Hej!
Går det att säga rent visuellt om detta är 1rör eller 2rörs element/system?
Har 5 såna här element som fungerar felfritt, och ett annat typ av element i en tillbyggnad från 2018, alltså ett nyare element som det även sitter ett 2rörskoppel på (detta elementet tar väääldigt lång tid att bli varmt)

Summering:
Bild 1 - Har 5st såna här element, fungerar felfritt.
Bild 2 - mitt "problemelement" som det sitter ett 2rörs koppel på.

2.
En vit väggmonterad radiator med anslutande rör, placerad ovanför ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1.
Radiator monterad mot vit vägg, rör anslutna nertill, träbeklädd golv, del av skrivbord synligt till vänster.
Skapa konto

Nej, det går inte att säga utifrån bilderna.

Rörsystem med ventiler under golv, inkl. isolering och sediment. Inkluderad bild visar radiatoranslutning med två ventiler ovan golvnivå.
Skapa konto

Såhär kan det se ut under golvet.

Om du stänger radiatorventilen och samtidigt matar ut hög framledningstemperatur så kan man eventuellt efter någon timme känna nere vid golvet på framledningen till radiatorn om röret är varmt eller kallt, är det varmt så är det enrörssystem med bypass i golvet.

Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det går inte att säga utifrån bilderna.

[bild]
Såhär kan det se ut under golvet.

Om du stänger radiatorventilen och samtidigt matar ut hög framledningstemperatur så kan man eventuellt efter någon timme känna nere vid golvet på framledningen till radiatorn om röret är varmt eller kallt, är det varmt så är det enrörssystem med bypass i golvet.
Okej tack!
Är klurigt detta, har haft olika rörmokare på plats för att reda ut detta men alla säger olika.

Tryckte faktiskt upp framledningen för en stund sen så nu får jag väl vänta och se.
Är det själva "strålningsvärmen" jag isåfall kommer känna på tilloppet?

Nej, inte strålningsvärme utan värmeledning.

Om du tex håller en sked i varmt vatten så kommer skeden skaft bli varmt efter ett tag.

Demmpa Demmpa skrev:
Nej, inte strålningsvärme utan värmeledning.

Om du tex håller en sked i varmt vatten så kommer skeden skaft bli varmt efter ett tag.
Precis det jag menade, använde fel ord bara :)

Har du några andra tips och tricks för att identifiera vad för rörsystem man har?

Har vart i kontakt med kommunen jag bor i och bett om alla ritningar som finns men det finns tyvärr inga vvs ritningar.

En del tyder på att det är 2rörs för jag kan stänga vilket element jag vill, och ändå få värme i resterande element

P
Vad är felet med "problemelementet?"

P.Öberg skrev:
Vad är felet med "problemelementet?"
Problemet är att det tar väldigt lång tid att bli varmt.
Tilloppet blir varmt ganska snabbt men det är precis som att jag har sjukt dåligt flöde genom just detta element.
Alla andra element blir varma mer eller mindre direkt så fort bv-pumpen jobbar (cirkpumpen är inställd numera på att jobba på 100% konstant.)

Jag har bara problem med detta elementet, där det sitter ett 2rörs koppel på, ska bifoga en closeup på kopplet.
Har ett liknande element&koppel i helt andra sidan huset där det också sitter ett radiatorkoppel på, men det kopplet är ett 1rörs-koppel.

Closeup på ett metalliskt två-rörs radiatorkoppel anslutet till ett element, med kopplingar till både tillopp och retur.
Skapa konto

Bilden är på koppel som sitter på elementet som tar lång tid på sig att bli varmt.
Har experimenterat med att strypa några element åt gången, och ja då märker man nog skillnad, men det är väldigt lite.

Killen som installerat detta (2018, vi köpte huset mars 2025) har vart här och kollat, och säger att problemet kan inte ligga i kopplet, då "vi vill ju ha upp allt vatten i radiatorn". Det argumentet köper jag.

