Lite långt inlägg, men tror det behövs en del bakgrund i det som nu är en röra.. (Om än mindre än mycket annat här i forumet :-) )

Bakgrund:
Ska byta frånluftsfläkt i vår villa, från AC till EC. Var i kontakt med en person från ventfirma (kallad VentA), som var på hembesök och kollade på det hela. Jag sa att jag kommer köpa styrning själv (Shelly Plus 0-10V) men elektriker behöver ju koppla in och dra lite ny el (gamla fläkten styrs direkt på 230V med vred). Personen säger att han känner en elektriker som han ska till hjälp. Jag upplever det som VentA tar totalansvar/totalentreprenad.

Får senare en mail med texten "fullständig offert" från ventilfirman samt offert bifogad som PDF, där det står listat material (korrekt EC-fläkt) och "arbetskostnad" (4 timmar). Utöver detta ett separat arbete (rensning av frånluftssystem - 4 timmar), på samma offert. Verkar ok.

Sen blir dessvärre personen på VentA sjukskriven, men jag får ett mail om han hittat annan firma som kan ta sig an jobbet (låt oss kalla dem VentB). Vi får besök av dessa och de rensar frånluftssystemet (..tog max 30min, men men). De byter även fläkt, men inget eljobb utförs. Jag konstaterar att det verkar konstigt, men de står på sig att det är korrekt. När de åkt klättrar jag själv upp och konstaterar att de satt dit en ny AC-fläkt (fel artnr osv), dvs inte vad som önskats och inte enligt offert. Jag ringer dem, och de får dit en elektriker (nån kompis kompis) som konstaterar att jag har rätt, och "de är klantar, men jag ska berätta för dem vad de behöver beställa för att det ska bli rätt".

Nuläge:
Tiden går, och jag hör mig till VentB och undrar hur det går. De svarar att de har korrekt fläkt nu, men saknar elektriker, och undrar om jag kan lösa den biten. Jag får tag på en, men blir fundersam på hur betalningen då ska delas upp, och skickar frågan till VentB. De svarar då att det som är specat på ursprungsofferten (från VentA), som de tagit över, enbart är monteringsarbetet, och att elektrikerarbetet tillkommer utöver detta. Jag påpekar att det i ursprungsmailet stod "fullständig offert" och att detta rimligtvis bör innebära det kompletta jobbet. De svarar att "Fullständig offert är ventilations jobb och inte annan yrkesgrupps arbete".

..Så, vad gäller nu? Har VentB rätt i sak? Isåfall, har jag då möjlighet att enbart betala för det som faktiskt utförts (rensning av frånluftssystem), eller måste jag acceptera offerten i helhet? (Dvs att de kommer och installerar korrekt fläkt och debiterar 4h arbetstid för detta, och att jag sen får ta in elektriker själv som fixar resten, och betala detta separat?)

Jag tycker de har agerat inkompetent (jag kan mer om skillnaden på AC och EC-fläktar än dem, efter nån timmes googlande..), så jag skulle hellre ta in nån annan som sköter både montering och elektrikerjobbet. (Ev. kan jag köpa loss EC-fläkten, om de inte vill bli sittande med den..)

En bonusfråga - jobben hittills har utförts under 2025, men jag har inte fått någon ny faktura eller krav på betalning. Kommer jag att kunna nytta 50% ROT-avdraget, eller blir det årets 30% avdrag som gäller?

• Gilla
ACSBH
  • Laddar…
BirgitS
Du kan bara få det högre ROT-avdraget på sånt som betalades under 2025.

Även om du anser att det var klarlagt vad som ingick i avtalet med VentA, kan ju VentA varit oklar om vad som ingick mot VentB. Har du någon möjlighet att kontakta VentA?

Tack för klargörandet ang ROT. Är givetvis mitt eget fel/ansvar, men en grej till som gör mig mindre nöjd med VentB då..

Ang. att kontakta VentA (som är en enpersonsfirma) så har jag avhållt mig från det då jag tror det var sjukskrivning pga utmattningssymptom och jag tänkte att han kunde få slippa.. Men oavsett om han skulle hålla med om vad vi sagt muntligt så vet jag inte om det spelar roll i nuläget?

• Älska
UffePlåtis
  • Laddar…
BirgitS
Det låter som att det har gått rätt lång tid sen VentA blev sjukskriven så förhoppningsvis har han nu börjat återhämta sig och kan börja tänka litegrann på jobb igen.

• Gilla
M-Q
  • Laddar…
Förvisso, och det hoppas jag med, men jag har ändå svårt att se hur det påverkar det hela. (Mer än om han skulle kunna tänka sig att "ta tillbaka" jobbet som är kvar då.)

Jag ska kontakta honom, men är ändå intresserad om det går att säga något om nuvarande juridiska läge.

Verkar vara ett ett scam. Poppis nu att oseriösa vill få en bra, slant på att utge sig för att "rengöra ventilation". Ta betalt för 4 timmar o sen göra ett skitjobb på 30 min?

Vad jag fattar så har du avtal med ventA via mail. Men denne drar sig ur avtalet pga "sjukdom"

Sen påstår han att ventB fixar detta istället. Dvs du har inget skriftlig avtal med ventB eftersom ventB inte givit detta löfte eller?

Antar att inga av dessa sk. företag har mandat att fåt ut rot ersättning via, skatteverket?

Kolla om de har det minsta som behövs här
https://www.skatteverket.se/privat/...agsinformation.4.3810a01c150939e893f3e69.html

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag vet inte mer än att du kan vara helt säker på att ingen är sjukskriven.

