.
Plattjärn eller balk var bra tips, hade inte tänkt på det. Tack! 👍

Rejäl skrev:
Har man en såpass hög altan så behöver man staga stolparna med diagonaler för att det ska bli stabilt..
Ja, håller helt med. Diagonaler kommer monteras på ett eller annat vis, men jag vill ändå undvika att bygga in "vingel" om det går.

PeterFalun
Trästolpe fäst i en betongfot på en grusad markyta med några stenar och buskar i bakgrunden.
Skapa konto
Träpelare fäst i betongfundament på grusmark.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.