6 369 läst · 12 svar
6k läst
12 svar
Reglat cc30, måste jag ha dubbel gips då ?
Varför inte gips direkt på glespanelen ?MathiasS skrev:
Vet att wirsbo ej rekommenderar golvgips direkt på glespanelen, men vet flera som gjort det och flera som lagt golvspån. Dom som lagt bara 12mm golvgips direkt på glesen menar att det räcker och att golvet är stabilt. Och en som lagt golvspån sen limmat gips tyckte att han fick för dålig effetkt och trög styrning på sin GV :-[ :-[
Makalöst att alla sätt är bäst .
Gjorde enligt anvisningen med glespanel+spånskiva+golvgips i badrummet. Tycker att golvet är lite trögt. Firman som satte kakel/klinkers tyckte det var överarbetat och hade som förslag att jag skulle hoppat över spånskivan och lagt 6mm renoveringsgips + golvgips. Gipsskivorna kryssläggs. Detta skulle vara tillräckligt och ge bättre värmeledning. Säger som uppfinnaren från Sundbyberg "ja, det blir många förslag minst 437" ;D
Hade du reglat cc120 på detta ?AndersS skrev:Gjorde enligt anvisningen med glespanel+spånskiva+golvgips i badrummet. Tycker att golvet är lite trögt. Firman som satte kakel/klinkers tyckte det var överarbetat och hade som förslag att jag skulle hoppat över spånskivan och lagt 6mm renoveringsgips + golvgips. Gipsskivorna kryssläggs. Detta skulle vara tillräckligt och ge bättre värmeledning. Säger som uppfinnaren från Sundbyberg "ja, det blir många förslag minst 437" ;D
Varför? För att det inte uppfyller bärighetskraven när du lägger tätskikt och annat i ditt badrum - det är väl ett skäl så gott som något.Draven skrev:Varför inte gips direkt på glespanelen ?
Vet att wirsbo ej rekommenderar golvgips direkt på glespanelen, men vet flera som gjort det och flera som lagt golvspån. Dom som lagt bara 12mm golvgips direkt på glesen menar att det räcker och att golvet är stabilt. Och en som lagt golvspån sen limmat gips tyckte att han fick för dålig effetkt och trög styrning på sin GV :-[ :-[
Den som lagt glespanel 22mm borde lägga hellimmad dubbelgips (så har jag gjort
Jag tycker också det är dumt med golvspånet över rören, men bara ett lager gips törs inte jag iaf.
Har precis varit och tittat på ett annat nybygge och hans golv ser ut som ditDraven skrev:
Förutom böjarna han hade även lagt alu folie där.
Vad ska du ha över gipset klinkers laminat parkett ?
Och hur har du reglat under ?
[/quote]
Alufolie i svängarna, jaha där ser man.. utvecklingen går framåt!
Parkett + klinkers (granitkeramik/skifferplattor) i torra rum (ingen nivåskillnad!), typ:
http://www.familjenlindstrom.se/images/vrum_hall.jpg
I badrummet dubbel golvgips (utom vid duschen), typ:
http://www.familjenlindstrom.se/images/golvbrunn_3.jpg
Bjälklaget består av oskarvade 12m 45*225 Kertobalkar, typ:
http://www.familjenlindstrom.se/images/bygg_2.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/bygg_3.jpg
Varför? För att det inte uppfyller bärighetskraven när du lägger tätskikt och annat i ditt badrum - det är väl ett skäl så gott som något.MathiasS skrev:[quote author=Draven link=1138880059/0#2 date=1138900301]
Varför inte gips direkt på glespanelen ?
Den som lagt glespanel 22mm borde lägga hellimmad dubbelgips (så har jag gjort
Jag tycker också det är dumt med golvspånet över rören, men bara ett lager gips törs inte jag iaf.[/quote]
Nu gällde min fråga både badrum och hall, så i hallen ca 10kvm blir det nog bara12mm golvgips, denna hall gränsar sen till kök o vardagsrum och jag slipper då nivåskillnader. Sen i badrummet där jag reglat cc30med 45x195 har du gjort det Mathias ? I så fall lägger nog jag dubbelgips där oxå, men golvspån, tja i detta fallet går jag nog efter magkänslan
Hade du reglat cc120 på detta ? [/quote]Draven skrev:[quote author=AndersS link=1138880059/0#4 date=1138904823]Gjorde enligt anvisningen med glespanel+spånskiva+golvgips i badrummet. Tycker att golvet är lite trögt. Firman som satte kakel/klinkers tyckte det var överarbetat och hade som förslag att jag skulle hoppat över spånskivan och lagt 6mm renoveringsgips + golvgips. Gipsskivorna kryssläggs. Detta skulle vara tillräckligt och ge bättre värmeledning. Säger som uppfinnaren från Sundbyberg "ja, det blir många förslag minst 437" ;D
Huset byggt -60 med varierande avstånd på cc40-50. Gipsen limmades mot spånskivan.
Jag lägger dubbel limmad gips på 21x120 gles på 45x220 cc30 bjälkar i icke våtrum. I våtrum tycker jag inte att denna konstruktion uppfyller kraven i närheten av golvbrunnen (där ev flytspackeltjocklek går mot noll vid brunnen) så i badrummet har jag gjutit en betongkaka istället (som ligger på 45x220 cc30).Draven skrev:[quote author=MathiasS link=1138880059/0#7 date=1138909670]
Nu gällde min fråga både badrum och hall, så i hallen ca 10kvm blir det nog bara12mm golvgips, denna hall gränsar sen till kök o vardagsrum och jag slipper då nivåskillnader. Sen i badrummet där jag reglat cc30med 45x195 har du gjort det Mathias ? I så fall lägger nog jag dubbelgips där oxå, men golvspån, tja i detta fallet går jag nog efter magkänslan![]()