M Millox skrev:
Startströmmen för en direktstartad elmotor är inte beroende av belastningen, eller lyfthöjd för ansluten pump. Den är en inneboende egenskap i motorn.
Hej Millox

Tack att du upplyste om att det finns enfaspumpar med inbyggda frekvensomriktare. Väljer man en sådan pump blir det enklare vid reservkraftdrift.

Maxvärdet av startströmmen beror inte på den anslutna lasten. Däremot så påverkas starttiden (den tid som strömmen är större än märkströmmen) av vilken last som kopplas till en drivmotor. Att få fart (rotation) på ett ”svänghjul” är t.ex. en tung last.

En djupvattenpump har förutom lyfthöjden och mottrycket i trycktanken, bl.a. en vattenpelare (massa) som skall sättas i rörelse (lyftas med ökande hastighet) vid starten. Det innebär en längre starttid än en motor utan ansluten last.

M Millox skrev:
Men jag tror inte att det finns enfas djupvattenpumpar som är direktstartade, utan de har vanligen också en inbyggd frekvensomriktare med skydd och mjukstartsfunktion. Därmed bör det räcka med att dimensionera för effekten på pumpen, eller kanske med 15 % marginal eller så. Ditt elverk bör därmed räcka för en 750 W pump eller så, annars kanske gå på en större
Det är svårt att veta om en 1-fas djupvattenpump har en frekvensomriktare inkluderad.

På sid 9 resp 10 i Monterings- och driftsinstruktion gällande för ”Grundfos dränkbara pumpar typ SP, med dränkbara motorer, typ Grundfos MS/MMS eller Franklin 4"-8". Hittar jag texten ”PSC-motorer ansluts till elnätet med driftskondensator, som ska dimensioneras för kontinuerlig drift. Välj korrekt kondensatorstorlek ur tabellen”
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/dos_25_5856073.pdf

Diagram och tabell från manual angående 1-fasmotorer och PSC-motorer för dränkbara pumpar med detaljer om anslutning och kondensatorstorlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriska kopplingsscheman för PSC-motorer och Franklin-motorer för enfaspumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är jättebra om det är som du skriver ”Men jag tror inte att det finns enfas djupvattenpumpar som är direktstartade, utan de har vanligen också en inbyggd frekvensomriktare med skydd och mjukstartsfunktion.” Det skulle dramatiskt underlätta valet av pump vid drift med reservkraft.

Hur vet t.ex. kunden med säkerhet vilka enfaspumpar som innehåller en frekvensomriktare om det inte tydligt framgår i beskrivningen från de olika tillverkarna?

Uppenbarligen så finns nog båda typerna av enfaspump, och det finns flera tillverkare,

Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Det är mycket vanligt med enfaspumpar utan mjukstart, det är först "på senare tid" som man ibland använder mjukstart på enfaspumpar. Eftersom den genomsnittliga livslängden på djupvattenpumpar är mycket hög skulle jag gissa att kanske 80-90% av alla enfaspumpar i drift är utan mjukstart.
Och hur kan jag tro det? Jo jag har sedan ca 1980 haft ett nära samarbete med länets största brunnsborrningsföretag och kopplat in deras pumpar, stora som små.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej
När TS (”Fråga från en novis”) ställer en fråga om drift av trefasig djupvattenpump (70m) från ett ”bensinelverk som kan leverera ca 1kW 1-fas”. Så är det viktigt att han (om möjligt) får hjälp.

Det är anledningen till att vi skriver våra svar och inlägg.

”Millox” skriver; ”Men jag tror inte att det finns enfas djupvattenpumpar som är direktstartade, utan de har vanligen också en inbyggd frekvensomriktare med skydd och mjukstartsfunktion”,

”Elmont” skriver; ”Det är mycket vanligt med enfaspumpar utan mjukstart, det är först "på senare tid" som man ibland använder mjukstart på enfaspumpar”

Vad jag förstår, är det motstridiga synpunkter. Jag tror inte det hjälper TS.

Vattenpumpen skall kunna drivas med ett i kW elverk, inte bara från elnätet.
Det komplicerar saken.

