Ja.

Efter att länge ha letat en kåk till vettigt pris i hemtrakten så fick jag nys om en kåk ryktesvägen via en släkting. Sagt och gjort åkte jag och kollade, och blev fast. Någonting som talade till mig, en aha-upplevelse. Sjönära tomt, 50 meter ner till vattnet. 2000 kvm tomt, samt en tomt till med på köpet som är lika stor men trädbevuxen.
Kåken är byggd 1968 på torpgrund, samt tillbyggd 1977, där platta gjordes.
2 öppenspisar samt en vedspis (bred murstock)
Full takhöjd i storstuga från 1968 samt övervåning i tillbyggnaden från 1977

Priset. Oslagbart. MEN... Det finns en del att göra. Mina tummar är inte monterade på fel ställe.

Fick en att-göra lista per omg.

Akut:
Trossbotten måste rivas och göras om pga golvet sviktar (torpargrund) Samtidigt gör jag en varmgrund istället.
Byta några syllar torpgrundsdelen
Dränering hela kåken
Utbyte av avloppsbrunn pga kommande brukandeförbud (har pratat med kommunen om detta ärendert)
Bör göras:
Golvvärme samtidigt som trossrenovering? Golvet är 35*160-200 (varierande bredd) solida furuplank som är ihopbyggt med kilar.
Riva ut ett par rum för att få större storstugeyta.
Badrumsrenovering/utökning. Nuvarande fungerar men är litet.
Köksrenovering. Fungerar, men slitet. Blir att hålla kik på blocket, säljs bra kök för lite och ingenting.
Ny målarfärg utvändigt.

Bilder kommer någon dag framöver ids inte lägga ut nu.

Såg en annons på Blocket för ett tag sen, det var ett hus man ville hyra ut under en längre tid, minst 3 år "Uthyres till händig" stod det i annonsen.

Det slående var att detta hus hade typ samma Akut att göra lista som du beskriver med 50 meter till vattnet.

Så jag måste undra om ditt hus ligger i Haninge söder om Stockholm ??

D
Låter som ett fint objekt med marken och närheten till vattnet. Har lite på skoj kollat efter något kul renoverings projekt med fint läge. Men måste få klart nuvarande lägenheten först. Hoppas det går bra för dig

Rikard Gjersvold skrev:
Såg en annons på Blocket för ett tag sen, det var ett hus man ville hyra ut under en längre tid, minst 3 år "Uthyres till händig" stod det i annonsen.

Det slående var att detta hus hade typ samma Akut att göra lista som du beskriver med 50 meter till vattnet.

Så jag måste undra om ditt hus ligger i Haninge söder om Stockholm ??
Nopes, så långt söderut skulle jag inte få för mig att flytta ;) Detta är 2,5 mil utanför Umeå stad, ligger invid Tavelsjön. Huspriserna häromkringens brukar ligga på c:a 2 miljoner. Läget spelar ingen roll f.ö., Jag gav inte så mycket ;)

Kommer en utlovad bildbomb

Entré
j63gg3.jpg

Mot sjön
4h86s4.jpg

Förråd/Vedbod
2u6kaia.jpg

Storstugan med 2 av eldstäderna, varav den ena med Oscar-kassett
ilfwv8.jpg

Några smårum, dessa skall bort och öppnas upp helt mot storstuga
2yoyfbk.jpg

Likadant här, väggen skall bort och bäras av med en timmerstock
2w2k16u.jpg

Kök med tillhörande vedspis, tyvärr utan vattenmantling.
2hezqyv.jpg

Allrum i tillbyggnadsdelen
2md3ply.jpg

Sovrum i samma del
5d6lo4.jpg

Likaså badrum
331ne3o.jpg
29cbcyu.jpg

Brädgolvet i storstugan, kommer att slipas, vitlutas och vaxoljas efter grundrenovering.
21cwe9.jpg

En stycke ledsen trossbotten
2h34e43.jpg

Redigerat:
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Daniel_82 skrev:
Låter som ett fint objekt med marken och närheten till vattnet. Har lite på skoj kollat efter något kul renoverings projekt med fint läge. Men måste få klart nuvarande lägenheten först. Hoppas det går bra för dig
Jo det är ett bra objekt med enorm potential.

Har dessutom ett servitut från 196x, utan utgångsdatum, med rätt att nyttja strandremsan som ligger på en jordbruksfastighet.

