Sådär ja, då var plattan gjuten. Se så snygg den blev.
(känner mig som värsta betongaren :cool: )
Som tur var hade jag hjälp av Robert-san01 + en bekant till honom som hade varit med vid gjutning tidigare, det höll borta den värsta "gjut-frossan" (fast jag slet bort det sista fogskummet när betongbilen backade upp :O )

• IMG_1010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser helt ok ut.

Mikael_L
Ser bra ut.
Den är väl inte glättad?, men då du ska ha klinker spelar det ingen större roll.

Nä, på bilderna hade jag vattnat plattan för första gången. Jag fick däremot in fint flyt i slodandet, den sög liksom fast i betongen och sedan gungade jag den med små rörelser hela vägen. Betongen var riktigt fin & lättflytande, så jag tror att jag kan skippa glättningen. Jag kapade några ojämnheter med en rivplatta.

Då var det bara att vattna och vänta... Kollade in min platta i morse och fick dra på lite till med vattenspridaren. Inga sprickor än så länge. :)

Bra, inga sprickor här heller vad jag kunde se. Plattan var dock avsevärt ljusare klockan 7 i morse när jag vattnade på den, då hade den varit utan vatten sedan halv tolv igår natt. Ytan var fortfarande fuktig iaf.

Passade på att mäta upp fördjupningen som blev närmast huset när jag slodade igår och det rörde sig om 1-1,5cm djupt på en knapp kvadratmeter. Frågan är om det går att lösa med kakelfixet eller om jag bör flytspackla upp det?

Redigerat:
Låter som det funkar!

Jag hade på vattnet över natten med lite stril. Det ligger lite sol på delar av min på dagen så jag tänkte låta den vara mer eller mindre vattendränkt över dagen.

Det låter vettigt, min platta är iaf skyddad från sol fram till eftermiddagen.

F
Vattna och sen på med en presenning eller nåt annat plastigt så att inte allt vatten dunstar bort så klarar det sig länge.

Jo det borde jag kanske göra, det blir ju inte direkt svalare...

Då har jag börjat med stommen. Syllen är på plats och nästan alla reglarna också.

Blev lite extra meck då jag har befintliga byggnaders paneler att ta hänsyn till så det stämmer med de nya väggarna.

Spikpistolen är ett fantastiskt hjälpmedel när man är ensam som bygger! Utan den hade jag nog valt att skruva det mesta då det är nästan omöjligt att hålla planka, spik och sedan försöka slå i spiken (för en amatör som jag iaf).

Mikael_L
Glöm inte att du måste köpa några bra enhandstvingar. :cool:

(Bra = bra klämkraft = ej Best tools - Jula's eget fabr och liknande)

Enhandstvingar är, snudd på, ensamsnickarens bästa vän ;)
Ångrar inte köpet mina Quickgrip XP, dom är välanvända.

Mikael_L
Jag har tyvärr snålat. :S
Jag har hoppat en del tvingar som jag redan i affären konstaterat inte drar åt tillräckligt (jag brukar klämma tvingen runt det lackade metallstativet i butiksinredningen och sen kolla om det är lätt att dra loss tvingen). Här har en massa billiga tvingar från Jula, Ö&B, Rusta osv direkt gallrats ut.

Biltemas blåa nyper faktiskt ganska OK, men plasten i handtaget går av så fort man tar i, det behövs inget tvåhandsgrepp eller så. Så alla mina Biltema-tvingar är numera trasiga.
Men från biltema köpte jag, medan de fanns, två st Bessey-kopior helt i metall, dom går nog inte att dra sönder. Däremot kräver dom i princip två händer när man sätter dit dom, så det är väl fel att kalla dom enhandstvinar.

Från Jula köpte jag faktiskt två st som hade hygglig klämkraft och som höll länge, så ett tag trodde jag att dom skulle klara sig, men numera har även dessa spruckit i plasten på olika ställen.
(Orange-svarta)

Det jag har kvar som faktiskt fortfarande fungerar är två st ljusblå/svarta tvingar från Lidl :x som både klämmer hyggligt och har hållit i en hård byggvardag hos en som vägrar betrakta verktyg som sköra saker man ska vara försiktig med eller vårda. ;)

Sen har jag några skruvtvingar som fungerar i alla väder, men inte heller är enhands på något vis.

Slutsatsen jag kan dra är att det hade varit bättre att jag direkt köpt 4 st Bessey, Quickgrip, wolfcraft (eller vad som nu är bra) som hade hållt ihop och fungerat hela vägen istället för 12 st skräptvingar som ger upp allteftersom.

Har ett par liggande, får ta fram dem nu när det blir dags för spikläkt och liggande 45or. De är från Ge-kås så det blir intressant att se om de överlever halva bygget.

Idag blir det att köpa ankarmassa och lite gängstång att fästa syllen och Lecan med. Det och putsa Lecan blir kvällens projekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.