Jag har sökt efter lämplig pump.
En Grundfos djupvattenpump 1-fas, med 60 m kabellängd, har en motoreffekt på 0,87 kW (5,4 A, 1 242 VA) och kostar 15 975 kr.
https://billigtvvs.se/vvs/vattenpumpar/djupvattenpumpar/grundfos-3-sqe-grundpaket-230v/

En Grundfos djupvattenpump 1-fas, med 70 m kabellängd, har en motoreffekt på 0,98 kW (6,8 A d.v.s. 1 564 VA) och kostar 17 446 kr.

Här finns prislista (2022) från Grundfos.
https://www.grundfos.com/content/da...cuments/grundfos-produktkatalog-2022-ver1.pdf

Även om dessa pumpar skulle vara försedda med frekvensomriktare så är det verkligen tveksamt om ett elverk på 1 kW klarar av att driva dessa pumpar.

Kan någon hitta en 1-fasig djupvattenpump, som redovisar att det handlar om frekvensomriktardrift, och som kan drivas av TS, elverk på 1 kW?

Vad kostar den pumpen?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jag ser det inte riktigt som motstridigt. TS skulle köpa ny pump. Då menar jag att det nog är svårt (dvs, jag tror att det inte finns) enfaspumpar utan frekvensomriktare, och det är specifikt grundfos som jag tänker på då. Kanske borde varit lite mer specifik. Modellen SP vet jag inte om man kan få tag på enfasig längre, MS är bara en motor som kopplas till en pump så den är inte relevant. Modell SQE är den som idag går att få tag på enfasig, vilket också är en frekvensomriktardriven pump. Hur det är från Wilo vet jag inte.

Jag är också helt enig med Elmont att detta är ett "nytt" påfund, och att det finns många befintliga installationer med enfasiga direktstartade djupvattenpumpar, men eftersom TS ska köpa en ny var detta inte det jag resonerade kring. Att idag hitta nya djupvattenpumpar i "konsumentsegmentet" som är både enfasiga och direktstartade tror jag däremot är svårt, men jag kan ha fel och SP fortfarande går att få tag på mycket enkelt i enfasigt utförande...

Edit: Tja, och kostnaden... Man lär väl behöva hosta upp med en 8-10 kkr för en SQE gissar jag..

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M Millox skrev:
Jag ser det inte riktigt som motstridigt. TS skulle köpa ny pump. Då menar jag att det nog är svårt (dvs, jag tror att det inte finns) enfaspumpar utan frekvensomriktare, och det är specifikt grundfos som jag tänker på då. Kanske borde varit lite mer specifik. Modellen SP vet jag inte om man kan få tag på enfasig längre, MS är bara en motor som kopplas till en pump så den är inte relevant. Modell SQE är den som idag går att få tag på enfasig, vilket också är en frekvensomriktardriven pump. Hur det är från Wilo vet jag inte.

Jag är också helt enig med Elmont att detta är ett "nytt" påfund, och att det finns många befintliga installationer med enfasiga direktstartade djupvattenpumpar, men eftersom TS ska köpa en ny var detta inte det jag resonerade kring. Att idag hitta nya djupvattenpumpar i "konsumentsegmentet" som är både enfasiga och direktstartade tror jag däremot är svårt, men jag kan ha fel och SP fortfarande går att få tag på mycket enkelt i enfasigt utförande...

Edit: Tja, och kostnaden... Man lär väl behöva hosta upp med en 8-10 kkr för en SQE gissar jag.
Hej Millox

Utmärkt om vi kan hjälpa TS att kunna ta beslut hur han skall lösa reservkraftdriften.

Normaldriften är betydligt enklare.

När han har köpt in utrustningen är det kostsamt om det inte fungerar. Med tanke på att det handlar om en djupvattenpump och ett elverk, så vet man nog inte säkert förrän han har testat anläggningen på plats.

Jag har köpt frysbox samt en kyl och en frys som alla är varvtalsstyrda och har även lyckosamt testat att driva alla tre några dygn med en 500VA 12/230 inverter.

Men det är inte lätt att få reda på vilka enheter i utbudet kyl/frys som är varvtalsstyrda. Inte ens supporten på de företag jag kontaktat vet om varvtalsstyrning förekommer.

Jag ser fram emot bra förslag till TS.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej
När TS (”Fråga från en novis”) ställer en fråga om drift av trefasig djupvattenpump (70m) från ett ”bensinelverk som kan leverera ca 1kW 1-fas”. Så är det viktigt att han (om möjligt) får hjälp.

