Handelsbanken har ju en listränta på 10 år på 4,75%
 
Nyfniken skrev:
Handelsbanken har ju en listränta på 10 år på 4,75%
Sant, jag personligen har funderat på 8 år och med lite rabatt hamnar jag (och säkert dom flesta) kring 4,5%. Därav skrev jag den siffran.
 
cederbusch skrev:
Hos Swedbank betalar vi just nu 1,95 % rörligt 3månader. Känns som det legat där nu ett bra tag, känner mig lite lurad.
Det låter lite mycket. Säg sen till banken att 3 mån är en bunden ränta, inte en rörlig. Det är ett j-la trams att man börjar kalla bundna lån för rörliga (även om bindningstiden är kort)
 
3-månadersräntan har en "bunden ränta" men är inte bunden som lån. Dvs, vill du lösa ditt lån så gör du det när du vill. Jag kallar också 3-månaders för rörlig eftersom det är enda alternativet som du i praktiken låter följa ränteläget. Fel uttryckt kanske men..
 
HusByggarTomten skrev:
3-månadersräntan har en "bunden ränta" men är inte bunden som lån. Dvs, vill du lösa ditt lån så gör du det när du vill. Jag kallar också 3-månaders för rörlig eftersom det är enda alternativet som du i praktiken låter följa ränteläget. Fel uttryckt kanske men..
Det enda som formellt skiljer ett 3-månaderslån från ett lån med längre bindningtid är just bindningstiden (med reservation för att enskilda banker skulle kunna behandla dem olika).

Du kan lösa både 3-månaderslån och längre lån precis när du vill och i båda fallen har banken rätt att kräva ränteskillnadsersättning om de avtalar om detta. På korta lån är det dock förstås ovanligare att det kan utgå någon ränteskillnadsersättning, av naturliga skäl.
 
Formellt kanske, men praktiskt sett så låter du räntan flyta efter ränteförloppet. Som sagt, fel uttryckt kanske. Men dom flesta ser det nog som att man inte binder sitt lån, och på vilket sätt bankerna också uttrycker det.
Känns inte som att man har något att vinna att påpeka detta för banken.
Mitt uttryck "lösa när man vill" förstod du säkert vad jag menade med, utan kostnad.
 
Har också Swedbank. Har aldrig fattat kritiken mot dom, vi har dels fått låna när vi behövt och hittills aldrig fått lägre ränta nån annanstans där vi frågat.
 
Paul-Staffanstorp
Jag har lånen i en lokal bank (Sparbanken Finn) men överväger starkt att byta bank efter årsskiftet för det känns bara som det kan gå bättre...
 
Jan-Å skrev:
Har också Swedbank. Har aldrig fattat kritiken mot dom, vi har dels fått låna när vi behövt och hittills aldrig fått lägre ränta nån annanstans där vi frågat.
Samma här, jag har fått kanonservice och Aldrig några problem när jag kommit med mössan i hand och vill låna....

Jag har alltid haft en plan/budget för det jag vill låna iofs.....
Det stärker nog ens chanser, tror jag iaf...
 
Klart att inte ALLA är missnöjda med Swedbank, då hade nog fler flytt till andra banker..
 
jag kör med rörlig ränta med fast tak 3 årig.
hur bra som helst.

mvh
snickar estwing
 
Peter2400 skrev:
I onsdags, lagom till jul, sänkte Seb vår tremånaders till 0,94%
2,9 miljoner känns trevligt att ha i lån så länge det ser ut såhär.
oops... lever du såhär å ej lägger undan pengar?
farligt om du ej har väldigt bra ekonomi.

själv har jag me rörligt men pyntar in räntepengar på ett konto som om jag hade en ränta på 5%.
detta för att jag ej skall vänja mig vid den låga räntan för snart smäller det till å DÅ kan man köpa hus billigt för många kommer gräva sin grav.

nu kanske du ej ha det så men tog dina siffror nu som ett exempel!

mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
oops... lever du såhär å ej lägger undan pengar?
farligt om du ej har väldigt bra ekonomi.

själv har jag me rörligt men pyntar in räntepengar på ett konto som om jag hade en ränta på 5%.
detta för att jag ej skall vänja mig vid den låga räntan för snart smäller det till å DÅ kan man köpa hus billigt för många kommer gräva sin grav.

nu kanske du ej ha det så men tog dina siffror nu som ett exempel!

mvh
snickar estwing
Helt riktigt, vi gör samma sak, betalar till servicekontot som om räntan var 5%, så man får lite kontinurlitet i ekonomin...
 
Jag tror inte särskilt många kommer att kasta iväg sitt hus på fyndhörnan för att räntan går upp till 5-6%.
Finns säkert en hel del som konsumerar upp "mellanskillnaden" idag men det är inte samma sak som att inte kunna ställa om vid högre räntor.
 
saken är den att har du 3 mille i lån har du en ränta på 5 papp drygt med ränta på runt 2%.
sen e det bara att räkna på hur den blir om den e på 5-6% som du nämnde.
får många familjer att gå på knäna.
arblöshet m.m.
ajajaj

mvh
snickar estwing
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.