Hej,
Har ett förråd som från början värmdes med en elradiator 400v, förmodligen något över 1000w.

När vi flyttade för något år sedan så var förrådet ouppvärmd och elradiator var borta. Enda som fanns kvar bara några utstickande kablar från väggen.

Jag satt nu en 400v element på 500w på det stället där gamla satt.

Men förrådet har byggts om och har nu väggar som gör det till två olika utrymmen.

I det andra utrymmet har jag använt 240v oljeelement från vanlig vägguttaget men funderar på att göra ett avstick från 400v uttag i det uppvärmda utrymmet och installera ett 500-1000w element även i det ouppvärmda utrymmet för att inte belasta 240v uttag. Vi kör även värmefläkt (1000-1500w) till bilen på vintern så kanske onödigt att belasta 240v eluttag till max.

Jag funderar på att dra fram vp-rör från 400v befintlig uttag till ouppvärmt utrymme (16mm) som utanpåliggande installation och då är frågan behöver jag 1,5mm2 eller 2,5mm2 tråd/kabel?

Som regel vet jag att 1,5mm2 används till 10A och lägre men osäker hur det funkar om det är två faser (400v).
Säkringarna till det befintliga installationen är 2 x 6A.
Som sagt det kommer vara max 1000-1500W totalt för båda utrymmen på 400v gruppen.

Bästa svaret

Använd 1,5 mm2, det räcker och det räcker mer än väl.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
10 A är 10 A även vid 400 V, dvs ledningen blir inte mer belastad av 400 V om strömmen är densamma. Då du säger att ledningen är avsäkrad med 6 A så är det inga problem med 1.5 mm². Men om ledningen är tvåfasig och avsäkrad med 6 A så kan du inte ansluta två 400 V-element på 1000 W styck. Du behöver en fas till.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
10 A är 10 A även vid 400 V, dvs ledningen blir inte mer belastad av 400 V om strömmen är densamma. Då du säger att ledningen är avsäkrad med 6 A så är det inga problem med 1.5 mm². Men om ledningen är tvåfasig och avsäkrad med 6 A så kan du inte ansluta två 400 V-element på 1000 W styck. Du behöver en fas till.
Bra, tack! Det var det jag misstänkte men ändå var lite osäker.

Men varför skulle inte det funka med 2st 400v element på 1000w styck. Borde inte man kunna klara max 2400W totalt på 6A?

Det är bra att du räknar, det gjorde inte jag. Visst går det bra.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Föresten, jag blev lite nyfiken, hur funkar säkring när det inte finns någon nolla?
Som i mitt fall, det kommer ut två faser och en jord. Som jag vet så går ju säkringen när det kortsluter mellan fas och nolla. Kan det kortslutas mellan två faser?

Jodå, det gnistrar mer än kortslutning L - N. Så någon av dina två säkringar kommer att lösa, kanske båda.

Sedan kan du ju få kortslutning mellan L - PE också. Då löser endast en säkring, om du inte har en JFB som kanske löser före.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Faserna i det svenska trefassystemet är inbördes fasförskjutna 120 grader och mellan två olika faser är det 400V. Därmed kan man ta ut ström mellan två faser utan att någon nolla behöver vara inblandad. Tack vare den högre spänningen går det lägre ström i ledaren vid samma effektuttag jämfört med 230V. Spänningen mellan någon av de tre faserna och nollan är 230V. Det är fasledarna som säkras och löser vid överström, inte nollan.

Bild från Wikipedia:

Tre sinuskurvor som representerar faserna i ett trefassystem, fasförskjutna med 120 grader, där varje fas visas med olika färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Faserna i det svenska trefassystemet är inbördes fasförskjutna 120 grader och mellan två olika faser är det 400V. Därmed kan man ta ut ström mellan två faser utan att någon nolla behöver vara inblandad. Tack vare den högre spänningen går det lägre ström i ledaren vid samma effektuttag jämfört med 230V. Spänningen mellan någon av de tre faserna och nollan är 230V. Det är fasledarna som säkras och löser vid överström, inte nollan.