Det är anledningen till att vi skriver våra svar och inlägg.

”Millox” skriver; ”Men jag tror inte att det finns enfas djupvattenpumpar som är direktstartade, utan de har vanligen också en inbyggd frekvensomriktare med skydd och mjukstartsfunktion”,

”Elmont” skriver; ”Det är mycket vanligt med enfaspumpar utan mjukstart, det är först "på senare tid" som man ibland använder mjukstart på enfaspumpar”

Vad jag förstår, är det motstridiga synpunkter. Jag tror inte det hjälper TS.

Vattenpumpen skall kunna drivas med ett i kW elverk, inte bara från elnätet.
Det komplicerar saken.

Jag har sökt efter lämplig pump.
En Grundfos djupvattenpump 1-fas, med 60 m kabellängd, har en motoreffekt på 0,87 kW (5,4 A, 1 242 VA) och kostar 15 975 kr.
[länk]

En Grundfos djupvattenpump 1-fas, med 70 m kabellängd, har en motoreffekt på 0,98 kW (6,8 A d.v.s. 1 564 VA) och kostar 17 446 kr.

Här finns prislista (2022) från Grundfos.
[länk]

Även om dessa pumpar skulle vara försedda med frekvensomriktare så är det verkligen tveksamt om ett elverk på 1 kW klarar av att driva dessa pumpar.

Kan någon hitta en 1-fasig djupvattenpump, som redovisar att det handlar om frekvensomriktardrift, och som kan drivas av TS, elverk på 1 kW?

Vad kostar den pumpen?
Tack för informativt inlägg.
Tack för alla svar. Ställde frågan mest för att höra om det fanns någon enkelt sätt, men inser av svaren att det gör det inte. I nuläget finns en gammal injektorpump som skall bytas INNAN den den lägger av och även om det inte är möjligt nu så kanske förutsättningarna ändras efter bytet.

F
Tack för alla svar. Ställde frågan mest för att höra om det fanns någon enkelt sätt, men inser av svaren att det gör det inte. I nuläget finns en gammal injektorpump som skall bytas INNAN den den lägger av och även om det inte är möjligt nu så kanske förutsättningarna ändras efter bytet.

F
M Millox skrev:

Edit: Tja, och kostnaden... Man lär väl behöva hosta upp med en 8-10 kkr för en SQE gissar jag..
Att byta till 1-fas trodde jag var nån sorts "standard-lösning" idag. Är det fortfarande vanligt med 3-fas för dränkbara pumpar?

F
M Millox skrev:
Startströmmen för en direktstartad elmotor är inte beroende av belastningen, eller lyfthöjd för ansluten pump. Den är en inneboende egenskap i motorn.

Men jag tror inte att det finns enfas djupvattenpumpar som är direktstartade, utan de har vanligen också en inbyggd frekvensomriktare med skydd och mjukstartsfunktion. Därmed bör det räcka med att dimensionera för effekten på pumpen, eller kanske med 15 % marginal eller så. Ditt elverk bör därmed räcka för en 750 W pump eller så, annars kanske gå på en större.

Sen har jag svårt att förstå varför folk vill ha enfaspumpar när trefaspumparna är billigare, tåligare och kan användas med billigare kabel... Men det är kanske bara jag...
Är en dränkbar 3-faspump billigare än en 1-fas ? Jag trodde (i min okunnighet) att det var tvärtom. Vad är det som gör det? :D

En trefas är en enklare konstruktion än en enfas.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Fördelen med trefasdrift av en elmotor.

För att en växelströmsmotor skall rotera så behövs ett roterande fält (magnetflöde) i statorn som driver rotorn runt.

En trefasmotor alstras det roterande flödet med hjälp av tre olika lindningar, var och en kopplade till var sin fas.

En enfasmotor alstrars, ett roterande flöde, med hjälp av en kondensator i serie med en lindning

Verkningsgraden hos en trefasmotor är dock högre än hos en enfasmotor, främst beroende på att endast en lindning måste bära all belastningsström.
https://www.linquip.com/blog/single-phase-vs-three-phase-induction-motor/

Man kan höja verkningsgraden, vid drift av en elmotor i ett enfasnät, genom att alstra trefasspänning med en frekvensomriktare, som tar in enfasspänning och levererar en trefasspänning till en trefasmotor.

