21 151 läst ·
92 svar
21k läst
92 svar
Telia
Sida 1 av 7
Mycket intressant och aktuell tråd! Kan även vara relevant att ange när inkopplingen skedde, åtminstone årtal.
15000:- för installation. Vi bygger i en mindre ort och jag får luftledning sista biten.
Det intressanta är hur de kom fram till summan 15000:-. Uppenbarligen är den på en höft. Först ska de fundera på priset i 2 månader. Sen är det två månaders leveranstid. Om det hade stämt hade inkopplingen blivit gjord i dagarna. Men det är först nu någon från Telia har varit och tittat på hur det verkligen ser ut där ledningen ska gå. Så jag undrar vad de baserar sitt pris på.
Det intressanta är hur de kom fram till summan 15000:-. Uppenbarligen är den på en höft. Först ska de fundera på priset i 2 månader. Sen är det två månaders leveranstid. Om det hade stämt hade inkopplingen blivit gjord i dagarna. Men det är först nu någon från Telia har varit och tittat på hur det verkligen ser ut där ledningen ska gå. Så jag undrar vad de baserar sitt pris på.
Samma här. Vanlig abonnemangsflytt. Vågar knappt skriva det utifall någon från Telia läser inlägget och inser sitt misstag. :fredwel skrev:
I juni betalade vi 900:- för inkoppling/abonnemangsflytt till vårt nybygge (villaområde med ca 12 redan färdiga hus) För 45 000(!!!) kan man ringa många samtal på mobilen istället 
I december 2005 betalade vi 900:- för flytt av abonnemang till nybyggt hus. Att det sen sket sig i och med att Telia "glömt" gräva ner kabel från stationen till tomten och inkopplingen blev 1 vecka försenad är en annan sak, men dom tog "generöst" bort första kvartalsavgiften för schabblet så totalt betalade vi ca: 550:- inkl.allt.
Telia kommer nästa vecka 14/12-06 och drar kabeln i dom redan nergrävda rören.
7000 ska dom ha. Ringde och frågade hur det kunde vara så dyrt. Dom påstår att det är lägsta taxan och att det inte går att få det billigar längre. Det skulle tydligen gälla sedan i somras.
7000 ska dom ha. Ringde och frågade hur det kunde vara så dyrt. Dom påstår att det är lägsta taxan och att det inte går att få det billigar längre. Det skulle tydligen gälla sedan i somras.
Fiber är ju helt ok, och med det priset. använd bredbandstelefoni typ Skype så kommer pengarna räcka länge.... 45.000: ????? Låter som rena El-inkopplingen eller vattenindragningen. 45.000:- ska ni ju inte gå med på.
Inkoppling sker på måndag hoppas jag men priset ska då bli 0:-
förutom själva avgiften för flytt av abonnemang
Det är fiber som vi då får
Största problemet är nu röstassistenten hos Telia man hamnar hos när man slår 90200, insåg snabbt att efter 3 misslyckanden får man knappa in sitt val istället :
Det är fiber som vi då får
Största problemet är nu röstassistenten hos Telia man hamnar hos när man slår 90200, insåg snabbt att efter 3 misslyckanden får man knappa in sitt val istället :
Fredrik,fredwel skrev:
Du får förklara det här med fiber och dess kostnad för mig. Du betalar alltså 700 kr för att få fiber (bredband) inkopplat hos dig. Vad är det sedan för abonemang på detta? Kostnaden, var det för att dra från närmaste station till huset, hur långt?
Berätta gärna lite mer.
/ Patrik.
Vi betalade bara vanlig abonnemangsflytt, men Telia svarade bara för dragning av kabel fram till teleskåpet som står strax utanför tomtgräns och själva inkopplingen. För dragningen på tomten använde vi oss av vår elektriker. Grundfirman skötte grävningen. Detta ingick i deras offerter, så några exakta priser på detta har jag inte. Så frågan är vad Telia har offererat. Enligt de uppgifter jag fick så tar de inget extra betalt för att dra fram till tomtgräns (eller var det till närmaste teleskåp?). Detta var hösten 2005. Gäller era offerter/fakturor dragning fram till tomtgräns eller dragning innanför tomtgräns eller både och? Ni borde inte vara tvunga att anlita Telia för att lägga ner kabeln. Det är ju för det mesta mer rationellt att använda elektriker och grävare som ändå är på plats.