1 109 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
100v mellan diskmaskin och diskho
Hej, har precis köpt ny diskmaskin som jag fick en stöt av när jag tog på fronten och diskhon samtidigt, vad kan det bero på? Mätte upp ca 118v mellan front och diskho.
Jag har 235v mellan fas och jord i vägguttaget till diskmaskinen.
Läste något om dålig eller ingen jord till diskho och vattenledningar.
Bor i ett 30tals hus så det är gamla kopparledningar till vattnet.
Tacksam för svar!
Mvh
Jag har 235v mellan fas och jord i vägguttaget till diskmaskinen.
Läste något om dålig eller ingen jord till diskho och vattenledningar.
Bor i ett 30tals hus så det är gamla kopparledningar till vattnet.
Tacksam för svar!
Mvh
Vad mäter du mellan diskho och jord i diskmaskinens uttag (utan inkopplad diskmaskin)?
Vad mäter du mellan nolla och jord i diskmaskinens uttag?
Om du vänder stickproppen till diskmaskinen 180 grader, får du samma spänning mellan diskho och diskmaskinens front?
Vad mäter du mellan nolla och jord i diskmaskinens uttag?
Om du vänder stickproppen till diskmaskinen 180 grader, får du samma spänning mellan diskho och diskmaskinens front?
Moderator
· Stockholm
· 57 727 inlägg
Jag skulle i första hand undersöka om diskmaskinen har skyddsjord. Uttaget du har kopplat in den i. är det jordat, och är jorden verkligen kopplad hela vägen till centralen.
I diskmaskinen finns avstörningsfilter som skall hindra att radiostörningar från elmotorn och elektronik i maskinen skall "läcka" ut till näötkabeln, som kan fungera som en bra sändarantenn för störningarna.
Avstöningsfilter innehåller kondensatorer som korstluter höga frekvenser (radiostörningar) mot jord, men kondenstaorn släpper även igenom enstaka mikroampere på lägre frekvenser. Det kan kännas om man tar i den jordade kåpan på maskinen, om den i sin tur inte är kopplad till skyddsjord.
Detta är ett relativt vanligt beteende, men det kan givetvis även vara ett allvarligare farligt fel. och om min teori är rätt så är det allvalrigt att skyddsjorden inte är inkopplad. Dert blir farligt om maskinen får ett isolationsfel.
I diskmaskinen finns avstörningsfilter som skall hindra att radiostörningar från elmotorn och elektronik i maskinen skall "läcka" ut till näötkabeln, som kan fungera som en bra sändarantenn för störningarna.
Avstöningsfilter innehåller kondensatorer som korstluter höga frekvenser (radiostörningar) mot jord, men kondenstaorn släpper även igenom enstaka mikroampere på lägre frekvenser. Det kan kännas om man tar i den jordade kåpan på maskinen, om den i sin tur inte är kopplad till skyddsjord.
Detta är ett relativt vanligt beteende, men det kan givetvis även vara ett allvarligare farligt fel. och om min teori är rätt så är det allvalrigt att skyddsjorden inte är inkopplad. Dert blir farligt om maskinen får ett isolationsfel.
Mellan diskho och jord är det 0vD Dilato skrev:
mellan nolla och jord är det 0v
Provade vända stickproppen men fortf 110-120v🤔 har 20v mellan DM-front och ugnsfront. Får ta hit en elektriker, som vet hur man felsöker😊
Tack för svar! Uttaget är jordat och får ca 235v när jag mäter mellan fas och jord och fas nolla. 0v mellan nolla och jord. Ska ta hit en elektriker som kan titta på det👍H hempularen skrev:Jag skulle i första hand undersöka om diskmaskinen har skyddsjord. Uttaget du har kopplat in den i. är det jordat, och är jorden verkligen kopplad hela vägen till centralen.
Bara för att dubbelkolla.R robinnn skrev:
Du mätte alltså mot det aktuella uttagets jordbleck?
Har du jordfelsbrytare i gruppcentralen (som täcker aktuella uttaget)?
Om ja, prova att slå ifrån jordfelsbrytaren och kontinutetsmät mellan jord & nolla I aktuella uttaget.
Symptomen verkar vara typiskt att diskmaskinen är kopplad till ett ojordat uttag, eller att jorden inte är inkopplad i uttaget ifråga.
Märkligt då med det du skriver i inlägg #5.
Själv skulle jag börja med att mäta med min fluke T150, och trycka in knapparna som lastar mätningen med ca 5kohm, vilket minskar risken betydligt för att man mäter fel p.g.a. någon mycket svag krypström.
Vad jag skulle göra sen vet jag inte så väldans säkert.
Jo, jag skulle dra en skarvsladd från något helt annat jordat uttag (som sitter på en annan säkringsgrupp) och mäta mot jordstiftet i skarvsladden mot:
* diskbänken
* diskmaskinens hölje
* diskmaskinens uttags jordstift.
(och börja med den mätning du beskrev i #5 på detta uttag, för att minska risken att även det är felkopplat osv)
Märkligt då med det du skriver i inlägg #5.
Själv skulle jag börja med att mäta med min fluke T150, och trycka in knapparna som lastar mätningen med ca 5kohm, vilket minskar risken betydligt för att man mäter fel p.g.a. någon mycket svag krypström.
Vad jag skulle göra sen vet jag inte så väldans säkert.
Jo, jag skulle dra en skarvsladd från något helt annat jordat uttag (som sitter på en annan säkringsgrupp) och mäta mot jordstiftet i skarvsladden mot:
* diskbänken
* diskmaskinens hölje
* diskmaskinens uttags jordstift.
(och börja med den mätning du beskrev i #5 på detta uttag, för att minska risken att även det är felkopplat osv)
Klicka här för att svara