Har en vän som jobbar med vvs, han och hans kollegor påstår att problemet ligger här, att det behöver bytas ut till ett 1rörskoppel, de sa något i stil med "med det nuvarande radiatorkopplet så jobbar flödena mot varandra och gör att cirkulationen blir kass"

Blev en j*vla klump med text, men jag hoppas det va till någon nytta.

Edit: Ja, jag har luftat hela systemet flera gånger om, får inte ut någon luft.
Expansionskärlet har vi relativt nyligen bytt, även blivit kontrollerat igår så förtryck och allt vad det heter är som det ska vara.

Ett annat symptom jag har är att säkerhetsventilen droppar, även efter att vi bytte ut denna mot en ny för ca 2 veckor sen.

• Gilla
Anonymiserad 382478
  • Laddar…
tomtstrahle tomtstrahle skrev:
jag kan stänga vilket element jag vill, och ändå få värme i resterande element
Det kan du göra på både enrörssystem och tvårörssystem.

I ett enrörsystem så är det en bypass/strypning, antingen internt i radiatorkopplet eller externt (tex i golvet), som gör att vattnet passerar fastän ventilen till radiatorn är stängd, samt gör att bara en viss del av vattenflödet passerar igenom radiatorn om ventilen är fullt öppen.
Schematisk bild av ett enrörssystem för uppvärmning med radiatorer och temperaturskillnader, visar flödesväg och bypass-funktion vid temperaturnivåer.
Skapa konto

Här är en schematisk bild på hur enrörsystem fungerar.

Schematisk bild av ett tvårörssystem med fyra radiatorer, visande rörledningarnas koppling.
Här är schematisk bild på tvårörsystem.

Tilloppet blir varmt ganska snabbt men det är precis som att jag har sjukt dåligt flöde genom just detta element.
Kan bero på att fasta strypningen i bypassen är trasig så att större flöde går genom bypassen än beräknat.

Bilden är på koppel som sitter på elementet som tar lång tid på sig att bli varmt.
Har experimenterat med att strypa några element åt gången, och ja då märker man nog skillnad, men det är väldigt lite.
Ser ut som att det sitter T-koppling precis under kopplet.
Vart går det röret?

Kan vara där felet/problemet är, att det beräknade delflödet går till två radiatorer istället för en.

Har en vän som jobbar med vvs, han och hans kollegor påstår att problemet ligger här, att det behöver bytas ut till ett 1rörskoppel, de sa något i stil med "med det nuvarande radiatorkopplet så jobbar flödena mot varandra och gör att cirkulationen blir kass"
Sitter det ett tvårörskoppel på en enrörsslinga (med intern bypass i kopplet) så blir hela slingan kall när man stänger ventilen på tvårörskopplet/radiatorn.

Har ett liknande element&koppel i helt andra sidan huset där det också sitter ett radiatorkoppel på, men det kopplet är ett 1rörs-koppel.
Det kan bero på att det inte finns någon extern bypass/strypning vid den radiatorn, eller så har man satt fel koppel samt stängt bypassen i enrörskopplet.

• Gilla
Anonymiserad 382478
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det kan du göra på både enrörssystem och tvårörssystem.

I ett enrörsystem så är det en bypass/strypning, antingen internt i radiatorkopplet eller externt (tex i golvet), som gör att vattnet passerar fastän ventilen till radiatorn är stängd, samt gör att bara en viss del av vattenflödet passerar igenom radiatorn om ventilen är fullt öppen.
[bild]
Här är en schematisk bild på hur enrörsystem fungerar.

[bild]
Här är schematisk bild på tvårörsystem.
Tack!
Då bör det verkligen vara ett 1rörsystem jag har. Nu när jag tryckt upp framledningen och stängt ALLA element, så känner jag en väldigt tydlig värme både på tillopp och retur, även fast allting är stängt.
Har jag förstått det rätt då?

Dock känner jag inte någon värme på varken tillopp eller retur på mitt "problemelement"
Och jag antar det inte är så vanligt att man blandar både 1 och 2rörssystem i en enplansvilla på 145kvm?

Demmpa Demmpa skrev:
Kan bero på att fasta strypningen i bypassen är trasig så att större flöde går genom bypassen än beräknat.
Så då är det bara att ta fram den stora mejseln och gräva sig ner för att felsöka vidare där?
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut som att det sitter T-koppling precis under kopplet.
Vart går det röret?
Det går ut på andra sidan väggen till ett liknande element som är ca 50% mindre.
Har gissat lite att det också kan vara en del av problemet, brukar dock nästan alltid ha det elementet helt stängt.
Demmpa Demmpa skrev:
Sitter det ett tvårörskoppel på en enrörsslinga (med intern bypass i kopplet) så blir hela slingan kall när man stänger ventilen på tvårörskopplet/radiatorn.
Menar du när man skruvar in skruven i själva kopplet? Med inseks?
Den är fullt öppen.
Demmpa Demmpa skrev:
Det kan bero på att det inte finns någon extern bypass/strypning vid den radiatorn, eller så har man satt fel koppel samt stängt bypassen i enrörskopplet.
Ska tilläggas att detta element med enrörskoppel fungerar helt galant.
Endast problem med elementet/n med 2rörskoppel.

Så då är det bara att ta fram den stora mejseln och gräva sig ner för att felsöka vidare där?
Köp/låna/hyr en värmekamera och följ rören med den. Rita in hur alla rören går. Därefter fundera på nästa steg.

Det går ut på andra sidan väggen till ett liknande element som är ca 50% mindre.
Har gissat lite att det också kan vara en del av problemet, brukar dock nästan alltid ha det elementet helt stängt.
Är det enrörskoppel eller tvårörskoppel till den radiatorn?

Menar du när man skruvar in skruven i själva kopplet? Med inseks?
Den är fullt öppen.
Ja, eller när man vrider ner termostaten/handvredet.

Demmpa Demmpa skrev:
Är det enrörskoppel eller tvårörskoppel till den radiatorn?
Där är det även ett tvårörskoppel.
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, eller när man vrider ner termostaten/handvredet.
Så här menar du att - Om jag stänger elementet som de sitter tvårörskoppel på, så kommer inget element att fungera i hela huset? Kan ju vara ett bra test att göra.

Så här menar du att - Om jag stänger elementet som de sitter tvårörskoppel på, så kommer inget element att fungera i hela huset? Kan ju vara ett bra test att göra.
Nja.
Är det en enrörsslinga där radiatorkopplet ska ha intern bypass/strypning och det monteras ett tvårörskoppel så blir hela slingan kall när man vrider ner termostaten på tvårörskopplet.

Är det en enrörsslinga där det är extern bypass/strypning och det monteras ett tvårörskoppel så fortsätter hela slingan att vara varm även när man vrider ner termostaten på tvårörskopplet.
På en enrörsslinga med extern bypass/strypning så ska radiatorerna kopplas som tvårörsystem.

Radiatorkoppel med inlopp och utlopp, termostat och isolerade rör, visar interna och externa strypningsmetoder i värmesystem.
Skapa konto

Denna har fast extern strypning/bypass.

En radiatoranslutning med tvårörskoppel och bypass-inställning monterad under ett element.
Skapa konto

Rörsystem med metallkopplingar för värmeslinga på trävägg.
Skapa konto

Denna har fast intern strypning i radiatorventilen.

Radiatorkoppel med termostatventil och röranslutningar, del av diskussion om enrörs- och tvårörssystem i ett vattenburet värmesystem.
Skapa konto

Denna kan vara tvårörskoppel, ettrörskoppel eller omställbart 1-/2-rörskoppel. Ettrörskopplet och omställbara kopplet vid ettrörsinställning har intern justerbar bypass.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.