dhlagerstrom dhlagerstrom skrev:
Jag ska beställa en laddbox med lastbalanserare och har kikat på den installation som Evifys installationspartner utförde hos en granne för ca ett år sen.
Jag är inte behörig elektriker, men tycker att att själva kabeldragningen inte ser speciellt proffsig ut... Så min fråga är; Är denna kabeldragning "fackmannamässigt" (regelmässigt) utförd?
Den tjocka vita kabeln ska klara 3x16 A 230 VAC ca 10 m kabellängd och den tunna via är en signalkabel för lastbalansering.
Det gula planket som kabeln är monterad på är en skiljevägg mellan min och grannens carport.
Slut, frågor?
Lagkrav och Regler
Enligt Elsäkerhetslagen och installationsreglerna (SS 436 40 00) gäller följande för utomhusinstallationer:
Behörighet: Installation av fasta uttag utomhus kräver en auktoriserad elinstallatör. Du får inte göra detta själv.
Jordfelsbrytare: Det är ett absolut krav att uttaget skyddas av en jordfelsbrytare (30 mA).
Kapslingsklass: Uttaget måste ha minst IP44 (striltätt) för att tåla regn och fukt.
Kabel typ EQLQ-EXQ 2,5 på väggen och N1XV i mark. Antar att en karport är utomhus
 
Jordfelsbrytare för Elbilsladdning.
  • TYP B eller en A/F om elbilsladdaren har inbyggd skydd RDC-DD enligt SS-EN 62955
Jordfelsbrytare ska vara utförda enligt någon av följande standarder: SS-EN 61008-1, SS-EN 61009-1, SS-EN 60947-2 eller SS-EN 62423
 
B Bej10645 skrev:
Alla kabelklämmor är vända åt fel håll! Det medför att det blir ett avstånd mellan kabel och träväggen!
Vad menar du, de övre är åt rätt håll
 
Kabel ska vila i klamman, mot spiksidan... Ja.

Fick jag lära mig redan för mer än 45 år sedan.

Det hinns väl inte med nuförtiden.
 
Redigerat:
Daniel Andreas Sjöblom Daniel Andreas Sjöblom skrev:
Ser ut som vilken normal dragning som helst. Vill man som kund ha konstverk och inte bryr sig om kostnad, säg det. Oftast är priset det enda normalkunden bryr sig om, vilket tvingar ner tiden till nivåer där tid helt enkelt inte finns att finlira.
Ingen yrkesheder där fel klammeravstånd mm
 
  • Gilla
dhlagerstrom och 1 till
  • Laddar…
Har en likadan laddbox. Så här löste min elektriker det i garaget, tycker det är snyggare (alurör och anslutning i överkant):

Laddbox monterad i ett garage, ansluten med aluminiumrör i överkant, utan signalkabel för konstant full laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen signalkabel dock, villa och laddar alltid med full kräm. (Obs! Det som löper i bildens överkant är ingen kabel, det är ett kopparrör för flytgas).
 
  • Gilla
dhlagerstrom och 2 till
  • Laddar…
Hikkadu
snaggletooth snaggletooth skrev:
Regelvidrig? Njae, troligtvis ok men svårt att avgöra på bild.
Men var elektrikern full under förläggningsarbetet? Ja, troligtvis.
Varför gör man en kommentar, när man inte har något relevant att tillföra. Bara pladder
 
  • Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
dhlagerstrom dhlagerstrom skrev:
Jag ska beställa en laddbox med lastbalanserare och har kikat på den installation som Evifys installationspartner utförde hos en granne för ca ett år sen.
Jag är inte behörig elektriker, men tycker att att själva kabeldragningen inte ser speciellt proffsig ut... Så min fråga är; Är denna kabeldragning "fackmannamässigt" (regelmässigt) utförd?
Den tjocka vita kabeln ska klara 3x16 A 230 VAC ca 10 m kabellängd och den tunna via är en signalkabel för lastbalansering.
Det gula planket som kabeln är monterad på är en skiljevägg mellan min och grannens carport.
Slut, frågor?
som gammal elgubbe så tycker jag det ser ut som amatördraget, eller s…tans slarvigt, spikklammern är vända åt fel håll kabel ska vila på spiken så att säga, o följa samma stil hela vägen, bocken på kabeln ska vara mycket snyggare, o även övergången över plankan på väggen, även avstådet mellan klammrarna är fel, kolla upp area på kabel, o säkring, det är viktigast det andra kan man ju säga är skönhetsfel. men jag skulle aldrig ha kabeln dragen så fult.
 
J J-banan skrev:
Vad menar du, de övre är åt rätt håll
Såg nu att de övre ligger åt rätt håll men det är ingen snygg kabeldragning!
 
Hikkadu Hikkadu skrev:
Varför gör man en kommentar, när man inte har något relevant att tillföra. Bara pladder
Jag det kan man verkligen fråga sig. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
M micke hehnen skrev:
spikklammern är vända åt fel håll kabel ska vila på spiken så att säga,
Och det gör den inte eller?
Elkabel som löper längs taket och väggen markerad med röda linjer, bredvid en vit laddstation för elbil.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
B Bej10645 skrev:
Såg nu att de övre ligger åt rätt håll men det är ingen snygg kabeldragning!
Man har sett värre men jag tycker det är för långt avstånd mellan klammer upptill, max 25cm avstånd mellan klammer tycker jag
 
  • Gilla
MRI Wistrand
  • Laddar…
Hikkadu Hikkadu skrev:
Varför gör man en kommentar, när man inte har något relevant att tillföra. Bara pladder
Jag svarade på TS fråga, vad gjorde du?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Hikkadu
snaggletooth snaggletooth skrev:
Jag svarade på TS fråga, vad gjorde du?
Jag läser av forumet för att ta lärdom av dom som kan frågan och det inkluderar inte ditt dumma svar till TD
 
Hikkadu Hikkadu skrev:
Jag läser av forumet för att ta lärdom av dom som kan frågan och det inkluderar inte ditt dumma svar till TD
Och jag tycker hans svar var både bra och passande för det vi ser.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.