GK100 GK100 skrev:
Man kan ju lika gärna köra via omformare enfas och motorn D-kopplad även i normaldrift nät. Det kan ju ge andra fördelar också och möjlighet till val av enkla typer omformare med bättre pris.
Absolut. Jag fattade det som att en sådan koppling inte var möjlig, men jag missade nog något.

/Höghus

En fråga om VFD. Fungerar det bara till motorer?
Kan man med en VFD få L1, L2, L3?
Har en stuga utan elnät, men som är kopplat med 3 faser i normcentralen.

A adamadam skrev:
En fråga om VFD. Fungerar det bara till motorer?
Kan man med en VFD få L1, L2, L3?
Har en stuga utan elnät, men som är kopplat med 3 faser i normcentralen.
Är tanken att använda en frekvensomriktare för att få tre faser till centralen från ett enfas elverk? Beroende på frekvensomriktaren kanske det är möjligt tillsammans med en transformator och ett filter. Det blir en dyr och dålig lösning. Gör inte så. Måste du ha tre faser är det bättre att skaffa ett trefaselverk. Måste du inte ha tre faser är det bättre att göra om elsystemet till ett rent enfassystem.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är tanken att använda en frekvensomriktare för att få tre faser till centralen från ett enfas elverk? Beroende på frekvensomriktaren kanske det är möjligt tillsammans med en transformator och ett filter. Det blir en dyr och dålig lösning. Gör inte så. Måste du ha tre faser är det bättre att skaffa ett trefaselverk. Måste du inte ha tre faser är det bättre att göra om elsystemet till ett rent enfassystem.
A Avemo skrev:
Jag behöver inte tre-fas, men det hade varit skönt att inte behöva dra om allt. Tänkte solceller, med off-grid växelriktare. Kan då få 230v 22A, men bara en fas.

A adamadam skrev:
Jag behöver inte tre-fas, men det hade varit skönt att inte behöva dra om allt. Tänkte solceller, med off-grid växelriktare. Kan då få 230v 22A, men bara en fas.
Har du inga trefasgrupper är det inte så mycket som behöver dras om. Troligen är det bara i centralen som något behöver göras. Får du elen från solceller skulle jag säga att lösningen är ännu sämre än med ett elverk eftersom det kommer att bli en påtaglig standby-förbrukning.

Jag har en gång satt ihop en liknande lösning för att få ut 230VAC från 300VDC. Visst går det. Men det är en ineffektiv "quick and dirty"-lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.