Hej,

Flertalet nockpannor har blåst av i stormen och nu regnar det. Blåser för mycket för att man ska kunna gå upp på taket. Nockblecket har också blåst av. Hur lagar man detta?
Hur kollar man om det blivit vattenskador?

• Tak med röda tegelpannor där flera nockpannor saknas efter en storm, del av plast på nock synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Gå upp på vinden och se om det kommer in vatten någonstans.

• Gilla
Sthlm_ och 7 till
  • Laddar…
Kåken klarar sej utan nockpannor nån vecka eller så om den har råspont och papp under pannorna.

Taket ser lätt ut att gå på så du kan lungt ta hem mtrl i kommande vecka för att reparera det när väder och tid sen tillåter. Glöm inte att spika/ skruva fast de nya pannorna.

• Gilla
pppp123 och 2 till
  • Laddar…
Var regnar det in?

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kåken klarar sej utan nockpannor nån vecka eller så om den har råspont och papp under pannorna.

Taket ser lätt ut att gå på så du kan lungt ta hem mtrl i kommande vecka för att reparera det när väder och tid sen tillåter. Glöm inte att spika/ skruva fast de nya pannorna.
Stort tack 👍

• Gilla
ingo inge
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Var regnar det in?
Det har regnat nu några timmar men jag gick upp på
vinden och ser inte att det läckt in någonstans

• Gilla
  • Wow
Festlund och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Då tar du hem nya pannor nästa vecka och monterar dem nästa helg om vädret tillåter.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Har samma problem som du, fast bara en panna. Bör inte nockpannor vara spikade eller skruvade?

Mikael_L
Man brukar (ska!?) fästa nockpannor, och raderna närmast gavel och takfot.

Jag är inte helt säker på om det är ett krav, och var man hittar det, kanske i leverantörens anvisning och/eller bygg-ama osv.
Men jag har för mig att jag läst sådana anvisningar, och att det även beror på taklutning. Men det var en massa år sedan nu som jag lade taket, så jag har dimmiga minnen.

Men oavsett kan jag inte tycka annat än att det är vettigt att åtminstone skruva/spika nockpannor, och nedersta raden, och raden närmast gaveln, jag är ganska säker på att jag har gjort så.

T Thomas80 skrev:
Bör inte nockpannor vara spikade eller skruvade?
Jo det är standard, passa på att fäst dina när du är uppe på taket.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
J Julius1983 skrev:
Hej,

Flertalet nockpannor har blåst av i stormen och nu regnar det. Blåser för mycket för att man ska kunna gå upp på taket. Nockblecket har också blåst av. Hur lagar man detta?
Hur kollar man om det blivit vattenskador?
När man lägger såna tegelpannor ska du ändå ha takpapp under, som extra safety. Den håller bra mot regn, länge. Men den är tunn så den ska inte exponeras flera år för sol och oväder.
Sen finns de som fuskar men de är grovt fusk om man inte lagt nån papp alls därunder.
Jag hade inte oroat mig. Lägg dit nya pannor när du hinner, och sätt några nockpannor med skruv (gärna med gummibricka) och skruva inte för hårt, de ska kunna röra sig litegrann med tiden, annars kan de spricka o de vore lite synd.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Magnus E K
Om nockpannorna ligger lösa får du se till att åtminstone sätta upp en varningsskylt så att folk (grannar, besökare, egna familjemedlemmar, brevbärarn) kan hålla sig på avstånd och inte behöva få en panna i pannan bara för att det blåser lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.