Hej

Jag behöver hjälp med att ordna en okej övergång mellan rummen.

Så här såg det ut när jag flyttade in, jag gjorde ett bra köp och har ärligt talat inte brytt mig om det här tidigare men nu ska jag sälja inom kort och tänkte snygga till det lite. Det behöver inte bli perfekt men det ska vara representabelt, lgh är en orenoverad äldre tvåa så kraven är inte särskilt höga. Kan tänka mig den kommer renoveras vid inflytt.

Det är en ganska stor nivåskillnad som ni ser, jag har försökt hitta en tröskel som passar men hittar inga som är så höga. Min tanke var att sätta en tröskel och såga till bitar av golvlist, foga och måla ungefär.

Vad är enklast och rimligast att göra här?

Tack!

• Övergång mellan två rum med olika träslag i golvet, nivåskillnad kompenserad med enkel trätröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med nivåskillnad mellan golv, synlig metallkonstruktion och trälist i behov av förbättring.
    Skapa konto
  • Golvövergång med nivåskillnad och brist på tröskel mellan två rum, skadad golvlist synlig.
    Skapa konto
  • Nivåskillnad mellan två golv med synlig kant, blå vägg och ofullständig golvlist i en äldre orenoverad lägenhet.
    Skapa konto
  • Mätningsband visar nivåskillnad mellan två golv i olika höjd med trälaminat och ojämt underlag.
    Skapa konto
  • Mätstock visar nivåskillnad mellan två rum; fokus på golvlist och vägg med synligt underlag.
    Skapa konto
  • Stor nivåskillnad mellan parkettgolven i två rum, med en synlig kant och skruvhål. Vägg med exponerad betongkant till vänster.
    Skapa konto
  • Gilla
P Purolainen och 2 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Jag hade köpt en bit planhyvlad ek: [länk] i hyfsad bredd. Limmat en smalare bit under, i rätt höjd, på den sida som diffar. Sen fasat allt ungefär som det är gjort på din nuvarande tröskel. Därefter kapat den så att den passar exakt och täcker det som önskas.
Sist slipat till den och gett den 2 lager sidenmatt lack.
Tack för tipset.
Man vill ju gärna ha så tunn bräda som möjligt då tänker jag för att inte bygga mer på höjden? Ang sidorna där det inte finns list hade du bara kapat på frihand och limma dit?

Bästa svaret

Jag har köpt en bred (120mm) ganska tunn(8mm) list av ek, vill minnas från Duri köpt på Hornbach.

• Gilla
Agorazo
  • Laddar…
löste ett liknande problem genom atthyvla undersidan av den avslutande plankan så att den blev tunnare mot slutet....
.

Trägolv med övergång mellan två typer av golv, där den avslutande plankan blivit hyvlad för att jämna ut nivåskillnaden.
Skapa konto
Närbild av en trägolv övergång med en avslutande planka planad för att passa jämnt mot golvet.
Skapa konto

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
löste ett liknande problem genom atthyvla undersidan av den avslutande plankan så att den blev tunnare mot slutet....
.

[bild][bild]
Great job! What did you use for grout?

Kan tilläggas att man kan bygga på den såhär:
Tröskel mellan parkettgolv och klinkergolv med tröskellist i trä monterad.
Skapa konto

S sturnus skrev:
Great job! What did you use for grout?
det är ett vanligt parkettgolv där skapade mellanrummen med hjälp av sänksåg. för nåtning körde jag brun sikaflex 221.
.

Parkettgolv med mörka nåtningar mellan plankor och en fogpistol fylld med Sikaflex 221 på golvet.
Skapa konto

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
H Herrman5 skrev:
Ang sidorna där det inte finns list hade du bara kapat på frihand och limma dit?
Jag har gjort nån sorts mall eller en smygvinkel för att få sidorna rätt.

• Gilla
Herrman5
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.