9 523 läst ·
45 svar
10k läst
45 svar
1 fas reservkraftsomkopplare till cirkulationspumpar
En stor fördel (förutom priset) med en kontaktor är väl att det går att automatisera omkopplingen?
Det kan inte bli lika säkert som en riktig reservkraftsomkopplare.
Och varför är 2 NO + 2 NC säkrare än 2 växlande kontakter?
Vad är det som gör att ett relä duger i det här fallet?GK100 skrev:
I ditt fall kan du ersätta omkopplaren med en kontaktor med minst konfiguration 22 dvs två NO och två NC kontakter. Ena matningen via NC och andra via NO sen sammankopplade parvis mot pumparna. Manöver till kontaktorn kan du lägga via en omkopplare i princip en enpolig brytare så du kan förvälja driftsättet. Du får välja så att sluten brytare drar kontaktorn via manöver från källan kopplad till NO huvudpoler.
Det kan inte bli lika säkert som en riktig reservkraftsomkopplare.
Och varför är 2 NO + 2 NC säkrare än 2 växlande kontakter?
Hej b_hasseB b_hasse skrev:
När jag för drygt 30 år sedan på industrin möte förreglade kontaktorer (parallellkopplade kontaktorer som använder för att byta fasföljd (rotationsriktning) på elmotorer i t.ex. traverser och telfrar), då användes en ”gungbräda” fäst mellan kontaktorerna och vars ändar var anslutna till kontaktorns rörliga del.
Om en kontaktor av någon anledning var dragen eller hade fastnat i draget läge (genom t.ex. svetsade kontakter) då hindrades den andra kontaktorn att nå draget läge, genom den mekanisk förseglingen.
En korrekt kontaktor har dubbla kontaktpunkter per pol precis som omkopplarna för reservkraft. Dessutom alla polerna mot samma mekaniska manöverbrygga så ev svetsning eller manuell påverkan ger aldrig överlapp mellan NO och NC som skulle kunna ge faror. Det är därför ofta RK-omkopplarna är typ nockströmställare där antingen svetsade kontakter bryts isär eller hela manövern uteblir på samma sätt med en kontaktor enligt norm. Ett relä med typiskt en kontaktpunkt per pol och inga krav på mekanisk länkning så ömsesidiga fel utesluts fyller normalt aldrig kraven här.B b_hasse skrev:
Denna lösning med enkel kontaktor konfig 22 passar bara i fall likt TS med enfasig omkoppling och små strömmar <= 10 A avsäkring. Men där är det å andra sidan ett utmärkt och enkelt sätt som också kan automatiseras på olika sätt om man vill som du skriver. Vid större effekter är det NC kontakterna som blir svagpunkten det är ovanligt med kontaktorer avsedda för kraftbelastningen där det är normalt NC polerna som används. Då kommer det Martin nämnde med mekaniskt förreglade typer in och då NO delen på vanligt sätt hos båda halvorna som används. Det är inte lika självklart entydigt säkert och enkelt som exemplet TS fått här och en annan prisbild också.
Tack så mycket för alla era insiktsfulla svar! Jag uppskattar er hjälp väldigt mycket.
Det är alltså två val jag har. Montera stickproppar på pumparna eller köpa en manuell reservkraftsomkopplare (eller GK100s lösning med kontaktor men jag väljer enkelheten med res.omkopplaren istället). Kostnaden för sladdställ samt uttag till pumparna gör att mellanskillnaden till en res.omkopplare inte är alltför stor. Lägg där till enkelheten i att ansluta elverket till ett intag och koppla om till reservkraft så väger det över till reservkraftsomkopplarens fördel i mina ögon.
Hittade denna Kraus & Naimer till ett okey pris.
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...kopplare-3-polig-for-normcentral-25-a-3095836
Jag kan inte hitta någon 2 polig res.omkopplare till bra pris på svenska marknaden annat än på Amazon. Men jag är rädd att den snarare är märkt med Chinese Export snarare än Conformité Européenne...
https://www.amazon.se/Automatisk-öv...-kraftgenerator-omkopplare/dp/B07WF6DQ1D?th=1
På eldistributörens hemsida hittade jag denna information:
Det är alltså två val jag har. Montera stickproppar på pumparna eller köpa en manuell reservkraftsomkopplare (eller GK100s lösning med kontaktor men jag väljer enkelheten med res.omkopplaren istället). Kostnaden för sladdställ samt uttag till pumparna gör att mellanskillnaden till en res.omkopplare inte är alltför stor. Lägg där till enkelheten i att ansluta elverket till ett intag och koppla om till reservkraft så väger det över till reservkraftsomkopplarens fördel i mina ögon.
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...kopplare-3-polig-for-normcentral-25-a-3095836
Jag kan inte hitta någon 2 polig res.omkopplare till bra pris på svenska marknaden annat än på Amazon. Men jag är rädd att den snarare är märkt med Chinese Export snarare än Conformité Européenne...
https://www.amazon.se/Automatisk-öv...-kraftgenerator-omkopplare/dp/B07WF6DQ1D?th=1
Det ser inte ut som att någon anmälan behöver göras i alla fall. Däremot dök kravet av extra jordtag upp igen! Jag mejlade distributören för att se vad dom har att säga om jordtaget i just det här fallet. Hoppas få svar under veckan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
De ställer ett krav som de inte kräver att få verifierat. Inte för att det är oviktigt, men om du bara ser till att installera den där JFBn, då är inte det faktiska behovet av jordtagets övergångsresistans speciellt högt (dvs låg resistans). 100 ohm är ett gammalt mått de slänger ur sig som de anser duger i anläggningar utan JFB.
