15 501 läst ·
14 svar
16k läst
14 svar
Profilerade taklister och vinklar?
Ja, har du endast rätvinkliga hörn och platta tak så är det ganska lätt. Lägg till lite snedväggar med anslutning till ryggåstak och en kap/ger som endast har vinkling åt ett håll så blir det genast lite mer utmanande.... ;D
Ett knep är att alltid kapa rakt av och istället sätta klossar i hörnen. Lite fusk kanske, men det är faktiskt snyggt och en annorlunda lösning. Det finns profilerade klossar att köpa på vissa panel eller snickeri butiker.
Det bästa rådet jag kan ge om man ska kapa lister är att köpa eller låna en bra såg typ dewalt 700 serien. Då kan man lätt kapa av ytterligare en millimeter på listen om det skulle behövas. Detta är ett helv...te att göra annars.
Ett annat råd är att använda latex fog när man kapat för kort eller fel vinkel.
/CC
Det bästa rådet jag kan ge om man ska kapa lister är att köpa eller låna en bra såg typ dewalt 700 serien. Då kan man lätt kapa av ytterligare en millimeter på listen om det skulle behövas. Detta är ett helv...te att göra annars.
Ett annat råd är att använda latex fog när man kapat för kort eller fel vinkel.
/CC
Man kan också köpa rent guld och klä huset med. Det ligger i ungefär samma prisklass.Bob_the_builder skrev:
[/quote]
Hur löser det listhörn problemet :
/CC
Små profilerade guldtackor, kanske? :chris47 skrev:
Fan vet... Nej, inte riktigt kanskechris47 skrev:
I mitt hus skulle det bli exakt 1200 spänn. Jag har förståss skippat taklister på övervåningen helt och hållet (ser modernare ut). 1200 spänn får man inte ens en normal förlovningsring för
Annars håller jag med. 40 kr för en furukloss är hutlöst!
/CC
/CC
Nåja. På de ställen jag sett sådana här klossar så har de suttit överallt. Dvs i takhörn, golvhörn och som skurkloss vid anslutningen dörrfoder/golvsockel. I ett extremfall satt de dessutom i alla hörn mot fönsterfodren. Då blir det mer än 1200 spänn vill jag lova.
Men nu när jag har köpt på mig en liten handöverfräs så kanske det är dags att producera lite sånt här krafs för att slippa nöta mer på gersågens lager...
Men nu när jag har köpt på mig en liten handöverfräs så kanske det är dags att producera lite sånt här krafs för att slippa nöta mer på gersågens lager...
Allt det där är fusk! Innerhörn skall göras så att den ena sidan sågas rakt av. Den andra sidan skall figursågas med en rundsåg så att den passar mot den raksågade. En sån fog kommer att vara tät även när listerna torkat och ändrat form. Dessutom är metoden med förlåtande mot att väggar inte alltid möts i 90 grader. Kolla länken:
http://www.thisoldhouse.com/toh/print/0,17071,1016651,00.html
http://www.thisoldhouse.com/toh/print/0,17071,1016651,00.html
mattiasp skrev:Allt det där är fusk! Innerhörn skall göras så att den ena sidan sågas rakt av. Den andra sidan skall figursågas med en rundsåg så att den passar mot den raksågade. En sån fog kommer att vara tät även när listerna torkat och ändrat form. Dessutom är metoden med förlåtande mot att väggar inte alltid möts i 90 grader
Klicka här för att svara