Man kan se skillnaden i verkningsgrad enfas/trefas motordrift om man jämför två apparater (utrustningar) som använder olika tekniker.

Dessa två frysboxar från Whirlpool är, så långt jag förstår identiska, förutom gällande kompressorn och dess drivsystem

För ”Whirlpool frysbox: WHS20102 FO anges bl.a. Energiförbrukning 175 kWh per år, INFRYSNINGSKAPACITET (KG/24 TIM) 12
https://whirlpool-cdn.thron.com/static/HDPH5Z_PR854907196000sv_TUKIZL.pdf?xseo=&response-content-disposition=inline;filename="doc.pdf"

För ”Whirlpool frysbox: WHS2121 anges bl.a. Energiförbrukning 223 kWh per år, INFRYSNINGSKAPACITET (KG/24 TIM) 14.5
https://whirlpool-cdn.thron.com/static/8IOLBV_PR854907096020sv_Q51CX4.pdf?xseo=&response-content-disposition=inline;filename="doc.pdf"

WHS20102 FO har ca 22 % lägre årsenergibehov (vid test) men har samtidigt ca 17% lägre infrysningskapacitet.

Jag äger en WHS20102 FO och kan konstatera att dess kompressor har varvtalsstyrning. Jag har inte kunnat titta på WHS2121 men drar, av tidigare erfarenheter, slutsatsen att WHS2121 inte har varvtalsstyrning och därför har högre energibehov.

Båda frysboxarna anger samma anslutningseffekt 75 W. Rimligen så beror den lägre infrysningskapacitet på att förlusterna i varvtalsstyrningen (frekvensomriktaren) innebär effektförluster.

Redigerat:
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Fördelen med trefasdrift av en elmotor.

För att en växelströmsmotor skall rotera så behövs ett roterande fält (magnetflöde) i statorn som driver rotorn runt.

En trefasmotor alstras det roterande flödet med hjälp av tre olika lindningar, var och en kopplade till var sin fas.

En enfasmotor alstrars, ett roterande flöde, med hjälp av en kondensator i serie med en lindning
[media]
Verkningsgraden hos en trefasmotor är dock högre än hos en enfasmotor, främst beroende på att endast en lindning måste bära all belastningsström.
[länk]

Man kan höja verkningsgraden, vid drift av en elmotor i ett enfasnät, genom att alstra trefasspänning med en frekvensomriktare, som tar in enfasspänning och levererar en trefasspänning till en trefasmotor.

Man kan se skillnaden i verkningsgrad enfas/trefas motordrift om man jämför två apparater (utrustningar) som använder olika tekniker.

Dessa två frysboxar från Whirlpool är, så långt jag förstår identiska, förutom gällande kompressorn och dess drivsystem

För ”Whirlpool frysbox: WHS20102 FO anges bl.a. Energiförbrukning 175 kWh per år, INFRYSNINGSKAPACITET (KG/24 TIM) 12
[länk]

För ”Whirlpool frysbox: WHS2121 anges bl.a. Energiförbrukning 223 kWh per år, INFRYSNINGSKAPACITET (KG/24 TIM) 14.5
[länk]

WHS20102 FO har ca 22 % lägre årsenergibehov (vid test) men har samtidigt ca 17% lägre infrysningskapacitet.

Jag äger en WHS20102 FO och kan konstatera att dess kompressor har varvtalsstyrning. Jag har inte kunnat titta på WHS2121 men drar, av tidigare erfarenheter, slutsatsen att WHS2121 inte har varvtalsstyrning och därför har högre energibehov.

Båda frysboxarna anger samma anslutningseffekt 75 W. Rimligen så beror den lägre infrysningskapacitet på att förlusterna i varvtalsstyrningen (frekvensomriktaren) innebär effektförluster.
Tack för informativt inlägg.

Om nu pumpen har tillräckligt låg effekt kan det som sagt gå att använda en VFD (frekvensomriktare). Jag har använt en sådan till en 3-fas svarv. I det fallet gick motorn att koppla om från Y till D-koppling. Då blir lindringarna kopplade på sådant sätt att den istället för 400V 3-fas ska matas med 230V 3-fas. Det är vad en vanlig enkel VFD gjord för enfas levererar. Vad jag minns betalade jag ca 1500kr för VFDn, så betydligt billigare än priset på pumpar som nämns ovan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.