Hej,

Jag ska lägga klicktak på ett tak till uterum. Konstruktionen blir råspont, underlagspapp och sedan klicktak. Eftersom att jag kommer att lägga underlagspappen och sedan beställa klicktak, när jag har exakta måtten, så kommer pappen att ligga oskyddad några veckor.

Jag har läst att man ska montera ströläkt på pappen för att undvika att den blåser upp/bort. I min konstruktion ska jag ju dock inte ha någon läkt.
Bör jag ändå montera något motsvarande ströläkt, lite glest, i väntan på plåten?
De skruvhål som blir när jag sedan tar bort läkten ska jag kleta takmassa/asfaltsklister i dem?
Är det bäst att sätta skruvarna i underlagspappens överlapp, så att det blir hål genom dubbla lager, eller spelar det ingen roll?

Tack på förhand!

Bästa svaret

Frerider
Ja antingen lägger du läkt som du spikar glest, har du plank så kan man lägga dessa som tyngd då dom inte blåser bort lika lätt.
Men det är ju dyrt material så har du inte typ. ställningsplank så hade jag ströläktat på lite glesare avstånd.
När du tar bort läkten är det bra om du lagar spikhålen med kallasfalt eller likvärdigt.

• Gilla
SWALL
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.