Kommer att ha byggnadsvårdstänk när jag renoverar, trots att det bara är 50 år sedan de första ritningarna upprättades

Redigerat:
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Tavelsjö är väldigt fint. Bra fiske i sjön också har jag för mig, tror gäddrekordet ligger på 16+. Jag vet lite hantverkare med byggnadsvårds fokus runt dina trakter om du är intresserad av tips.

Spännande objekt. Hoppas det blir en lång och bildrik projekttråd av det här :)

• Gilla
lobbin
  • Laddar…
Vill absolut inte vara negativ, men se upp så det inte är hussvamp som slagit sig fast i trossbotten.. Kan vara en riktig pina att bli av med.

• Gilla
abbe_
  • Laddar…
Facket: Ang hussvamp tror jag inte att det är ngn större fara. Rev plankgolvet idag och det jag fick fram av underliggande tross såg inte svampangripet ut, bara murket pga för hög fukthalt. Men det kommer att bli åtgärd på med varmgrund istället. All tross kommer att eldas upp ute på gården. Isoleringen åker ner i kubikssäck.

Och för den delen jävlar vilket gediget golv som låg, 35mm golven kan slänga sig i väggen HÄR snackar vi REJÄLA doningar. Lagt i ett annat hus första ggn år 1847, sedan flyttades det golvet till min kåk och lades 1968, men gjoprdes om 1972 pga en svacka där det nu var skjutet. Var en hel tidning under golvet som skvallrade om omläggningen, samt skrivet med blyerts på undersidan av en annan planka om tidigare läggning. Golvet var kilat med handsnidade pluggar i ordentlig dimension.

Tog c:a 3 timmar att riva upp hela storstugegolvet. golvplanken ligger så klart kvar inomhus i stugvärmen. Har en nyinstallerad luftvärmepump som sköter uppvärmningen nu (tur man jobbar som kylmontör till vardags)

Denna installationen är bara högst provisorisk, kommer att flyttas på när det är färdigrivet inomhus till ett bättre ställe.
Daikin Caldo X35. Levererar 3.8kw värme vid -20 grader utomhustemp. Grymt bra.
xsshs.jpg

Nästan allt golv borta
261ztbp.jpg

Ordentligt tjocka plank
2w4xkc4.jpg

Trossen, bra murket, tog upp detta hål med ingen kraft alls
2irkco2.jpg

Historiens vingslag :)
2s0e8fq.jpg

• Gilla
Facket
  • Laddar…
Det ska bli kul att följa :)

Rev ut trossen i storstugan i dag. Fy fan för gammal glasisolering. En av bärlinorna sparkade jag av med ingen kraft alls. Samtlig syll är genomrutten, husets tyngd ligger i princip på tvärgående regling. Inser att kök och smårum måste rivas ut också. Eldstäderna hänger på ett par reglingar och är inte gjutna mot backen. I grunden huserar x ton matjord tillsammans med lite vitludd (myceler från röten) på bärlinorna.

I detta läget känns det mest vaket att gjuta sula? Nu när allt kommer att rivas upp.

Detta hästjobb är i alla fall något jag kommer att ta in expertisen för så att det inte blir fel.

Hur hade ni gjort?

1215ru9.jpg

Redigerat:
byggolle skrev:
Tavelsjö är väldigt fint. Bra fiske i sjön också har jag för mig, tror gäddrekordet ligger på 16+. Jag vet lite hantverkare med byggnadsvårds fokus runt dina trakter om du är intresserad av tips.
Tar gärna emot de tipsen.

Kan inte komma med tips, men jag önskar dig lycka till. Ska bli kul att följa. Hoppas du fortsätter uppdatera tråden.

Kolla PM för hantverkartipsen. För gäddfisket tipsar jag om draget rapala original 18cm blå den är det gäddgaranti på.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
byggolle skrev:
Kolla PM för hantverkartipsen. För gäddfisket tipsar jag om draget rapala original 18cm blå den är det gäddgaranti på.
Tack för tipsen. :)

Lär få stämpa upp bägge eldstäderna i storstugan innan bärlinor och regling kapas bort då dom hänger fritt i luften utan dylikt dravel. ;)
Tur farsan har en del skorstenspiperester liggandes hemma i garaget, som jag kan stämpa upp dom med. Givetvis med tryckavlastning på en större yta, vedspisen blir lösryckt med pluggat hål tills allt är klart, det uthänget kommer att gjutas nytt då köket även får en remake i samma veva

• Gilla
Tiwatz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.