• Gilla
jeroviem och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Riktigt så illa behöver det dock inte vara

Ang ventrensning - helt klart ett överpris/tid jämfört med jobbet som utfördes, men i linje med vad "större" företag (Gösab t. ex.) offererat. Jobbet utfördes också bra vad jag kan bedömma. (Men i fortsättningen kommer jag göra detta själv. Har också hört om scam i samband med rensningar.)

Ang. VentB - de verkar iofs inkompetenta rörande EC- vs AC-fläkt, men har referenser på att de utfört bra jobb när det rör andra typer av ventilationsarbete.

Men huvudfrågan är forfarande om det egentligen ingåtts några avtal, om jag är skyldig att låta VentB slutföra det de anser är jobbet (byta till rätt fläkt, ej installera el osv), eller om jag t. ex. kan välja att enbart betala för ventilatoinsrensningen (och ev erbjuda mig att köpa loss fläkten de skaffat).

Sammanfattning:
- fått offert från firma VentA där han skrev "fullständig offert" i mailet, i offerten står det dock bara "arbetskostnad". Det finns poster både för material/fläkt (korrekt artnr angiven i offert), "arbetskostnad (4h)", och sen separat arbetskostnad för ventilationsrensning. Jag har inte sen svarat "OK" på detta eller liknande.
- fått mail från VentA att VentB kan ta över jobben. Jag har inte svarat "OK" på detta.
- Jag har pratat i telefon med VentB för att bestämma tid när de ska utföra ventilationsrensning samt byta fläkt (inga detaljer vad detta innefattade när vi talades vid, enbart tidsbokning).
- VentB har varit här och utfört ventilationsrensning.
- VentB har varit här och bytt fläkt, dock till fel (en ny AC-fläkt, fel artnr osv).

(Tack för tipset om Hämta företagsinformation också. Jag har skickat förfrågan rörande både VentA och VentB nu. Det är dock fortfarande en bisak. :-) )

Bästa svaret

Jag tycker nog att offerten är rätt tydlig om ett totalåtagande.

Om jag förstår rätt så har du ännu inte betalat för någonting?

Då har du som jag ser det två möjliga vägar.
1. Du häver avtalet med ventB, och betalar ingeting alls till dem. Möjligen om de blir alltför påstridiga så betalar du för rrsningen de tydligen har utfört, om dne kan anses korrekt utförd. I övrigt har den firman inte utfört något rätt. Och så tar du in någon annan som får slutföra. Här kan du behöva råd från kommunens konsumentrådgivare eller jurist om korrekt sätt att häva avtalet. Gör du fel så kan dte bli dyrt. Villaägarförbundet kan ge gratis juridisk rådgivning om du är/blir medlem där.

2. Du låter firma B slutföra. Och du drar av för elektrikerkostnaden och andra ev. kostnader som strulet har kostat från deras faktura, men säg inget om detta förrän arbetet är klart. Bestrid alla betalningskrav. OM firman mot förmodan drar dig till domstol, så får du troligen rätt, men då kanske du bör prata med någon gratis jurist rådgivning.

Men firmaB verkar väl lite tveksamt om de klarar det här jobbet, så personligen skulle jag nog satsa på att avbryta samarbetet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tack.
Inte betalat något i nuläget nej, inte heller fått nån faktura utan det enda som finns är offert från firma A.

Det lutar åt att jag kontaktar firma B och erbjuder mig att betala för rensningen, men inget i övrigt (ev. köpa fläkten, men kanske kan bli jobbigt om det strular och ev garanti måste gå genom dem?). Om de motsätter sig detta så häver jag istället avtalet (mha juridisk rådgivning).

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
merinfo.se är din bästa vän med

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Din offert du fått är tydlig att den kan förväntas gälla att få en fläkt installerad. Installerad betyder att den kan användas. Utan elektricitet kan den inte användas. Svårare än så är det inte.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Q Quaqq skrev:
ev. köpa fläkten,
Det skall du nog undvika. Den firma du senare anlitar vill troligen helst köpa in materilaet själv, det kan vara en avsevärd del av deras inkomst att tjäna pengar på materialet. Du kommer att få svårare att hitta en annan firma om du själv köpt materialet. Alternativt att de tar högre arbetskostnad.

• Gilla
Quaqq
  • Laddar…
Låter som en klurig situation.
Det låter inte som en totalentrepenad från början, iom att du själv skulle köpa in vissa saker (styrningen?)
Samtidigt verkar det som att VentA "kände" en elektriken och skulle ta på sig detta.
Medans VentB kanske inte alls uppfattade att detta var fallet ?

I slutändan kanske det är rimligare att du går på vad en rimlig kostnad att göra det VentB behöver göra skulle vara: tex x arbetstimmar + fläkt, och håller in övrig betalning, och anlitar elektriker själv. Så får du kommunicera det till dom att: Iom att dom anser att det är ett annat åtagande så borde inte orginalkontraktet isf gälla ?

Tyvärr är ROT-50% inbrunnen skulle jag säga: Det gäller ju bara om du fått fakturan innna årsksskiftet. Skatteverket kommer inte ge ngn dispans pga ditt strul med firman.

• Gilla
Quaqq
  • Laddar…
P
Ja lite antingen har man ju ett avtal som ska följas eller så har man inget avtal men då kan ju firman dra dit pepparn växer rent utsagt..

du kan ju inte vara bunden via avtal men prisuppgiften gäller inte..

Alltid svårt med missförstånd och strul när det byter vilket företag som ska göra jobbet..

• Gilla
Quaqq och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.