9 523 läst ·
45 svar
10k läst
45 svar
1 fas reservkraftsomkopplare till cirkulationspumpar
Antalet poler spelar ingen roll. Godkända reservkraftomkopplare är mekaniskt konstruerade så att det rent fysiskt inte går att koppla in ena läget om inte det andra är brutet och tillverkaren garanterar den funktionaliteten även om saker går sönder och kontakter svetsar fast..
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Och att de är godkända ser man hur?useless skrev:
Kan man läsa sig till det?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Denna borde ju då funka..
https://www.elbutik.se/product.html/omkopplare-hand-0-auto-for-normcentraler?category_id=1916
För jag tror inte att man saluför några enfas reservkraftomkopplare så det blir svårt att hitta en som kallas just så.
https://www.elbutik.se/product.html/omkopplare-hand-0-auto-for-normcentraler?category_id=1916
För jag tror inte att man saluför några enfas reservkraftomkopplare så det blir svårt att hitta en som kallas just så.
Nej, den duger inte. Skaffa en 3-polig resevkraftsomkopplare, t.ex den Kraus & Naimer som länkades i inlägg #19:P PappasHammare skrev:
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...kopplare-3-polig-for-normcentral-25-a-3095836
Och just för att man inte saluför det som du vill ha så får du lätta på lädret, glöm inte att du även ska ha en kapsling till brytarenP PappasHammare skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Du nämde ju ICE 60947 och ovan brytare från Garo uppfyller ju det. Står visserligen inte vilka avsnitt.useless skrev:
Men att det saluförs med ett visst namn garanterar ju inte något. För då hade man tex kunnat ta och saluföra en lådbil som 'bil' och då skulle det krävas B-körkort.
Nej det behövs en spec som behöver uppfyllas. Ett namn ger ingen garanti.
Att man saluför det som reservkraftomkopplare är nog för att den klarar 3fas som nog är det vanliga att man vill växla mellan men nu har både jag och TS att vi vill bara bryta 1fas.
Måste finnas något som säger att brytren är "break before make"
På Garos hemsida står det "Omkopplaren är en Hand-0-Auto och monteras enkelt i en normcentral. Den är lämplig att använda när en styrkrets ska kunna överstyras manuellt, t.ex. vid styrning av belysning."P PappasHammare skrev:
När jag läser i Kraus&Naimers produktkatalog står reservkraftsomkopplarna under lastfrånskiljare med högre krav på säkerheten. "motsvarande de i IEC 947-3 och EN 60947-3 fastställda användningskategorierna. Minst användningskategori AC-23B.
I överensstämmelse med IEC 947-3 och EN 60947-3 innehåller frånskiljarkraven speciella villkor beträffande
- kryp- och luftavstånd över de öppna kontakterna
- spänningshållfastheten över de öppna brytavstånden i nytillstånd såväl som efter provning av brytförmåga, användbarhet och kortslutningshållfasthet
- mekaniska hållfastheten hos kraftöverförande delar (vridmomentprovning)
- tvångsbrytning av kontakterna
- säker lägesindikering
Framförallt känns "tvångsbrytning av kontakterna" viktigt i det här fallet med reservkraft.
Jag har letat en hel del efter en lämplig 2 polig omkopplare att använda för 1 fas reservkraft, men hittills endast hittat den jag länkade till tidigare #19 från Amazon.se. Men som useless skriver så kan det vara bra att köpa av en seriös tillverkare som uppfyller kraven. Efter att fått bra svar i tråden med vikten av att använda en riktig res.omkopplare slutade det med en 4 polig Kraus & Naimer KG20B T904/S-A421xVE, 2 pol JFB, CEE intag 2P+J samt en normkapsling med lucka. Då har jag även möjlighet att använda omkopplaren till 3 fas reservkraft i framtiden om det skulle behövas. Samt så slipper jag sömnlöst fundera om den billigare omkopplaren verkligen uppfyller säkerhetskraven eller inte.
I den tekniska datan till omkopplaren står det:
Nominell kontinuerlig ström Iu 25 A
Nominell effekt vid AC-3, 400 V 5.5 kW
Innebär det att den tål en resistiv last på 3*25A, 17kW och en 3 fas elmotor på max 5,5kW?
Väljer man K&N är man på den absoluta topoen vad gäller denna typen omkopplare inget man behöver fundera över då. Och som du nämner är viktigaste parametern tvångsbryrning som i detta fallet ger en obestridlig fail to safety. Att man öht drar in Garos manöverställare i sammanhanget är bara tecken på omedvetenhet eller okunskap.
För TS fall nämner jag igen kontaktorlösningen från tidigare inlägg som utmärkt sett till alla relevanta perspektiv med en kvalitativt korrekt kontaktor.
För TS fall nämner jag igen kontaktorlösningen från tidigare inlägg som utmärkt sett till alla relevanta perspektiv med en kvalitativt korrekt kontaktor.