Det kostar ganska mycket att få övergångsresistansen uppmätt så det minsta du ska göra är att dunka ned det medföljande jordspettet. Tillverkaren av jordspettet har ingenting att tillföra i frågan. Det är ditt ansvar att din jordmån är lämplig för det lilla spett som följer med. Kan du hitta någon annan byggnadskonstruktion som kan utgöra jordtaget är det bättre, t.ex foderröret till ett djupvattenhål.
Jordtaget kan anslutas till elverkets jordskruv fast endast om anläggningen matas med TN-S, vilket du gör i ditt fall. Om du ordnar det mer permanent jordtag så bör det hellre anslutas efter intaget, i den fasta anläggningen.
Det kostar ganska mycket att få övergångsresistansen uppmätt så det minsta du ska göra är att dunka ned det medföljande jordspettet. Tillverkaren av jordspettet har ingenting att tillföra i frågan. Det är ditt ansvar att din jordmån är lämplig för det lilla spett som följer med. Kan du hitta någon annan byggnadskonstruktion som kan utgöra jordtaget är det bättre, t.ex foderröret till ett djupvattenhål.
Jordtaget kan anslutas till elverkets jordskruv fast endast om anläggningen matas med TN-S, vilket du gör i ditt fall. Om du ordnar det mer permanent jordtag så bör det hellre anslutas efter intaget, i den fasta anläggningen.
Håll dig till K&N omkopplare det är ett av de bästa fabrikaten. Och sök inte efter andra poltal välj trepolig det är ju inget problem om man har utrymmet.M_Back skrev:
Tack så mycket för alla era insiktsfulla svar! Jag uppskattar er hjälp väldigt mycket.
[länk]
[länk]
Det ser inte ut som att någon anmälan behöver göras i alla fall. Däremot dök kravet av extra jordtag upp igen! Jag mejlade distributören för att se vad dom har att säga om jordtaget i just det här fallet. Hoppas få svar under veckan.
Sen kanske du missuppfattat kontaktorlösningen den är allra enklast i fall som ditt och lägst pris också. Men med omkopplaren du hittat där blir det bra och kanske du bygger ut på sikt och den kommer till pass fullt ut.
Är det alltid garanterat att en sådan kontaktor är "break before make", dvs att alla kontakter är öppna samtidigt under en kort tid?GK100 skrev:
Om reservkraftverket har en jordfelsbrytare så tror jag att en av reservkraftsomkopplarens poler måste användas för nollan. Annars förstår jag inte riktigt hur man ska koppla om man vill att reservkraftverket är jordat med jordtag eller på annat sätt. Har man ett trefas reservkraftverk med JFB behöver man då en fyrpolig omkopplare, eller tänker jag fel?
Ja det är det om man inte får tag på någon fuskvariant med rätt märkning och som inte uppfyller normkraven. Men det är ju enkelt att undvika tydliga avarter.B b_hasse skrev:
Du tänker helt rätt när det gäller aggregat med inbyggt jordfelsskydd och brytning av nollan. I fall likt TS med omkoppling ute i en gruppledning blir det ju helt naturligt och bra med TNS tänket. Vid lite större aggregat och inmatning som ersätter nätmatningen helt får man se upp och tänka efter lite beroende på utförande av både reservkraften och anläggningen med TNC och TNS i olika kombinationer.B b_hasse skrev:Om reservkraftverket har en jordfelsbrytare så tror jag att en av reservkraftsomkopplarens poler måste användas för nollan. Annars förstår jag inte riktigt hur man ska koppla om man vill att reservkraftverket är jordat med jordtag eller på annat sätt. Har man ett trefas reservkraftverk med JFB behöver man då en fyrpolig omkopplare, eller tänker jag fel?
Jag antar att den 3-poliga som TS tänker använda bryter alla polerna ungefär samtidigt, så att den under kort tid kan ha fasen ansluten, men inte nollan. Detta bör inte spela någon roll i TS fall med en fas, men om man har mer än en fas tror jag att man absolut ska använda en omkopplare med markerad 'N' som garanterat bryter sist och sluter först.GK100 skrev:
Du tänker helt rätt när det gäller aggregat med inbyggt jordfelsskydd och brytning av nollan. I fall likt TS med omkoppling ute i en gruppledning blir det ju helt naturligt och bra med TNS tänket. Vid lite större aggregat och inmatning som ersätter nätmatningen helt får man se upp och tänka efter lite beroende på utförande av både reservkraften och anläggningen med TNC och TNS i olika kombinationer.
I fallet med manuella RK-omkopplare finns inte det problemet de är treläges med ett 0-läge mellan de två valen. Och de bryts/sluts samtidigt med bra precision och hög säkerhet via konstruktionen med nockar. Ibland är polen markerad N utförd med sen brytning tidig slutning som du skriver och då givetvis ännu bättre.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Men för 1fas och nolla... Funkar sådana här?
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=388660&category_id=1916
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=388660&category_id=1916
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg