Efter mycket velande så gick vi och införskaffade en ny ugn med pyrolys rengöring för att underlätta att ugnen blir skitig men eftersom ugnen har en max förbrukning på 3600W(antagligen vid pyrolys) och vi hade 10A säkring för den gamla så tog vi hit en elektriker som drog om till 2,5mm2 och bytte säkringen till 16A.
Jag var aldrig hemma när elektrikern var här och nu när jag kom hem så ser jag att det är draget 2,5mm2 till ugnen men kabeln som är ifrån fabrik är endast 1,5.
Borde den inte ha 2,5 precis som ifrån elcentralen?
Dessutom har elektrikern kopplat in kabeln med wago 222 kontakter och inte stickkontakten som följde med.
Enligt wago skall den klara 32A men jag tycker ändå att stickkontakten känns mer säker?

För de som inte förstår så är det 1,5mm2 på kabeln på ugnen fabriksmonterat.

tommib
Anslutningskablar får ha en klenare dimension, så 1,5kvmm i detta fall är ok. Den enda kopplingsklämma som är ok att använda i detta fall är just Wago222 men det är lite förvånande att han inte satte ett vägguttag med tanke på framtiden.

tommib
Däremot är det ju lämpligt, om än kanske inte ett strikt krav, att anslutningskabeln är dragavlastad i detta fall.

Flexslang med FK in i dosa, sen sitter förskruvning där gummikabeln är ansluten och sen täcklock på dosan.
1st spikklammer för att kabeln inte ska hänga och dingla.
Ok att göra eller bör jag ringa och skälla imorgon?
Stickkontakten kom löst på sidan av och det sitter såna rund klämmor på kabeln på ugnen, typ kabelsko modell.

Fast anslutet är minst lika säkert som stickpropp. Det är ju olika former av klämmor både i stickproppen och i uttaget, så det kan aldrig bli en säkrare anslutning med stickpropp. På din beskrivning tycker jag att allt verkar vara i sin ordning.

Anslutningskablar skall vara dragavlastade eftersom dom inte får klammas om man skall följa regelbolen.

tommib
Mitt kanske var pga att det rör sig om en ugn som troligen inte rör sig särskilt mycket och att anslutningskabeln döljs bakom. Annars ska en anslutningskabel naturligtvis dragavlastas.

En Schuko (dvs vanlig stickpropp) är för övrigt godkänd för max 16A så wago har faktiskt högre strömtålighet. Det spelar absolut ingen roll dock.

Jag hade personligen velat ha ett vägguttag eftersom den nuvarande inkopplingen gör att de enligt gällande lagstiftning måste ta dit en elektriker om du vill byta ugnen någon gång. Det är inget annat fel med den.

Egentligen tycker jag att det är rätt bra att ansluta inbyggnadsugnar fast eftersom schukouttag (främst av sämre kvalitet, men jag har varit med om det med Schneider också) inte klarar av 16 A långvarigt, märkningen till trots. Lite förrädiskt när det uttaget byggs in i träskåp.

När det gäller anslutningskabelns dimension så är det helt OK med 1,5 kvadrat. Dels får den bättre kylning än det som ligger i rör i väggen, dels är den tillräckligt kort för att inte äventyra säkringens utlösningsvillkor.

Jag skulle varit nöjd, åtminstone då om anslutningskabeln sitter dragavlastad i dosans förskruvning.

Har man plats. Då finns det bättre höglastkontakter än schucko. Det blå Cee donet med tre stift eller den "norska " spiskontakten med tre stift. Båda dom donen har bättre strömtålighet och än schucko mot långvarig höglast samt säkrare skyddsjordning med separat stift.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.