Jag tror inte att JFB har så stor betydelse, iom att det inte flyter ström genom skyddsjorden så blir den inte varm och plasten kommer att vara mer intakt på den. Ström kommer att flyta mellan faserna och mot nollan genom den kolande isoleringen och det reagerar inte JFB för. JFB ser detta fel som vilken belastning som helst. Om, mot förmodan, skyddsjordens isolering smälter så kommer en JFB att lösa ut men sannolikheten skulle vara 1% att det leder över mot skyddsjord.

Jag hoppas det inte breder ut sig någon övertro på JFB, den löser endast ut för jordfel. Jordfel är när strömmen slinker utanför de 3 faserna och nollan. Ström mellan faserna och nollan är belastningar som jfb tillåter.

Ett exempel ur mitt liv, en fönsterlampa under en filt (kan ha varit ett försök till koja) tog eld utan att JFB löste ut men vi hade en fungerande brandvarnare.

Prototypen

prototypen skrev:
Jag hoppas det inte breder ut sig någon övertro på JFB, den löser endast ut för jordfel. Jordfel är när strömmen slinker utanför de 3 faserna och nollan. Ström mellan faserna och nollan är belastningar som jfb tillåter.
Prototypen
Då fick man bekräftat, det som jag har grubblat på de senast dagarna.

Gjorde en "bloopers-grej" häromdagen.

Skulle koppla in en ny lampa i taket. Hittade en sladd med en redan monterad stickpropp. Tänkte då att jag skulle mäta om sladden nådde fram till lampan innan jag kopplade in sladden i armaturen. Utan att tänka mig för sticker jag in stickproppen i kontakten och.......svart. Glömde visst bort att stänga av strömen.

Efter lite bannande av mig själv över hur korkad man kan vara.. så går jag för att slå tillbaka vippan på jfb:n. Den hade dock inte utlöst, däremot hade proppen gått.

Trådarna var tvinnade runt varandra och det var tur att jag inte höll i sladden på fel ställe. Det blev kortslutning innan jag hann sträcka kabeln för att måtta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.