9 472 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Mer info om DSM MAXIT byggblock?
Har läst lite om DSM MAXIT byggblock som man staplar utan murbruk och sedan putsar på både in och utsida. Det verkar ju smidigt att slippa mura. Om jag förstod det rätt ska man sedan använda betongbjälklag ovanpå väggarna.
Blocken ger en vägg på 400mm, men har den tillräcklig isolering?
Blocken ger en vägg på 400mm, men har den tillräcklig isolering?
Jag hittade u-värdet i en broschyr, 0,24 för en vägg på 350mm är väl acceptabelt.
Stapla blocken kan man ju göra själv och även spika upp armeringsnät. Sedan tror jag det är bäst att hyra in proffs som lägger på putsen.
Jag funderar på i vilket skede man lägger in elrör och dosor i väggen? Det finns ju rännor i blocken för detta så smidigast vore väl att lägga i dem redan när man staplar blocken?
Men hur vet man hur djupt dosorna ska sitta eftersom väggen ska putsas även på insidan? Antar att det gör mindre om de sitter några mm för långt in än om de sticker ut. Jag antar att man måste sätta på någon sorts tcklock när man putsar så dosan inte blir full med bruk.
Stapla blocken kan man ju göra själv och även spika upp armeringsnät. Sedan tror jag det är bäst att hyra in proffs som lägger på putsen.
Jag funderar på i vilket skede man lägger in elrör och dosor i väggen? Det finns ju rännor i blocken för detta så smidigast vore väl att lägga i dem redan när man staplar blocken?
Men hur vet man hur djupt dosorna ska sitta eftersom väggen ska putsas även på insidan? Antar att det gör mindre om de sitter några mm för långt in än om de sticker ut. Jag antar att man måste sätta på någon sorts tcklock när man putsar så dosan inte blir full med bruk.
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Hej dymlingen!
Det värde du hittat är för Leca Isoblock 350mm!!!
U-värdet för DSM-blocken ligger på ca 0,33!
Bliven nu inte förskräckta!!!
Enligt en utredning som gjordes av Jan Akander på KTH har ett hus med tung stomme och ett Up-värde på 0,3 samma energiförbrukning som ett "pinna hus" med ett Up på 0,18
Det är ju inte frågan om hur väl huset är isolerat utan hur mycket det kostar att värma upp det som är viktigt... eller hur?
Jag har arbetat med DSM-blocket så kom igen med alla frågor du har
Lycke till!
Det värde du hittat är för Leca Isoblock 350mm!!!
U-värdet för DSM-blocken ligger på ca 0,33!
Bliven nu inte förskräckta!!!
Enligt en utredning som gjordes av Jan Akander på KTH har ett hus med tung stomme och ett Up-värde på 0,3 samma energiförbrukning som ett "pinna hus" med ett Up på 0,18
Det är ju inte frågan om hur väl huset är isolerat utan hur mycket det kostar att värma upp det som är viktigt... eller hur?
Jag har arbetat med DSM-blocket så kom igen med alla frågor du har
Lycke till!
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Det du sett är värmekonduktiviteten, som har med vämelagringsförmågan att göra!
u-värdet är inte angivet... men jag vet... ca 0,33
u-värdet är inte angivet... men jag vet... ca 0,33
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Hej igen
dymlingen
Om du följer den här länken så får du en uppfattning om hur jag menar.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=26547/0
Lycke till!
Om du följer den här länken så får du en uppfattning om hur jag menar.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=26547/0
Lycke till!
Klicka här för att svara