Bild från Wikipedia:

[bild]
Tack, bra förklarat.
När vi ändå fördjupar oss i det ämnet så undrar jag varför löser säkringen i en fas om det kortsluter med nolla, där blir det ju ingen överström?

MultiMan
Säkringen till fasen som kortsluter blir överbelastad vid kortslutning, oavsett om det sker mot nollan eller annan fas och därmed löser den ut.

Det går lika mycket ström tillbaka i nollan som går ut via fasen och det är så en jordfelsbrytare fungerar. Den mäter att lika mycket kommer tillbaka i nollan som skickades ut via fasledaren. Om inte, löser den ut.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Finessen med att mata med 400V är just att strömmen, altså amperen blir lägre. Då kan man ha klenare kabel.
Fartyg har inte sällan så högt som 500 eller 690 V för att kunna ha klenare kabel. Där är den enda nollan en som går på 2 ben. :-)

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
A
T tyomka skrev:
Tack, bra förklarat.
När vi ändå fördjupar oss i det ämnet så undrar jag varför löser säkringen i en fas om det kortsluter med nolla, där blir det ju ingen överström?
Med bara ledningarna och spänningskällan som motstånd blir strömmen väldigt hög.

På ett godtyckligt ställe i en bostad blir det då ofta några hundra ampere i kortslutningsström vid ett sådant fel.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Säkringen till fasen som kortsluter blir överbelastad vid kortslutning, oavsett om det sker mot nollan eller annan fas och därmed löser den ut.

Det går lika mycket ström tillbaka i nollan som går ut via fasen och det är så en jordfelsbrytare fungerar. Den mäter att lika mycket kommer tillbaka i nollan som skickades ut via fasledaren. Om inte, löser den ut.
I normalfallet löser en JFB ut vid kortslutning, eftersom man normalt kommer långt utanför dess arbetsområde och dess obalansmätningen fungerar inte längre.

Om JFB löst ut är också en bra ledtråd när en säkring går för att skilja på överbelastning eller kortslutning.

En en annan sak att tänka på är att om man inte har dvärgbrytare utan Diazed och kortsluter fas mot fas så går det samma ström genom båda säkringarna och om en av säkringarna inte gått har ofta dess säkringstråd blivit katastrofalt överhettad och klarar inte sin märkström längre, så man bör i dessa fall alltid byta båda.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Tack, bra förklarat.
När allt fungerar. Du har en apparat inkopplad som drar ström från fasen, returnerar den via nollan. Antag att apparaten har en resistans på 100 ohm. Enligt "ohms lag" (I = U/R), så går det då 2,3 A (U=230V). Det är detta som ger värme eller mekaniskt arbete beroende på vad det är för apparat. Effekten/arbetet blir 529W (P=UxI). Vid normal funktion kan vi ignorera att det även blir lite värme i ledningarna. Ledningarna har en resistans mellan elcentralen och din apparat i storleksordningen 0,1 - 0,2 ohm, typiskt.

Om det då blir kortslutning så är det inte längre 100 ohm mellan fas och nolla. Om det inte vore för resistansen i ledningarna så skulle det gå en oändligt stor ström i dina ledningar, I princip hela Sveriges elproduktion skulle passera genom just dina ledningar.

Men ledningarna begränsar strömmen, om vi tänker oss 0,1 ohm. Så blir det alltså 2300A. Ett kort ögonblick innan säkringen löser ut. Fullt så stor ström brukar det inte bli vid en kortslutning i en bostad. För du har ju även kanske 1000 m ledning i elnätet mellan tranformatorstationen och ditt hus. dessa ledningar är mycket grövre, så resistansen är låg, men längden gör att det ändå blir en skaplig resistans.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.