Nej, det är väl inte skog egentligen heller.
Snabbväxande Salix (Sälg) som skördas efter ett tre år och mals till flis.

En riktig vedeldare skall helst elda med björk!

http://www.svt.se/kultur/bok/popular-ved-bok-startar-eldig-debatt
http://www.bokus.com/bok/9789127133...stapling-och-torkning-och-vedeldningens-sjal/
https://folkesjel.wordpress.com/2012/10/01/menn-og-ved/
file.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har tyvärr inte läst boken själv.
Har fullt upp med att stå vid huggkubben och klyva :)

hsd
Nerre skrev:
Vilka fler fördelar finns det? :)

Vedeldning är inte underhållsfritt, det kräver stora lagrinsutrymmen, träd ska fällas och transporteras ut ur skogen (vad används för energi till det?), askan måste tas om hand, sotning behöver göras.
Ett vedskjul räcker långt å vilken fin träning (släng gymkortet), att transportera veden ur skogen räcker med en hästkraft och askan är utmärkt till rabatter och trädgårdsland :thumbup:

• Gilla
lbgu och 1 till
  • Laddar…
hsd
Nerre skrev:
Ja, just ja, återväxten är ett stort problem. Det var ju därför man "uppfann" det som kallas energiskog. Men jag tror inte att de som eldar med ved använder sig av ved från energiskog...
här i vårt avlånga land så avverkas mindre än vad återväxten ger
energiskog var mest ett försök till billig fjärrvärme, tyvärr så kör inte så många värmeverk med elproduktion vilket hade ökat effektiviteten betydligt

• Gilla
öringen
  • Laddar…
hsd skrev:
här i vårt avlånga land så avverkas mindre än vad återväxten ger
Det beror ju kanske på att det inte är så många som eldar med ved? Delar man upp skogsarealen med invånare och ser hur mycket av "sin" skog som de som eldar med ved förbrukar så ser siffrorna nog inte lika positiva ut. D.v.s. "skulle alla elda med ved skulle veden inte räcka".

Nerre skrev:
Det beror ju kanske på att det inte är så många som eldar med ved? Delar man upp skogsarealen med invånare och ser hur mycket av "sin" skog som de som eldar med ved förbrukar så ser siffrorna nog inte lika positiva ut. D.v.s. "skulle alla elda med ved skulle veden inte räcka".
Skulle du kunna prestera en sån kalkyl, så att även en slöare kniv kan förstå?

Krilleman
Medeltillväxten skog per år i sverige är ca 5m3/hektar och det finns ungefär 23milj hektar produktiv skogsmark. Så bara tillväxten borde väl vara ca 115milj m3sk/år.

Härligt lass, Krilleman_215!
Och det kostar väl knappt mer än ett årskort på gymet :)

Men det var ju inte du som nämnde "energiskog".

Krilleman
KnockOnWood skrev:
Men det var ju inte du som nämnde "energiskog".
Tillfällig skrivklåda kanske!? :wow:

Det är ju tyvärr inte vedeldarna själva som får i sig röken, det är grannarna!

Sfrepe skrev:
Det är ju tyvärr inte vedeldarna själva som får i sig röken, det är grannarna!
Du har aldrig eldat med ved märker jag. Som vedeldare kan jag lova dig att man får i sig en del rök. Både i pannrummet och från den egna skorstenen när vinden/vädret är på det humöret.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
GK100 skrev:
Skulle du kunna prestera en sån kalkyl, så att även en slöare kniv kan förstå?
Ja, om du talar om hur mycket ved per person och år som ett hushåll som eldar med ved gör av med så kan jag dela upp skogsarealen i Sverige på antalet invånare och se hur mycket vedeldande det räcker till.

Nu har ju öringen räknat ut att skogen producerar 115 miljoner kubikmeter ved per år (då antar vi att all skog bara används till ved, nåt virke eller pappersmassa kan vi inte använda). Sverige har 9,7 miljoner invånare. Det ger ungefär 12 kubik ved per person och år. Räcker det? (Tänk då på att då får vi lägga ner hela pappersindustrin och dessutom får vi bygga hus och möbler av stål, plast och betong eftersom vi inte får nåt virke från skogen.)

Redigerat:
Där har du fel ibgu, har eldat ved under hela min uppväxt, även kapat och klyvt ved, problemet är att allt för många är totalt odugliga på att elda, mosar pannan full och stänger draget, skulle till och med sjunka så långt som att bli miljöpartist om dom förbjöd vedeldning i tätbebyggt område

D09
:x :x :x :x :x

hsd
:wow:
Sfrepe skrev:
Där har du fel ibgu, har eldat ved under hela min uppväxt, även kapat och klyvt ved, problemet är att allt för många är totalt odugliga på att elda, mosar pannan full och stänger draget, skulle till och med sjunka så långt som att bli miljöpartist om dom förbjöd vedeldning i tätbebyggt område
:wow:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.