27 410 läst ·
36 svar
27k läst
36 svar
Olaglig kabeldragning till laddbox?
Lagkrav och Reglerdhlagerstrom skrev:
Jag ska beställa en laddbox med lastbalanserare och har kikat på den installation som Evifys installationspartner utförde hos en granne för ca ett år sen.
Jag är inte behörig elektriker, men tycker att att själva kabeldragningen inte ser speciellt proffsig ut... Så min fråga är; Är denna kabeldragning "fackmannamässigt" (regelmässigt) utförd?
Den tjocka vita kabeln ska klara 3x16 A 230 VAC ca 10 m kabellängd och den tunna via är en signalkabel för lastbalansering.
Det gula planket som kabeln är monterad på är en skiljevägg mellan min och grannens carport.
Slut, frågor?
Enligt Elsäkerhetslagen och installationsreglerna (SS 436 40 00) gäller följande för utomhusinstallationer:
Behörighet: Installation av fasta uttag utomhus kräver en auktoriserad elinstallatör. Du får inte göra detta själv.
Jordfelsbrytare: Det är ett absolut krav att uttaget skyddas av en jordfelsbrytare (30 mA).
Kapslingsklass: Uttaget måste ha minst IP44 (striltätt) för att tåla regn och fukt.
Kabel typ EQLQ-EXQ 2,5 på väggen och N1XV i mark. Antar att en karport är utomhus
Jordfelsbrytare för Elbilsladdning.
- TYP B eller en A/F om elbilsladdaren har inbyggd skydd RDC-DD enligt SS-EN 62955
Medlem
· Västragötaland
· 34 inlägg
Ingen yrkesheder där fel klammeravstånd mmDaniel Andreas Sjöblom skrev:
Har en likadan laddbox. Så här löste min elektriker det i garaget, tycker det är snyggare (alurör och anslutning i överkant):
Ingen signalkabel dock, villa och laddar alltid med full kräm. (Obs! Det som löper i bildens överkant är ingen kabel, det är ett kopparrör för flytgas).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen signalkabel dock, villa och laddar alltid med full kräm. (Obs! Det som löper i bildens överkant är ingen kabel, det är ett kopparrör för flytgas).
som gammal elgubbe så tycker jag det ser ut som amatördraget, eller s…tans slarvigt, spikklammern är vända åt fel håll kabel ska vila på spiken så att säga, o följa samma stil hela vägen, bocken på kabeln ska vara mycket snyggare, o även övergången över plankan på väggen, även avstådet mellan klammrarna är fel, kolla upp area på kabel, o säkring, det är viktigast det andra kan man ju säga är skönhetsfel. men jag skulle aldrig ha kabeln dragen så fult.dhlagerstrom skrev:
Jag ska beställa en laddbox med lastbalanserare och har kikat på den installation som Evifys installationspartner utförde hos en granne för ca ett år sen.
Jag är inte behörig elektriker, men tycker att att själva kabeldragningen inte ser speciellt proffsig ut... Så min fråga är; Är denna kabeldragning "fackmannamässigt" (regelmässigt) utförd?
Den tjocka vita kabeln ska klara 3x16 A 230 VAC ca 10 m kabellängd och den tunna via är en signalkabel för lastbalansering.
Det gula planket som kabeln är monterad på är en skiljevägg mellan min och grannens carport.
Slut, frågor?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg

