Jag ska beställa en laddbox med lastbalanserare och har kikat på den installation som Evifys installationspartner utförde hos en granne för ca ett år sen.
Jag är inte behörig elektriker, men tycker att att själva kabeldragningen inte ser speciellt proffsig ut... Så min fråga är; Är denna kabeldragning "fackmannamässigt" (regelmässigt) utförd?
Den tjocka vita kabeln ska klara 3x16 A 230 VAC ca 10 m kabellängd och den tunna via är en signalkabel för lastbalansering.
Det gula planket som kabeln är monterad på är en skiljevägg mellan min och grannens carport.
Slut, frågor?

• Elinstallation med kabelrör längs vägg och laddningsstation monterad på ljus träpanel.
  • Gilla
hcms och 1 till
  • Laddar…
Regelvidrig? Njae, troligtvis ok men svårt att avgöra på bild.
Men var elektrikern full under förläggningsarbetet? Ja, troligtvis.

• Gilla
  • Haha
AxJa21 och 3737 till och 5 till
  • Laddar…
Vad ser Ni för fel?

• Gilla
Anotaren och 11 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Kan han inte lika gärna ha varit hög? 🤔 Skriver han för ingen kvinna gör det så fult...

• Gilla
  • Älska
Stegra64 och 2 till
  • Laddar…
Där det går neråt skulle jag lagt kabeln mot kanten och vänt klammern så skruven kommer utåt. Överlag inte vackert men jag ser inget regelvidrigt i hur det är utfört.

• Gilla
Ruffeboy och 9 till
  • Laddar…
Vilken area på kabeln? Och är det så att LBK ska följas i detta fall? Vad är oroligheterna?

Annars är det väl bara en kabel till en box som förhoppningsvis är kontrollmätt innan drift.

Man brukar inte strapsa en kabel mot en kabel med buntband, men det är ingen som skulle uppröra någon så det blir användningsförbud på anläggningen.

Elteknikskt, troligen helt ok (om kabel, säkringar mm är korrekta). Estetiskt, går göra bättre.

• Gilla
SRXKTM och 5 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Regelvidrig? Njae, troligtvis ok men svårt att avgöra på bild.
Måste medge att jag varit lite full någon gång jag skrivit på forum. Inget jag skäms för🥴

R Robert-san01 skrev:
Man brukar inte strapsa en kabel mot en kabel med buntband.
Säg att du inte lyft på undertak utan att säga att du inte lyft på undertak.

• Gilla
  • Haha
littos och 6 till
  • Laddar…
dhlagerstrom dhlagerstrom skrev:
Jag ska beställa en laddbox med lastbalanserare och har kikat på den installation som Evifys installationspartner utförde hos en granne för ca ett år sen.
Jag är inte behörig elektriker, men tycker att att själva kabeldragningen inte ser speciellt proffsig ut... Så min fråga är; Är denna kabeldragning "fackmannamässigt" (regelmässigt) utförd?
Den tjocka vita kabeln ska klara 3x16 A 230 VAC ca 10 m kabellängd och den tunna via är en signalkabel för lastbalansering.
Det gula planket som kabeln är monterad på är en skiljevägg mellan min och grannens carport.
Slut, frågor?
Ser ut som vilken normal dragning som helst. Vill man som kund ha konstverk och inte bryr sig om kostnad, säg det. Oftast är priset det enda normalkunden bryr sig om, vilket tvingar ner tiden till nivåer där tid helt enkelt inte finns att finlira.

• Gilla
PerJ1337 och 13 till
  • Laddar…
F
Slut, frågor?
Fackmannamässigt 2025!
Och det bästa är att du som anläggningsägare är ansvarig.

Slut, frågor?
Svårt att se men de bör ju vara en tex EQLQ 5G2.5 minst, på bilden ser den dock klenare ut. Ofta står det på kabeln vad det är för dimension.

Signalkabel skall man försöka hålla minst 10cm ifrån, men på så korta sträckor blir det väldigt sällan störningar. Dock är praxis 10-20cm ifrån kraftkabel alt. metall skiljevägg.

Du kan även kolla på gruppförteckningen vid elcentral om han skrivit i den då det vid 16A< alltid skall skrivas i vilken kvadrat kabeln har 2.5<.

Sen kan man ju alltid ha åsikter kring estetik, men oftast blir det triangeln. Bra/Billigt/Snabbt välj två.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Lite tröttsamt att ifrågasätta lagligheten på en kabel baserat på vad? Inte världens snyggaste dragning men det är ju estetik.

Vi har ju alla olika känslighet för saker, geannen är väl nöjd med en enkel drsgning. Andra vill ha top notch på varje detalj.

• Gilla
Conqvist och 5 till
  • Laddar…
Slut, frågor?
Alla kabelklämmor är vända åt fel håll! Det medför att det blir ett avstånd mellan kabel och träväggen!

• Gilla
dhlagerstrom
  • Laddar…

Bästa svaret

P
Mindre snyggt absolut men att göra såna installationer betyder inte att dom är så dåliga att dom inte är fackmannamässigt utförda..

Kunde den gjorts snyggare absolut

Men det är inget fel som går att åtala nån på eller att firman skulle bli av med behörigheten eller så..

installationen är vad vi kan se helt laglig och ok , mindre vacker absolut

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.